statisk missljud

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
powerplant
Medlem

statisk missljud

Inlägg av powerplant »

hej,
Det liksom knastrar när jag "nästan" rör basen. Är jag jordad (via stäkraren eller output jacket på basen) hörs det inte. Det tycks också variera från dag till dag och vara värre med coated strängar och på vintern. Jag bifogade ett ljudprov (ursäkta kvaliten mitt första försök med digital inspelning). I ljudprovet är det först knastret sen jordar jag (tyst) sen knaster igen och sist gnider jag tummen hårt mot strängen som ljudjämförelse.

https://www.dropbox.com/s/ovn5xkzwunjcm81/1.mp3?dl=0

Det har inte med preampen att göra (låter lika i aktivt o passivt och när jag kopplade ur preampen helt genom att ta ut batteriet)
Jag har koppartejpat om alla hålor utom borrhånen mellan hålen från pickupperna till stora hålet för potentiometrar och preamp. All koppar är kopplatt till gemensam jord (kollat med potentiometer). det hjälpte ngt men det försvann inte.
Stallet har kontakt med jord (yttre ringen på output jack) men till skillnad från alla and jordpunkter har det en hög resistans (200 ohm). Alla andra jordpunkter har nästan ingen resistans till samma punkt. Kan det tyda på en kalllödning? och skulle det kunna förklara?
Jag gillar basen annars så jag vill verkligen få bort knastret. Kan andra typer av pickuper lösa det? Nu har jag en singelcoil och en humbucker från bas culture. Jag har ändå funderat på att byta stall (har monorail stall nu stall är så jobbigt att intonera). Jag vet att det kanske hade varit billigare o bättre att bara köpa en annan men jag tycker det är lite rolig att pyssla och som den är nu så kan jag ju ändå inte sälja den.

Alla tips välkomna
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Re: statisk missljud

Inlägg av saft »

powerplant skrev: mån 10 jan 2022, 10:27
Kan det tyda på en kalllödning? och skulle det kunna förklara?

Hej! Låter mysko. Kalllödning borde inte spela någon roll. Oftast är stalljord inte ens lödd utan ligger bara inklämd mellan stall och kropp. Jordar fint ändå.
Men stalljorden är ju enklast att prova innan du börjar chansa mickar osv. Dra en koppartejp, ståltråd, gammal bassträng eller vad som helst som är ledande mellan stallet och metallhöljet på telejacket alternativt direkt på telepluggen.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
powerplant
Medlem

Inlägg av powerplant »

Har du rätt i - det är ju lätt att kolla.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Det kan vara kapacitiv påverkan från din kropp som påverkar förstärkaren där basen fungerar som antenn. Har du en äldre rörförstärkare? Prova basen i en annan. Är det detta som är orsaken beror det på att särskilt äldre rörstärkares enklare konstruktion har förmåga att fungera som radiomottagare. Det där har många av oss ibland haft bekymmer med och fått in ofta starka ryska mellanvågssändare. Det brukar tystna när man rör strängarna. En mottagare stäms av med induktans och kapacitans och kroppen fungerar jättebra som kapacitiv påverkan. Du har säkert haft en dålig radio och lyssnat på FM där mottagningen är dålig, man närmar sig eller vidrör antennen och då blir mottagningen perfekt.
Skriv svar