Medel för att få bort gunk i Peavey BW element

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Medel för att få bort gunk i Peavey BW element

Inlägg av choofedonlucy »

Haloj

Har nyligen införskaffat en till peavey 18" låda, den funkade fint en liten stund men sen började det skorra lite i konen.
Letade runt lite och tydligen är det ett vanligt problem att en bit "skum" som ska fungera som ett damm-skydd torkar ut och smular sönder inuti. I värsta fall kan det t.o.m ta sig runt mellan spolen och magneten och smälta fast pga värmen som skapas.
Ungefär nåt sådant har jag uppfattat det som iallfall.

Nu till min fråga, vad ska man använda för att ta bort det som smält fast?

Det på magneten skrapade jag bort men är rädd för att skada den andra sidan där spolen sitter om jag gör likadant på den.
Tänker mig att nåt borttagningsmedel + tops borde funka. Vi har ingen limtvätt men kommer förmodligen köpa och testa det, om ni inte har något bättre förslag?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Medel för att få bort gunk i Peavey BW element

Inlägg av Lowlife »

Bromsrens och varsamhet! Funkade för mig. Rensade spalten i magneten med dammsugare och för säkerhets skull även med dubbelvikt isoleringstejp med klistersidan ut. Lade den runt ett bladmått för att få lite styrning på det hela.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Medel för att få bort gunk i Peavey BW element

Inlägg av choofedonlucy »

Lowlife skrev: tor 10 mar 2022, 05:33 Bromsrens och varsamhet! Funkade för mig. Rensade spalten i magneten med dammsugare och för säkerhets skull även med dubbelvikt isoleringstejp med klistersidan ut. Lade den runt ett bladmått för att få lite styrning på det hela.
Bromsrens är inte något vi skulle ha kommit på, tack för tipset!
Ska testa det med den andra högtalaren, har nämnligen två nu och båda visade sig ha detta problemet...

Tyvärr var jag lite för ivrig när jag skulle rengöra den första och kan ha böjt coilen för mycket är jag rädd för, inte första gången jag förstör något när jag försökte fixa det.
Det skrapade värre efteråt än när gunket satt där men misstänker dock att jag bara inte klarade att sätta på magneten rätt efteråt, det var inte så lätt. Jag hoppas att det är problemet iallfall

Gjorde du något speciellt för att centrera magneten eller lät det bra direkt?
Skriv svar