Ombyggnation av en Epi Goth.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Lelle B
Medlem

Ombyggnation av en Epi Goth.

Inlägg av Lelle B »

Har nu i en veckas tid legat i sängen sjuk och varje gång jag tittar upp så ser jag två av mina älsklingar hängandes på väggen.
Har länge gått och funderat på hur jag kan och vill bygga om Epiphonen.
Detta blir mitt första projekt så jag har mycket att lära av er som är rutinerade och tänkte ta hjälp av er och tips och trix välkomnas.
Att arbeta med trä är jag hyfsad på så att fräsa för de nya mickarna borde jag lösa men jag är oduglig när det kommer till elektronik och hur kablar skall dras osv. Men det är lång väg innan det är dags att installera några mickar o annat.
Det här projektet kommer få ta tid. Dels pga just tillgänglig tid men även ekonomi. Har liksom en fru som också vill säga något om vart pengar skall gå osv och att då lägga ut alla pengar på en och samma gång är ingen bra idé. Hon blir mer förlåtande om det blir någon tusing lite då och då. ;-)

Men tanken är att någon gång innan året är slut så blir det något liknande.
Är en sucker för kombinationen Gult och Svart.
- Så gul med svart mekanik samt troligtvis någon svart stripe eller läcker figur.
- Det förhatliga 3-punktstallet som nu sitter på byts ut mot ett Babisch FCH 3.
- Stämskruvarna byts ut mot lättviktsversioner samt att det är tänkt en D-tuner.
- Hals mick byts ut till en EMG Geezer Butler P-Mick.
- Stallmick byts ut till antingen en Seymor Duncan SMB 4D, EMG MMHZ alternativt Lundgrens. Här får man mer än gärna komma med förslag då jag inte är hemma på MM-Mickar. SMB:n och EMG:n har ju fått bra recensioner ju så känns som rätt säkra kort. Eftersom jag inte är en hejare på att löda gillar jag EMG med snabbkopplingar, ju mindre jag löder ju mindre kan gå fel. Däremot så är ju utseende självklart en stor sak och det är för jäkla snyggt med öppna spolar på en MM-Mick, EMG micken är ju rätt ful. Men som sagt var kom gärna med förslag och tankar. Just nu lutar det mot Lundgren Micken. Har dock inte hört något med den utan går där på att jag är otroligt nöjd med P-micken jag har ifrån honom i min P/J-bas
- Allt detta kryddas med en Darkglass Tone Capsule
Samt har man nu lagt en massa tid och pengar på denna bas så får det bli en plekning och en ordentlig justering av allt hos någon som är betydligt kunnigare än mig på att få iordning på en bas.

Som det kan gå när man feberdrömmer och har för lite att göra. ;-)

May the Force be with me.
Är det någon som har något av det jag tänker byta till liggandes och skräpa hemma så blir jag inte ledsen om man hör av sig. :wink:

Bild
Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird, Moddad Squier P/J, Mesa M9, Mesa 6x10,
Lelle B
Medlem

Re: Ombyggnation av en Epi Goth.

Inlägg av Lelle B »

Dag 1
Nu är den isärplockad och första frågan kommer.
Bussningarna till stallet. Går de att ta bort någorlunda enkelt för att inte vara i vägen vid slipningen?

Bild
Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird, Moddad Squier P/J, Mesa M9, Mesa 6x10,
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Lelle B skrev: lör 18 mar 2023, 16:54 Dag 1
Bussningarna till stallet. Går de att ta bort någorlunda enkelt för att inte vara i vägen vid slipningen?

Bild
Ja. Det är bara att dra ut dom.
Skruva i trepunktstallsskruven en bit. Lägg en planka mellan och bänd upp med baksidan av en hammare.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Lelle B
Medlem

Inlägg av Lelle B »

saft skrev: lör 18 mar 2023, 19:47
Lelle B skrev: lör 18 mar 2023, 16:54 Dag 1

Bild
Ja. Det är bara att dra ut dom.
Skruva i trepunktstallsskruven en bit. Lägg en planka mellan och bänd upp med baksidan av en hammare.
Stort Tack
Provar det imorgon
Lelle B
Medlem

Inlägg av Lelle B »

Dag 2
Grovslipning av de plana ytorna med 80 papper samt även påbörja att forma avfasningen i ovankanten.
Projektet går nu under namnet "Yellow Pearl" efter en av låtarna med min gud Phil Lynott.

Lägger även med en bild på en Dodge -72:a för så försöka visa vilken gul färg det är tänkt. Bahama Yellow hette den och efter att jag kollat och då även tagit hjälp av Frun så tror vi att det närmaste vi kommer i RAL färger är RAL 1021.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Coolt projekt. Det kommer nog att bli grymt bra.

Någon variant av Sandberg 30th anniversary skulle ju kunna bli hur snyggt som helst, men då gul och svart. https://www.sandberg-guitars.de/35th-anniversary/
Lelle B
Medlem

Inlägg av Lelle B »

mrbaloo skrev: sön 19 mar 2023, 17:28 Coolt projekt. Det kommer nog att bli grymt bra.

Någon variant av Sandberg 30th anniversary skulle ju kunna bli hur snyggt som helst, men då gul och svart. https://www.sandberg-guitars.de/35th-anniversary/
Ja sett de där med. Läckra som f-n.
Lelle B
Medlem

Inlägg av Lelle B »

9 eller 18 v till Darkglass tone capsule.
Vad blir den stora skillnaden på den då?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Lelle B skrev: tor 23 mar 2023, 11:23 9 eller 18 v till Darkglass tone capsule.
Ingen aning. Men jag kan gissa! Jag gissar på dubbelt så stark output/headroom med två batterier som med ett.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Lelle B
Medlem

Inlägg av Lelle B »

Då är en beställning ivägskickad på 2 mickar samt preampen.
Tänkte att det är bäst o fått fräst upp hålen för mickarna samt borrat för rattarna till preampen innan jag sätter igång och finputsar kroppen. Bäst borde ju bli o ha mickarna hemma och göra fräsmallar efter dem.

Så mickkonfigurationen blir nu.
Halsmick= EMG PX
Stallmick= EMG MMTW
Sen då blir det en Darkglass Tone Circuit till det.

Hur jag skall få kopplat ihop allt är en annan tid och sak. :-)
Senast redigerad av Lelle B den fre 24 mar 2023, 08:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

saft skrev: tor 23 mar 2023, 12:50
Lelle B skrev: tor 23 mar 2023, 11:23 9 eller 18 v till Darkglass tone capsule.
Ingen aning. Men jag kan gissa! Jag gissar på dubbelt så stark output/headroom med två batterier som med ett.
Output brukar vara samma, men brukar bli lite mindre brus samt batterierna håller längre med 18v.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar