Jag vet att det redan finns trådar om Plekning. Men hörrni, jag undrar om ngn av er har provat ALLA 3 Plek-stationer och service som numera finns i Sverige, och om det är någon nämnvärd skillnad mellan dom?
Det finns ju 3 st numera vilket jag själv tycker är overkill för ett litet land som Sverige:
1. Guitar Labs Scandinavia (först i Sverige, började 2006 tror jag) (Stockholm, typ).
2. Sweden Guitar Works https://swedenguitarworks.com/ för "norra Sverige" i Umeå. Fanns sedan 1995 men började med Plek någon gång 2015 typ.
3. Guitar Tech Sweden - i Nöbbele, ute på vischan mellan Tingsryd och Växjö i Småland, för att förse "södra" Sverige med Plek.
Jag kan säga att när jag tog av strängarna på min huvudlösa bas som blev plekad 2007, som jag köpt beg av en annan kompis, som plekkade den först (inte jag som lät den bli plekkad), så ser jag INGA hack eller märken i någon bandstav nu 2024. De är vanliga nickel band och inte rostfritt stål. Det är den bas jag spelat mest på, och alla andra basar som är icke-plekkade visar små spår av nötning ifrån strängarna. Trots att jag spelat avsevärt mindre på dom, förvisso inte huvudlösa.
Man kan undra om det är
a) för att basen är huvudlös och inte har samma tryck neråt på de första bandstavarna ELLER
b) för att den är plekkad? Eller kanske rentav
c) både och ?

Jag trodde att det var dags - nämligen - för en "touch up" och scanning igen hos Plek, men såg att det behövdes verkligen inte. Inte ens nollbandet har sjunkit in/ner...
17 år utan det minsta sträng-nötningsmärke på en endaste bandstav av nickel tyder på mycket bra livslängd.