Basbygge.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
JohnnyS
Nykomling

Basbygge.

Inlägg av JohnnyS »

För 14 år sedan hade jag en tanke och idé om att prova bygga en bas.
Hade några brädor som jag limmade ihop som skulle kunna bli en kropp. Det blev lite för tunt så jag hade ett hyllplan från en Ikea Ivar bokhylla som jag tänkte limma på. Hade en annan träbit som jag började forma en hals ifrån. Bara som en test, skulle köpa lönn eller nåt längre fram... Längre än så kom jag inte för 14 år sen.
Bild
Användarvisningsbild
JohnnyS
Nykomling

Re: Basbygge.

Inlägg av JohnnyS »

Nu har jag fortsatt lite på bygget och tänkte se hur långt jag kommer utan träverkstad/ slöjdsal med alla dess verktyg.
Jag sitter utanför mitt förråd som hör till lägenheten utan eluttag. Hade lite verktyg jag tänkte jag kunde använda men då det inte fanns el i förrådet fick jag komma på andra tankar. Införskaffade en batteridriven sticksåg och en el hyvel.
Är absolut ingen snickare/ slöjdare men tycker det är kul att se hur man kan forma saker i trä med enkla medel.
Har tänkt igenom lite vad jag vill göra och har kommit fram till att det blir en bandlös bas med genomgående hals för då slipper jag fräsa halsficka. Plus att jag slipper banda den. Kroppen tror jag får vara som den är, i furu eller vad det kan vara för jag ska dela den på mitten och det blir bara som "vingar" på vardera sida om halsen. Sen märkte jag att den inte riktigt är symmetrisk men det skiter jag i, den blir ju verkligen handgjord. :-)
Har några provbitar på hals som jag ska öva mig på. Den första blev snedkapad och jävlig men jag tänkte försöka göra det bästa av den ändå. Övning ger färdighet. :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Bra jobbat! Kul att projektet fortskrider efter alla år.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohnnyS
Nykomling

Inlägg av JohnnyS »

mrbaloo skrev: tor 15 aug 2024, 09:21 Bra jobbat! Kul att projektet fortskrider efter alla år.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Tack så mycket!
Får väl se vad det blir för mik/mikar, stall och stämskruvar och så om eller när jag kommer dit men just nu ska jag försöka få till nåt som liknar en hals. 8)
Användarvisningsbild
JohnnyS
Nykomling

Inlägg av JohnnyS »

Bild

Bild

Bild
Skriv svar