Justering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Justering

Inlägg av newheartshadow »

Tjipp!
Har precis tjackat nya strängar och tänkte ge mig på att justera basen ordentligt och som jag vill ha den för en gång skull.

Har kikat här: http://www.barbequevillage.com/justering.htm
och fått en massa bra tips men hänger inte riktigt med på allt än. :)

Antar att det är bäst att sätta på de nya strängarna och sen börja justera eller hur? Har börjat lite smått med att kolla sadel o halsrelief innan jag strängat om men kom på att man nog borde byta strängar först.
Som det är nu så skorrar det en hel del över större delen av halsen på de lägsta strängarna och det vill jag gärna slippa, fast behålla en relativt låg stränghöjd ändå. Tänkte att reliefen kanske är för liten men den verkar ligga på ca 1mm. (Detta var svååårt att kolla själv). Vilken sträng ska man trycka ner 1:a o sista band på förresten? Antar a-sträng men jag vet inte. Och gäller detta även för 24:a bands hals?

Vidare instruktioner och tips mottages hemskt gärna. BBQ?
Basen är den i min signatur, femma stämd GCGCF.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Justering

Inlägg av BBQV »

newheartshadow skrev:Antar att det är bäst att sätta på de nya strängarna och sen börja justera eller hur?
Ja.
Som det är nu så skorrar det en hel del över större delen av halsen på de lägsta strängarna och det vill jag gärna slippa, fast behålla en relativt låg stränghöjd ändå. Tänkte att reliefen kanske är för liten men den verkar ligga på ca 1mm. (Detta var svååårt att kolla själv).
1 mm relief ska vara fullt tillräckligt. Hur högt ligger strängarna nu?

Om det skorrar lika mycket på alla band så är det ett par saker du kan testa.

Byt strängar, olika dimensioner och olika märken har olika styvhet och skorrar olika mycket.
Höj strängarna.
Lär dig tycka om strängskrammel. :wink:
Fila på tekniken. Anslag och hur hårt du trycker ner strängen mot greppbrädan påverkar hur mycket skrammel du får.

Om det skorrar lite här och där, kolla om banden är ojämna. Ta en linjal (helst en i stål) och ställ den på högkant över banden. Håll den med en hand i vardera änden och känn efter om den gungar på nå't av banden. Om du har en lampa riktad mot dig på andra sidan linjalen så är det ganska lätt att se höga och låga band om du kikar under linjalen.
Vilken sträng ska man trycka ner 1:a o sista band på förresten? Antar a-sträng men jag vet inte. Och gäller detta även för 24:a bands hals?
Jag brukar kolla både E (eller B) och G för att vara säker på att halsen är lika mycket böjd på båda sidor. Vriden hals är inte kul på basar heller...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag kan tycka det är rätt ok om om halsen är en aning vriden så att E har lite me böj än G. E fjongar ju lite mer i strängen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Stränghöjden är nu ca 3,5-4 mm och det skorrar lite mindre, höjde hela stallet ett snäpp.
Jag får nog leva med lite skrammel med tanke på tjocka nedstämda stålsträngar och hårt anslag hehe. :)
nu har jag fått intoneringsproblem istället.
Kan inte få E-strängen att stämma hur mycket jag än skruvar. stallsadeln går snart i botten.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

känns som om jag rattar bort mig lite här.
E-strängen låter vääääldigt "ihålig" nu, särskilt över 12:e band.
nån som kan råda bot på det?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

newheartshadow skrev:Stränghöjden är nu ca 3,5-4 mm och det skorrar lite mindre, höjde hela stallet ett snäpp.
Jag får nog leva med lite skrammel med tanke på tjocka nedstämda stålsträngar och hårt anslag hehe. :)
nu har jag fått intoneringsproblem istället.
Kan inte få E-strängen att stämma hur mycket jag än skruvar. stallsadeln går snart i botten.
Det är väl så att ju större avstånd du har mellan greppbräda och sträng dess större "felmarginal" eftersom du får trycka ned str. längre (större avstånd mellan intonerad lös str. och "frettad")

Kolla även så att sadeln är "rätt" filad. Samma där... ju större avstånd dess större "felmarginal". (trycker du ned E str. på tredje band så skall du bara ha ett litet,litet spel mellan str. och band)
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

När jag justerar basen så är jag super noggrann, kollar hur varje sträng känns att trycka ner, kollar var det rasslar och var det inte rasslar, skruvar, justerar, känner en gång till osv. Sedan blir jag ambivalent "-Hur vill jag ha det?" Lättspelat med rassel eller trögspelat utan rassel? Justerar lite till och märker att jag inte har en jävla aning hur jag vill ha det och sedan skiter jag i det, även om en sträng är för hög eller om det rasslar på några band. Man kan vänja sig vid det mesta....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

ingo skrev:
newheartshadow skrev:Stränghöjden är nu ca 3,5-4 mm och det skorrar lite mindre, höjde hela stallet ett snäpp.
Jag får nog leva med lite skrammel med tanke på tjocka nedstämda stålsträngar och hårt anslag hehe. :)
nu har jag fått intoneringsproblem istället.
Kan inte få E-strängen att stämma hur mycket jag än skruvar. stallsadeln går snart i botten.
Det är väl så att ju större avstånd du har mellan greppbräda och sträng dess större "felmarginal" eftersom du får trycka ned str. längre (större avstånd mellan intonerad lös str. och "frettad")

Kolla även så att sadeln är "rätt" filad. Samma där... ju större avstånd dess större "felmarginal". (trycker du ned E str. på tredje band så skall du bara ha ett litet,litet spel mellan str. och band)
Jo nu har jag lyckats intonera den hyfsat, det blev en del skruvande.
sadeln borde vara rätt filad, det är ett litet glapp emellan, ca ett papper tjockt som bbq tipsat om. jag kan ju justera sadeln ganska fritt så det är nog inget problem.

problemet med "ihåligheten" kvarstår dock, det är som om jag får en massa sura övertoner när jag trycker ner strängen, låter liksomt ostämd i sig själv. mest framträdande på alla band över 12:e.
basmartin skrev:När jag justerar basen så är jag super noggrann, kollar hur varje sträng känns att trycka ner, kollar var det rasslar och var det inte rasslar, skruvar, justerar, känner en gång till osv. Sedan blir jag ambivalent "-Hur vill jag ha det?" Lättspelat med rassel eller trögspelat utan rassel? Justerar lite till och märker att jag inte har en jävla aning hur jag vill ha det och sedan skiter jag i det, även om en sträng är för hög eller om det rasslar på några band. Man kan vänja sig vid det mesta....
Det problemet har jag också, ambivalensen alltså. :)
Basen låter riktigt bra nu och känns bra förutom just E-strängen som jag såklart använder mest. :evil:
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Nyss hemkommen från Mattisson för första men absolut inte sista gången, otroligt tillmötesgående och kan sina grejer.
Det fick bli Gallisträngar den här gången, .50-.145. låter fasen så mycket bättre än d'addario+dark lord som jag hade innan. De pro steels jag köpte i lördags var helt döda efter repet i måndags, säger en del... Har nog iofs att göra med den mängd svett man vrider ur sig under ett fyratimmarsrep men ändå.
ihåligheten som jag beskrev förut beror enligt mattisson på att det på vissa basar kan bli "spots" där tonen inte är helt ren. man kan flytta spoten med byte av strängar, stränghöjd, intonering etc men att bli av med det är tydligen lite svårare. Nu är det i alla fall mycket renare klang i basen överallt, och så mycket mer sustain!
Men jag förstår bara inte hur warwick tänkt när de gjort spåren i stallet så smala att det inte går att få ner strängar som inte är taperwound utan att platta till dem med tång först. knas!

återstår att prova "nya" basen i min egen rigg samt vid line-inspelning och se hur det låter. Genom en aguilar 412 lät det mumma i alla fall. :D
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar