Myth Busters: Biltemas lackborttagningsmedel avslöjat.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

olabola skrev:
Cuba skrev:
Heyman skrev:
Cuba skrev:Bums kan man tillverka själv. Jag har själv provat när jag avfärgade ett köksmöbelemang.

Kaustiksoda + tapetklister = Bums. Koncentrationen kan man bestämma själv.
:shock:

Börjar inte natriumkloridet reagera direkt när du blandar det?
Använder du torrt klister och sedan vatten eller hur?

Känns lite vanskligt att handskas med så hur har du gjort?
Om jag minns rätt så blandades 1 dl NaOH ut i 5 dl vatten. Det blandades ut i förblandat tapetklister (pulver + vatten). Jag labbade med koncentrationen vill jag minnas.

Det är ju naturligtvis riskfyllt att labba med sånt här. Skyddsglasögon, ansiktsskydd, skyddshandskar och oömma kläder är ett måste. När det väl är blandat så är geggan stabil. Sen är det bara att pensla på.
Natruimklordid som nämnsär ju vanligt salt.NaCl..NatriumHydroxiden NaOH är en annan sak.[/b]
Jag skäms.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Hagström skrev:På den tiden då bums fungerade som det skulle penslade man på, efter några sekunder började lacken bubbla och man kunde skrapa bort den med en bit plast eller liknande
ja det var snabba ryck, minns att någon strippade en parkerad polisbil med bums.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

kom på att jag en gång löste upp färg med något som heter sixten, är visst samma lösning som man tar bort klotter med, relativt ofarligt för hälsan. Fast jag har aldrig testat på ett instrument.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

olabola skrev:
Cuba skrev:
Heyman skrev:
Cuba skrev:Bums kan man tillverka själv. Jag har själv provat när jag avfärgade ett köksmöbelemang.

Kaustiksoda + tapetklister = Bums. Koncentrationen kan man bestämma själv.
:shock:

Börjar inte natriumkloridet reagera direkt när du blandar det?
Använder du torrt klister och sedan vatten eller hur?

Känns lite vanskligt att handskas med så hur har du gjort?
Om jag minns rätt så blandades 1 dl NaOH ut i 5 dl vatten. Det blandades ut i förblandat tapetklister (pulver + vatten). Jag labbade med koncentrationen vill jag minnas.

Det är ju naturligtvis riskfyllt att labba med sånt här. Skyddsglasögon, ansiktsskydd, skyddshandskar och oömma kläder är ett måste. När det väl är blandat så är geggan stabil. Sen är det bara att pensla på.
Natruimklordid som nämnsär ju vanligt salt.NaCl..NatriumHydroxiden NaOH är en annan sak.[/b]
Exakt!

Var försiktig och använd skydd om du utför detta!
Micke
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 12:41
Ort: Söderhamn

Inlägg av Micke »

Ta det väldigt varligt (helst inte alls) om ni använder kaustiksoda eller propplösare. Av soda och trä gör man papper, eller hur. Känn på ytan på en avlutat möbel så fösrtår ni vad jag menar.
Skriv svar