Blev lite fel, strunta i denna

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Blev lite fel, strunta i denna

Inlägg av RolleHarris »

Jag har en gammal Yamaha BB1000S so´m jag köpte för några månader sedan. Den låter underbart och lirar som en dröm. Strängarna som satt på basen när jag köpte den var helt döda. Killen jag köpte den av sa att hans fru bytte till sig basen mot en MusicMan bas i mitten på 80-talet och hade sedan spelat på den i några år men de senaste 10 åren hade den bara suttit på deras vardagsrums vägg. Jag bytte till ett par gamal Rotosoundsträngar jag hade hemma som suttit nån månad på min Cirrus. De lät helt och men nu har även de tappat sin briljans så jag stack ner till 4SOUND här i stan och köpte nya strängar. Nar ag bytt strängarna och provspelar så surrar det och rasslar när jag lirar på öppen E-sträng. Inte på nån anna sträng eller då jag tar "frettar" E-strängen. Jag har undersökt basen men hittar inte felet. Jag har till och med bytt strängar i gen eftersom jag trodde att det var de de var fel på men det rasslade ändå. Jag har dragit åt varenda skruv som finns på baen, skruvat av stämskruvarna och isär dem och satt tillbaka dom igen. Dragit åt dragstången och skruvat åt alla sadlarna i stallet men det rasslar ändå. Jag blir tokig snart tror jag,. Har ingen aning om vad det kan vara som rasslar. Nån som haft liknade problem och som kanske kan hjälpa till? ;)
Senast redigerad av RolleHarris den lör 12 jul 2008, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Inte så att du gick ner en grovlek i strängtjocklek?
Skriv svar