Missljud vid byte av E-sträng

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Missljud vid byte av E-sträng

Inlägg av RolleHarris »

Jag har en gammal Yamaha BB1000S som jag köpte för några månader sedan. Strängarna som satt på basen när jag köpte den var helt döda. Killen jag köpte den av sa att hans fru bytte till sig basen mot en MusicMan bas i mitten på 80-talet och hade sedan spelat på den i några år men de senaste 10 åren hade den bara suttit på deras vardagsrums vägg. Jag bytte till ett par gamla Rotosoundsträngar jag hade hemma som suttit nån månad på min Cirrus. De lät helt och men nu har även de tappat sin briljans så jag stack ner till 4SOUND här i stan och köpte nya strängar. När jag bytt strängarna och provspelar så surrar det och rasslar när jag lirar på öppen E-sträng. Inte på nån anna sträng eller då jag tar "frettar" E-strängen. Jag har undersökt basen men hittar inte felet. Jag har till och med bytt strängar i gen eftersom jag trodde att det var de de var fel på men det rasslade ändå. Jag har dragit åt varenda skruv som finns på baen, skruvat av stämskruvarna och isär dem och satt tillbaka dom igen. Dragit åt dragstången och skruvat åt alla sadlarna i stallet men det rasslar ändå. Jag blir tokig snart tror jag,. Har ingen aning om vad det kan vara som rasslar. Nån som haft liknade problem och som kanske kan hjälpa till? ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Finns inget strängtryck på e-strängen på Yamaha basarna. Linda på mer sträng på strängstolpen på e-strängen så att själva strängen, när den lämnar strängstolpen, är lägre än sadeln. Rasslet kommer sig med all sannolikhet av att strängtrycket är för långt när strängen ligger ann mot sadeln.

Eller möjligtvis att strängen i sig är kass. Händer ibland att dom slarvat med lindningen av strängen men jag skulle satsa på det förstämnda.

//Jan
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Lägg ett finger på E-strängen just framför sadeln och se om rasslet försvinner, försvinner rasslet är det för lite strängtryck precis som Hellboy beskrivit.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Gått ner en storlek på strängar?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

200071 skrev:Gått ner en storlek på strängar?
Jag vet inte eftersom jag inte minns vad det var på de gamla men det kan vara så :)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Nu har jag testat att dämpa strängen precis efter sadeln och då skorrar det inte. Har lindat strängen så långt ner jag kan men den skorrar ändå. Är det så att jag måste sätta ett strängtryck på E-strängen? Funderar på ett sådant som sitter på vissa Fender deluxe modeller som man trär igenom alla strängarna genom.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Går det att "flytta" strängen sidledes i sadeln?
Om ja så är det för stor "skåra" i sadeln.
Detta kan ge upphov till skrammel.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Klopper skrev:Går det att "flytta" strängen sidledes i sadeln?
Om ja så är det för stor "skåra" i sadeln.
Detta kan ge upphov till skrammel.
Tack för tipset! Det ska jag kolla så fort jag kommer hem, jobbar till 21 idag...suck
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

RolleHarris skrev:Nu har jag testat att dämpa strängen precis efter sadeln och då skorrar det inte. Har lindat strängen så långt ner jag kan men den skorrar ändå. Är det så att jag måste sätta ett strängtryck på E-strängen? Funderar på ett sådant som sitter på vissa Fender deluxe modeller som man trär igenom alla strängarna genom.
Man skall väl knappast behöva ett strängtryck på E-strängen. Det är ju förmodligen nåt tjorv med sadeln som gör att strängen kan röra sig lite och då skapa skorret, antingen för lågt strängtryck eller för stort spår i sadeln så strängen glappar i sidled. Har du kvar de gamla strängarna? Om du har det mät dom med ett sjutmått och kolla om dom är samma dimension som dom som du bytt till eller om dom nya strängarna är mindre, är de nya strängarna mindre så är det nog där du har felet. Du kan ju i alla fall glädjas åt att du hittat var felet är, nu är det bara att lyckas lösa det. Lycka till.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Skulle det vara så att sadelspåret är för brett och man inte är sugen på att tillverka en helt ny sadel så finns det ett q&d tips.
Cyanoakrylat (superlim) och bakpulver.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Klopper skrev:Skulle det vara så att sadelspåret är för brett och man inte är sugen på att tillverka en helt ny sadel så finns det ett q&d tips.
Cyanoakrylat (superlim) och bakpulver.
Hur gör du?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

anli skrev:
Klopper skrev:Skulle det vara så att sadelspåret är för brett och man inte är sugen på att tillverka en helt ny sadel så finns det ett q&d tips.
Cyanoakrylat (superlim) och bakpulver.
Hur gör du?
Jo....
Väck med strängarna och maskera runt sadeln.
Sedan applicerar man en ytterst liten mängd cyano med t.ex. en tandpetare, med en annan tandpetare "pudrar" man över en dutta bakpulver, blås bort överskottet men akta ögonen.
Upprepa denna manöver tills man byggt upp en aningens för mycket och fila till passform.

Är man i riktig kris kan man med denna metod även bygga upp rätt så stora "bortchippade" bitar.
Metoden kan INTE ersätta en helt nytillverkad sadel men har funkat för mig i många år då jag efter att ha tillverkat alldeles förmånga sadlar blivit lat och tagit denna genväg på mina egna basar.

OBS!
Funkar även bra att laga trasiga strålkastar fästen på Renault Megane. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Superlim verkar omständigt... Jag brukar lägga en bit bomullstyg under strängen om den nu är för liten. Eller så köper jag nya strängar i rätt storlek.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns det fler idioter än jag som bytte bort en MusicMan-bas i mitten av 80-talet mot en Yamaha BB1000S?
Verkar otroligt! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Apropå missljud... min D sträng har plötsligt en annan karaktär än de andra strängarna.
Låter lite smådistat med lång sustain, jävligt coolt men de andra låter ju inte lika så jag får tolka det som en defekt.
Det är min Allen Woody rumblekat, och har provat med att lossa strängar, ruckat på stall och även kollat om nåt verkar löst. Nada. Spelar man akustiskt så har den ett skönt knorr då med, men då även på de andra strängarna.
Ideèr?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev: Det är min Allen Woody
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+
Inlägg: 1560
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 01:18
Ort: Umeå

Inlägg av Myxomatosis »

Bild
Skriv svar