Mått på Jazz-kåpor?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Mått på Jazz-kåpor?

Inlägg av fieldflower »

Är lite sugen på att sätta kåpor på min Fenix Jazz, men det är ju en 5:a...

Kan någon som har kåpor vara snäller och mäta vad de har för innermått, ungefär i stränghöjd?
Jag sneglar såklart på nytillverkade kåpor så om de gamla skiljer sig från de nya är det de nya som är intressanta att veta mått på.

Stallkåpan är intressant att veta 3 mått på: Invändig höjd vid stallet, bredd vid "taket" och bredd vid "golvet".
Halskåpan också gärna höjd, bredd uppe och bredd nere.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Nu har jag en halskåpa från Thomann och den är som följer:

"Golv" : 102 mm
"Tak" : ~80 mm

jag skulle definitivt tro att denna kåpa skulle fungera till femsträngat!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Folxam skrev:Nu har jag en halskåpa från Thomann och den är som följer:

"Golv" : 102 mm
"Tak" : ~80 mm

jag skulle definitivt tro att denna kåpa skulle fungera till femsträngat!
Tack för det!
Thomann låter kanon - det blir väl därifrån jag köper kan jag tro...

102 låter bra - det skulle ge ca 5 mm över på var sida om micken och ~80 en bit ovanför strängarna är också lugnt, men frågan är hur mycket vinkel det är om översta hörnen på micken går fria...

Skulle du vilja mäta hur bred den är invändigt ca 7-8 mm från "golvet"?
Det verkar vara där det är som allra mest kritiskt om micken ska gå fri eller ej.

Jag håller tummarna för att det är bredare än 92 mm (som micken är) så länge...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

med mina ytterst precisa mätningar verkar det vara 100 mm brett 8 mm från botten.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Folxam skrev:med mina ytterst precisa mätningar verkar det vara 100 mm brett 8 mm från botten.
Det låter ju rent fantastiskt lysande!
Stor tack för mäthjälpen!

Hoppas nån har och vill mäta stallkåpan också och att den inte skulle ta i stallet.

Kul det här!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Högst ungefärliga mått då linjal använts.
Stallkåpa från JB 78.
Invändigt vid stall 19mm
Bredd vid tak 90mm
Bredd vid golv 98mm
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:Högst ungefärliga mått då linjal använts.
Stallkåpa från JB 78.
Invändigt vid stall 19mm
Bredd vid tak 90mm
Bredd vid golv 98mm
Tackar!
Det innebär att stallet får plats under. 19mm är jäkligt lågt över strängarna, men de vibrerar ju inte så våldsamt precis där.

Är det lika smalt och lågt vid mynningen eller kan den månne vara något större precis där över stallmicken?
Det är tight precis där... :?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

fieldflower skrev:
Klopper skrev:Högst ungefärliga mått då linjal använts.
Stallkåpa från JB 78.
Invändigt vid stall 19mm
Bredd vid tak 90mm
Bredd vid golv 98mm
Tackar!
Det innebär att stallet får plats under. 19mm är jäkligt lågt över strängarna, men de vibrerar ju inte så våldsamt precis där.

Är det lika smalt och lågt vid mynningen eller kan den månne vara något större precis där över stallmicken?
Det är tight precis där... :?
Bredd golv framkant c:a 104mm
Bredd tak framkant c:a 94mm

Återigen mätt med en sunkig linjal och halvkassa ögon.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:
fieldflower skrev:
Klopper skrev:Högst ungefärliga mått då linjal använts.
Stallkåpa från JB 78.
Invändigt vid stall 19mm
Bredd vid tak 90mm
Bredd vid golv 98mm
Tackar!
Det innebär att stallet får plats under. 19mm är jäkligt lågt över strängarna, men de vibrerar ju inte så våldsamt precis där.

Är det lika smalt och lågt vid mynningen eller kan den månne vara något större precis där över stallmicken?
Det är tight precis där... :?
Bredd golv framkant c:a 104mm
Bredd tak framkant c:a 94mm

Återigen mätt med en sunkig linjal och halvkassa ögon.
Tackar och bockar!

Detta blir ju bara bättre och bättre!
Nu handlar det mest om att samla på sig tillräckligt mycket köpbehov för att dra en beställning på tysken igen - sedan blir det kåpor på den gamla Fenixen!

Återkommer väl med bilder då de sitter där (eller offentlig gråt om det skiter sig).

Före-bild:
Bild
Medlem i PB50+
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Då kommer jag som en negativ Norrlänning :wink: En sak att tänka på då det gäller stallkåpan är att den smalnar av och blir lägre i bakkanten vilket gör att det är minst plats där stallet sitter. Detta gör att jag tror att stallet inte kommer att rymmas under kåpan om kåpan inte monteras långt bak och då kommer den förmodligen den inte att täcka stallpickupen. Redan med ett standard "Fender stall" så är det inte så mycket utrymme för stallet under kåpan. Jag har en lös kåpa från min 74:a Jazzbas som jag kan mäta på om du vill ha mått. Om du mäter bredd och höjd i bakkanten och över sadlarna på stallet så borde jag kunna räkna ut ungefär var i kåpan stallet kan tänkas hamna och då borde man i från det kunna räkna ut var kåpan måste monteras om det skall funka.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

busse skrev:Då kommer jag som en negativ Norrlänning :wink: En sak att tänka på då det gäller stallkåpan är att den smalnar av och blir lägre i bakkanten vilket gör att det är minst plats där stallet sitter. Detta gör att jag tror att stallet inte kommer att rymmas under kåpan om kåpan inte monteras långt bak och då kommer den förmodligen den inte att täcka stallpickupen. Redan med ett standard "Fender stall" så är det inte så mycket utrymme för stallet under kåpan. Jag har en lös kåpa från min 74:a Jazzbas som jag kan mäta på om du vill ha mått. Om du mäter bredd och höjd i bakkanten och över sadlarna på stallet så borde jag kunna räkna ut ungefär var i kåpan stallet kan tänkas hamna och då borde man i från det kunna räkna ut var kåpan måste monteras om det skall funka.
Fast klopper skrev ju att det var 19 mm invändigt vid stallet...

Bra idé att baklängesmäta dock.

Klacken på stallets bakkant är 13mm hög men rundas ned till 11mm vid hörnen.
Stallet är i bakkant 83mm brett. Det är i själva verket 83mm hela vägen och sidokanterna är 11mm hela vägen fram.

Högsta höjden är toppen på B-strängen som är 17,5mm. Detta uppnås vid 35mm från stallets bakkant och ca 30mm ut från centrumlinjen.

Måttet bakkant stall till framkant stallmick är 120mm.

Hoppas de här måtten funkar att klämma in i kåpan...!!
Medlem i PB50+
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

fieldflower skrev:
busse skrev:Då kommer jag som en negativ Norrlänning :wink: En sak att tänka på då det gäller stallkåpan är att den smalnar av och blir lägre i bakkanten vilket gör att det är minst plats där stallet sitter. Detta gör att jag tror att stallet inte kommer att rymmas under kåpan om kåpan inte monteras långt bak och då kommer den förmodligen den inte att täcka stallpickupen. Redan med ett standard "Fender stall" så är det inte så mycket utrymme för stallet under kåpan. Jag har en lös kåpa från min 74:a Jazzbas som jag kan mäta på om du vill ha mått. Om du mäter bredd och höjd i bakkanten och över sadlarna på stallet så borde jag kunna räkna ut ungefär var i kåpan stallet kan tänkas hamna och då borde man i från det kunna räkna ut var kåpan måste monteras om det skall funka.
Fast klopper skrev ju att det var 19 mm invändigt vid stallet...

Bra idé att baklängesmäta dock.

Klacken på stallets bakkant är 13mm hög men rundas ned till 11mm vid hörnen.
Stallet är i bakkant 83mm brett. Det är i själva verket 83mm hela vägen och sidokanterna är 11mm hela vägen fram.

Högsta höjden är toppen på B-strängen som är 17,5mm. Detta uppnås vid 35mm från stallets bakkant och ca 30mm ut från centrumlinjen.

Måttet bakkant stall till framkant stallmick är 120mm.

Hoppas de här måtten funkar att klämma in i kåpan...!!
Tyvärr skiter det sig nog, längden på kåpan invändigt är 124 mm och då är det längden från framkant till bakkant. Rent uppskattningsvis skulle du då få plats med ett stall med ca 75 mm bredd. Med ett stall som är 83 mm brett och 11 mm högt i hörnen kommer du att hamna ca 97 mm i från kåpans framkant med stallets bakkant. Har en annan kåpa monterad på min 74:a köpt hos thomann för att inte behöva pilla loss skumgummidämparen i orginalkåpan så jag kan inte mäta avstånden mellan stallets bakkant och stallmickens framkant på den men på min Aria Jazzbas är avståndet 99 mm, sen tror jag det måttet har ändrats lite genom att stallmicken flyttats nångång på 70-talet. Har du otur så tar nånting annat i och då hamnar kåpan ändå längre bak, bäst hade varit om du hade kunnat låna en kåpa och testa, ingen din närhet som har en kåpa? Annars så är väl inte förlusten så stor att köpa en kåpa från Thomann, dom är ju inte så dyra plus att dom verkar vara lättsålda.
Skriv svar