Avlackning? (reperation?!)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Avlackning? (reperation?!)

Inlägg av hosse »

ja, jag vet inte om en avlackning räknas som reperation men jag skriver det här och hoppas på de bästa.

Tänkte att jag skulle få lite vintage-stuk på min Fender p-bas och tänkte byta lite stämmisar, slänga på lite kåpor och ta bort lack. eftersom jag är för lat för att lacka om den så tänkte jag istället strippa lacken. Hur gör jag detta för att få snyggast resultat? hur ska jag behandla träet under?

har hört att värmepicka brukar funka bra, men borde inte sån där färgborttagningsmedel funka bra det också? och sen kanske använda värmepickan till det som finns kvar?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

ja, det är sån där jävla Fender modell plastlack på den. har skymtat den där skyddslacken vid lite lackbortfall och den verkat väldigt seg att få bort.

Men borde det inte funka med värmepicka? tänkte så att man inte värmer så det börjar bubbla utan bara tills det blir väldigt varmt och sen tar en skrapa?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Wille Wheels
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 12:05
Ort: Västerås

Inlägg av Wille Wheels »

Kom ni fram till något intressant här???

Jag sitter i samma båt och vill kasta lacken åt h-vete...
Vänsterhänt så det skriker...
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Närliggande frågor: Finns det något snabbt och lätt sätt att undersöka vad för slags lack man har på basen? Och hur gör man för att få bort olika sorters lack?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Närliggande frågor: Finns det något snabbt och lätt sätt att undersöka vad för slags lack man har på basen? Och hur gör man för att få bort olika sorters lack?
Har för mig att aceton löser upp cellulosalack, testa på dolt ställe. Tror att det var så men jag är inte hundra säker.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

JunJun skrev:Jag får nog fortfarande hänvisa till mekanisk borttagning.
Att försöka lös upp den sortens lack är ett helvete.
Enklast är en skrapa. Eftersom kroppen är klarlackad under lacken så sitter den inte så hårt. Jag plocka bort lacken på min J-bas och de tog ca 1 tim med skrapan.
vi testade med blåslampa på en polares totaldemolerade J&D gura. det bubblade väääldigt mycket innan det började brinna. hade vi inte eldat upp skiten så hade det nog varit grymt lätt att pilla bort den tjocka plastlacken, men kroppen blev nog skevad ändå.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

hosse skrev: vi testade med blåslampa på en polares totaldemolerade J&D gura. det bubblade väääldigt mycket innan det började brinna. hade vi inte eldat upp skiten så hade det nog varit grymt lätt att pilla bort den tjocka plastlacken, men kroppen blev nog skevad ändå.
Värmer man så mycket så finns det risk att limfogarna i kroppen mjuknar och du får en kropp som låter helt annorlunda. En kompis tog bort lacken på en strata som lät riktigt bra innan, men efter ha kört värmepistol och strippat så var den kroppen betydligt mycket mindre resonant och välljudande. Slutade med att den eldades upp och en annan kropp köptes.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

sandpapper? :P

Nejmen är den riktigt hård borde man kanske kunna knacka bort den

Annars tror jag fan på junjun
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag tog bort lacken på min elkontra med sandpapper. Det tog flera dagar, det var shellack på den. Samma som det är på akustiska stråkinstrument. Snäckan tog längst tid. Jag började med 60 mesh sandpapper och slutade med 1200. Sen oljade jag in den med tungolja
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Markbass tog bort lacken på sin P-bas med Färgborttagningsmedel från Biltema, verkade funka rätt bra.

Biltema skriver så här på deras hemsida: Färgborttagningsmedel
I gelform. Löser de flesta typer av färger och lacker, olje-, alkyd- och latexfärger, fernissa m.m. målade på trä, metall, sten, betong o.d. Ej lämpligt till målade plastytor. Ej frätande. 350 ml.

artikelnr: 36-018

Skall testa själv så fort jag går på semester :)
Skriv svar