Sköta om basen?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Sköta om basen?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag är ju inte än sådär jättegarvad inom basismen, så jag har ej heller kunnat snappa upp hur man ska sköta om basen än! är det några särskilda grejor som verkligen är absolut livsviktiga som bör göras med basen regelbundet? Förutom att spelas på då :o ?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det mesta har du själv och Daionsavage sagt.
Det viktigaste är nog att spela på den.
Göra rent greppbrädan (och olja in den om den inte är lackad eller i konstmaterial)
Att gå över och kolla alla skruvar ibland kan vara ganska smart, inte så mycket för basens skull utan som för din egen. En skruv som lossat nånstans kan skapa biljud som kan vara svårt att upptäcka när man börjar leta.
Det där med värme och kyla; de flesta basar klarar ganska mycket av både värme och kyla. Den stora faran ligger i för stora temperaturväxlingar. Har man varit ute i kylan med den ett tag är det en fördel om man låter den ligga i caset ett tag innan man tar upp den i värmen igen till exempel.
På de flesta basar behöver man kolla halsen och eventuellt justera den nån gång emellanåt
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Man kan tvätta händerna innan man spelar. Då fastnar det mindre lort i strängarna.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
Inte rökt fisk då? :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
hosse skrev:det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
Inte rökt fisk då? :twisted: :twisted:
nej, det var innan den tiden. har baddat in greppbrädan med Lemon Oil tre gånger, men lukten är fan ta mig helt infernalisk, går inte att få bort.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

hosse skrev:
Klopper skrev:
hosse skrev:det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
Inte rökt fisk då? :twisted: :twisted:
nej, det var innan den tiden. har baddat in greppbrädan med Lemon Oil tre gånger, men lukten är fan ta mig helt infernalisk, går inte att få bort.
Har du provat att olla in den?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

inte jag, men det verkar som att en tjur med urinläckage kan ha testat det.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
Klopper skrev:
hosse skrev:det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
Inte rökt fisk då? :twisted: :twisted:
nej, det var innan den tiden. har baddat in greppbrädan med Lemon Oil tre gånger, men lukten är fan ta mig helt infernalisk, går inte att få bort.
Du får sluta använda basen medans du mockar ut! :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

hosse skrev:inte jag, men det verkar som att en tjur med urinläckage kan ha testat det.
Illa. Lider med dig.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
hosse skrev:
Klopper skrev:
hosse skrev:det enda jag gör att polera greppbrädan. inte för att smutsen stör mig så mycket, utan mest för att det luktar illa. greppbrädan på min ena Fender luktar kopiss.
Inte rökt fisk då? :twisted: :twisted:
nej, det var innan den tiden. har baddat in greppbrädan med Lemon Oil tre gånger, men lukten är fan ta mig helt infernalisk, går inte att få bort.
Har du provat att olla in den?
Haha!
Jag avlider snart! :D
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag brukar se till att göra en genomgång varje gång jag byter strängar, vilket beroende på sviktande ekonomi inte blir allt för många gånger per år. Det jag gör då är att rengöra halsen och sen olja in den med citronolja (om det är rosewoodhals), sen brukar jag skruva åt inputjack och potar för dom har en tendens att glappa lite. Halsen brukar jag vara tvungen att justera två ggr per år ungefär, oftast i samband med övergång till sommar/vinter.

Däremot brukar jag INTE putsa eller rengöra basen annat än just greppbrädan. En skitig bas är en vacker sådan :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Om jag inte ska använda ett instrument på ett tag så brukar jag släppa på strängarna för att slippa kröka halsen i onödan. Har märkt att det är ganska bra om prylarna står i ställ i en relativt sval lokal iaf.
Framförallt på akustiska instrument, men det kan ju inte skada på elbasar/gitarrer heller.
Har å andra sidan en polare som inte har gjort ren sin Strata på över 20 år, han är rädd att ljudet ska förändras på den! Har aldrig sett så grymt skitiga band och stall! Groce men låter förjävla bra!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Förutom den rengöring ni nämt tidigare är mitt bästa tips att ta en session med ditt stall när du byter strängar..
Om ditt skall har grader där strängarna löper över klossarna så brukar jag gå över dessa grader med en tunn rund-fil..
Ibland kan Intonering vara läge att kolla.. hörde igår som senast att min Fender är i behov av det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Om jag inte ska använda ett instrument på ett tag så brukar jag släppa på strängarna för att slippa kröka halsen i onödan
Jag undrar om det där så bra egentligen. Förra veckan så skulle jag byta strängar på min p-bas så jag tog bort dom gamla och rengjorde halsen. Sen kom plötsligt något helt annat ivägen och jag hann inte sätta dit nya strängar förrän dagen efter, då blev jag tvungen att släppa en hel del på dragstången för den blev helt överspänd. Jag har aldrig varit med om detta förut vid strängbyte så jag antar att det har att göra med att den fick ligga ett dygn helt utan strängtryck.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dexter skrev:
TDHP skrev:Om jag inte ska använda ett instrument på ett tag så brukar jag släppa på strängarna för att slippa kröka halsen i onödan
Jag undrar om det där så bra egentligen. Förra veckan så skulle jag byta strängar på min p-bas så jag tog bort dom gamla och rengjorde halsen. Sen kom plötsligt något helt annat ivägen och jag hann inte sätta dit nya strängar förrän dagen efter, då blev jag tvungen att släppa en hel del på dragstången för den blev helt överspänd. Jag har aldrig varit med om detta förut vid strängbyte så jag antar att det har att göra med att den fick ligga ett dygn helt utan strängtryck.
Nä, det kan nog skilja väldigt från hals till hals.
Sen är det kanske mest på akustiska gitarrer o dyl jag tror det är viktigt så att inte locket vid stallet börjar svikta. Jag tror knappast din hals krokade till sig på ett dygn pga stränglöshet, det har nog snarare med årstid/luftfuktighet att göra. Man har ju ganska ofta avsträngade instrument liggande länge under byggen och renoveringar utan att halsarna slår sig, men justera lite får man ju alltid räkna med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Jag tror knappast din hals krokade till sig på ett dygn pga stränglöshet, det har nog snarare med årstid/luftfuktighet att göra. Man har ju ganska ofta avsträngade instrument liggande länge under byggen och renoveringar utan att halsarna slår sig, men justera lite får man ju alltid räkna med.
Jo det är klart att det har med luftfuktigheten också att göra men jag tror ju inte halsen hade varit överspänd om jag behållt strängarna på. Den var ju bra innan jag tog bort dom.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dexter skrev:
TDHP skrev:Jag tror knappast din hals krokade till sig på ett dygn pga stränglöshet, det har nog snarare med årstid/luftfuktighet att göra. Man har ju ganska ofta avsträngade instrument liggande länge under byggen och renoveringar utan att halsarna slår sig, men justera lite får man ju alltid räkna med.
Jo det är klart att det har med luftfuktigheten också att göra men jag tror ju inte halsen hade varit överspänd om jag behållt strängarna på. Den var ju bra innan jag tog bort dom.
Låter ändå mysko. Vad är det för bas?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag gillar faktiskt den här sidan.. han har tagit med rätt mycket när det gäller skötsel etc.
Värt att läsa iallafall 1 gång.

http://www.joeysbassnotes.com/
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Låter ändå mysko. Vad är det för bas?
En fender japan precision 57 reissue.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ännu mer mysko, borde ju vara bra kvlitet då.
Nån av basbyggarna på forumet kanske kan svara på det?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag tror snarare att det beror på att med trussroden åtdragen utan strängar så börjar trät i halsen att ge med sig för snedbelastningen. På samma sätt som att man inte ska dra mer ä ett halvvarv i taget när man justerar halsen.
Det kommer förmodligen att fixa till sig med tiden.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

TDHP skrev:Ännu mer mysko, borde ju vara bra kvlitet då.
Nån av basbyggarna på forumet kanske kan svara på det?
Jag kan svara på det inte :roll:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
TDHP skrev:Ännu mer mysko, borde ju vara bra kvlitet då.
Nån av basbyggarna på forumet kanske kan svara på det?
Jag kan svara på det inte :roll:
Woah!
Alfons rular!!!! :D
Skriv svar