Banda av Warwick?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Banda av Warwick?

Inlägg av Taurus »

Jag skrev för några veckor sedan om att jag var sugen på att sälja min Warwick Streamer Stage 1, eftersom den fått väldigt lite speltid de senaste åren.

Trots ett fint bud från Ljumsken här på forumet har jag efter en del funderande konstaterat att jag inte kan sälja den. Jag har haft bebisen sen -91 och det är helt enkelt för mycket nostalgi inblandat.

Hur som helst, planen var ju att köpa en bandlös Stingray, men nu lurar jag på att banda av Warwicken istället.

Jag har läst om era tappra och framångsrika försök att banda av Squiers osv, men det finns inte en chans att jag själv vågar gå lös med hovtången på Warwicken.

Så, nån som har tips på bra instrumentmakare/-reparatörer i Uppsala/Stockholmsområdet som kan göra jobbet? Jag har kontaktat Ton i Trä i Uppsala för ett prisförslag, men fler uppslag är välkomna.

Nån annan som bandat av en Warwick? Är ni nöjda med resultatet?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag (och några fler pratabasare) testade en avbandad Fortress vill jag minnas att det var, på DLX i sthlm.
Det var ingen hit. Men det är väl snarare setup:en efteråt som man skulle lägga ner lite energi på, iaf på den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Är lite synd att banda av en Warwick, tycker jag...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

basmartin, ja, men det är ännu mer synd om basen blir liggande ospelad. När jag nu inte har hjärta att kränga den känns det fel att tvinga bebisen till fortsatt asyl i basarkivet, och med en avbandning finns det plats för den i det dagliga spelandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Taurus skrev:basmartin, ja, men det är ännu mer synd om basen blir liggande ospelad. När jag nu inte har hjärta att kränga den känns det fel att tvinga bebisen till fortsatt asyl i basarkivet, och med en avbandning finns det plats för den i det dagliga spelandet.
Men ändå lite synd..
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

martin, jag gettar din point, men du måste väl hålla med om att det är en tragedi med bra basar som inte blir spelade?

Men för all del, om du har en bandlös Stingray- eller Bongo-femma till övers så kan jag nog komma över min separationsångest, låta bli att banda av den och byter jämt upp med dig istället ;-)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Taurus skrev:martin, jag gettar din point, men du måste väl hålla med om att det är en tragedi med bra basar som inte blir spelade?

Men för all del, om du har en bandlös Stingray- eller Bongo-femma till övers så kan jag nog komma över min separationsångest, låta bli att banda av den och byter jämt upp med dig istället ;-)
Jovisst håller jag med, men det finns ganska många bandlösa redan att få tag på. Men, om du absolut måste, så kolla med Paul Guy i Sthlm. Han fixar att göra bandad till bandlös.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
Taurus skrev:martin, jag gettar din point, men du måste väl hålla med om att det är en tragedi med bra basar som inte blir spelade?

Men för all del, om du har en bandlös Stingray- eller Bongo-femma till övers så kan jag nog komma över min separationsångest, låta bli att banda av den och byter jämt upp med dig istället ;-)
Jovisst håller jag med, men det finns ganska många bandlösa redan att få tag på. Men, om du absolut måste, så kolla med Paul Guy i Sthlm. Han fixar att göra bandad till bandlös.
+1.. eller Arvidsson i sthlm.. om han lever fortfarande..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tack för tipsen på Guy och Arvidsson. Har pratat mer med Ton i Trä som gjort ett antal avbandningningar de senaste 20 åren. De ska ha runt 3000-lappen för arbete och material, vilket känns lite dyrt men eventuellt överkomligt för ett bra jobb. De finns dessutom i stan vilket underlättar.

Är det nån som har några sakliga argument till varför jag inte ska banda av Warwicken? Basen har ju bra midgrowl och borde låta kanon avbandad om jobbet är bra gjort. Ev värdeminskning spelar ingen roll så länge det låter bra, uppenbarligen är jag ju för klen i hjärteroten för att kunna sälja den i alla fall ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Om du absolut måste ha en bandlös så köp en annan bas.

Finns väl en hel del bra bandlösa basar därute för 3-4000.


Tycker det verkar dumt att banda av ett sån´t fint instrument, men om du ändå vill det så är det väl bara att köra, bör kunna låta hur bra som helst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

jaja, tjöta, jag ska fundera några extra varv på avbandning, jag lovar.

Men så här ser basläget ut: De senaste 4-5 åren har Yamaha BB5000 varit min huvudbas, och jag är helt inkörd på att spela femsträngat. Warwicken låter bra, men med en sträng för lite har den svårt att hävda sig mot Yamahan.

Köpa en 4-5000kronors bandlös är ett alternativ, men för dryga hälften av den summan får jag ett bandlöst instrument av en kaliber jag aldrig hade haft råd med annars, i synnerhet inte nu när jag har beställt en Sandberg Californa MM/J-femma som landar runt jul <3

Så, för några ynka tusenlappars "nip and tuck" sparkar jag nytt liv i Warwicken som får en given plats i det dagliga basbruket igen, i stället för att sälja den och leva med ångest och tandagnissel över ännu-en-basdeal-jag-får-ångra-resten-av-mitt-liv.

Tusan, det här går inget bra. Eftersom jag har lite beslutsångest hade jag velat höra "Hurra vad bra Taurus, klart du ska banda av, det kommer att bli jättebra". Istället är det bara en massa surkartar med neggokommentarer ;-)

Skämt åsido, jag tar mig några extra funderare innan jag gör något förhastat.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hade det varit en Rockbass så hade jag inte haft några invändningar. Men en fin gammal Streamer är ju nästan helig! Kommer att vara värd massa pengar när Warwick blir vintage! :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Nu skall du inte vara "tjurig" Taurus! :wink:
Vill du banda av så gör det.
Låt ett proffs göra jobbet och säg till att en bandning kanske blir aktuellt någon gång i framtiden, så har du inte sumpat chanserna till en återställning. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Hehe, nädå Klopper, jag är inte tjurig, och förstår precis era argument om att behålla banden på.

Jag är bara lite frustrerad över att ha för starka band till ett instrument för att kunna kränga det, och försöker hitta ett bra sätt för att behålla Warwick-kakan och ta några rejäla munsbitar, trots att jag redan ätit mig mätt på Yamaha-makaroner och med en Sandberg-filé som väntar på att serveras...

Nä, nu får det vara nog för idag, när liknelserna börjar bli så där usla är det hög tid för mig att sluta svamla och klocka ut från dagjobbet :oops:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Avbanda på!! Bry dej inte om vad tjötmumrikarna här inne säger bara, tycker du att du vill ha den avbandad så gör det!! Om du har att välja på att inte sälja den och ändå låta den ligga oanvänd eller att sälja den och ha hjärteknip i resten av ditt liv, tycker jag definitivt du ska banda av! Dessutom om du faktiskt vill ha en bandlös får du ju liksom en bandlös jättebra bas för mindre än vad en bra bandlös kan kosta! Chansen finns förstås att du får en nytändning på basen nån gång, men satsa på avbandning säger jag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag säger "Heja Taurus, banda av!"
Skulle du ångra dig är det verkligen ingen stor grej att såga upp fyllnadsmaterialet (föreslår lönnfaner) och banda på den igen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Brukar det inte vara ganska olämpliga träslag för avbandning på Warwick-halsar? Porigt och dant.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Makten skrev:Brukar det inte vara ganska olämpliga träslag för avbandning på Warwick-halsar? Porigt och dant.
I alla fall på de nyare, hur de gamla ser ut i trät vet inte jag
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tack för de senare, positiva inläggen, precis vad jag bad om ;-)

Jo, greppbrädan är porig, tror den är i Wenge eller nåt sånt.

Innebär det problem vid själva avbandningen är det inga bekymmer, eller rättare sagt inte mitt bekymmer om jag låter en riktig hantverkare göra jobbet.

Däremot kan man ju fundera över om porigheten får konsekvenser vid lackning av greppbrädan osv och eventuella soundförsämringar, nån som har några teorier?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det enda jag kan tänka mig att Wenge:en är för Fet.
Min wengehals på Warwicken är ju liksom... fet i sig själv, utan att man oljat den.
Kanske kan bli svårt att få lacken att fästa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Taurus skrev:Däremot kan man ju fundera över om porigheten får konsekvenser vid lackning av greppbrädan osv och eventuella soundförsämringar, nån som har några teorier?
Jag tänkte mest på att det kan ge missljud mot strängarna. På bandlös bas är det väldigt viktigt att greppbrädan är slät och fin, åtminstone om man vill ha låg stränghöjd (vilket man vill om det ska låta "mwaaah"). Lackad bräda gillar jag personligen inte alls, det blir alldeles för klonkigt och skramligt på bandlös. Hård rosewood eller ebenholtz låter bäst, efter vad jag provat hittills. Olackad lönn funkar också men blir väldigt skitigt och fult.
Det kanske räcker med att porfylla greppbrädan? Det värsta är att när man börjar blanda olika material så kommer det ena att slitas mer än det andra, med missljud som följd. Bara bandmarkeringarna på många bandlösa basar från fabrik låter illa för att de är hårdare än greppbrädan!
Senast redigerad av Makten den tor 22 nov 2007, 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Hmm, intressanta synpunkter, både fetman och lackskramlet. Har aldrig testat lackad hals, så fler synpunkter om det vore ju bra. Men nog tusan borde man kunna slänga på ett par lager polyuretanlack på wenge utan att det lossnar?
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 12:53
Ort: Ystad

Inlägg av zackeeee_ »

aaah va fan .. Banda av den och blir du inte nöjd med det så köp en ny warwick hals som är bandad. så kan du byta lite fram o tillbaka
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

zackeeee_ skrev:aaah va fan .. Banda av den och blir du inte nöjd med det så köp en ny warwick hals som är bandad. så kan du byta lite fram o tillbaka
Ja, gör det!

Det är ju så enkelt att byta hals fam och tillbaka på en bas med genomgående hals.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Taurus skrev:Hmm, intressanta synpunkter, både fetman och lackskramlet. Har aldrig testat lackad hals, så fler synpunkter om det vore ju bra. Men nog tusan borde man kunna slänga på ett par lager polyuretanlack på wenge utan att det lossnar?
Oj, om du ska låta en fackman både banda av, lägga i bandmarkeringar och lacka, blir det faktiskt såpass dyrt att du faktiskt kan en ny bra bas som är bandlös från början.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar