Schema till förstärkare mm!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Schema till förstärkare mm!

Inlägg av TDHP »

Sökte på scheman men hittade inget så jag startar en "kopplingstråd"! :wink:

Har ni tips på siter där man kan hitta kopplingsscheman och manualer till förstärkare, effekter o dyl? Sitter ni på något själva?

Vore utmärkt med lite samarbete, har ofta suttit många timmar och letat på nätet utan resultat, framförallt när det gäller gamla prylar.

Här är ett par siter jag har hittat!

http://users.aol.com/bluemuse/ampeg.html
http://www.schematicheaven.com/index_FLASH.htm

Även info om rör o dyl kan ju vara intressant!

Jag har scheman på Marshall 2040, Fender Twinreverb, Ampeg SVT2Pro, Peavey Centurion MkIII och lite annat liggande.

Fyll gärna på vartefter så får vi en utmärkt faktabas att leta i här!

http://thetubestore.com/inonmaram.html
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Den här sidan har jag tittat lite i

http://www.diyguitaramp.com
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har Tube Amp book full med scheman om nån behöver nåt speciellt hör av er så kan jag fixa kopia eller .jpg
abbe88
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 13:59

Sachema till Peavey Bass Combo series 260C

Inlägg av abbe88 »

Hej! Jag ser att ni har lite koll på det här med scheman. Jag har en basstärkare som jag har låtit stå i ett par år nu, innan det hade jag kopplat ur högtalaren och nu glömt hur det satt förut. Kan någon hjälpa mig?

Annars kan min stärkare börja glappa (det är inte inputen som gör det) när man har spelat ett tag och blivit varm, min far som är lite hightech misstänker kondensatorerna eller något. Vi skulle behöve schemat till stärkaren för att underlätta en massa.

Det är alltså en Peavey Bass Combo series 260C. 70-80 tal gissar jag på.
De hemsidor som ni har skrivit här har bara rörstärkare.

Tack på förhand:) //Abbe

Obs! jag har ingen koll på elektroni. Om jag har skrivit något helt dumt så får ni ursäkta.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Sachema till Peavey Bass Combo series 260C

Inlägg av Makten »

abbe88 skrev:Hej! Jag ser att ni har lite koll på det här med scheman. Jag har en basstärkare som jag har låtit stå i ett par år nu, innan det hade jag kopplat ur högtalaren och nu glömt hur det satt förut. Kan någon hjälpa mig?
Jag antar att du har två tåtar som kommer ut från förstärkaren om det är en combo, och två "öron" på högtalarelementet? Det spelar ingen roll vilken tåt som går till vilket öra så länge du bara har ett enda högtalarelement. Är det flera så får du posta en bild.
Annars kan min stärkare börja glappa (det är inte inputen som gör det) när man har spelat ett tag och blivit varm, min far som är lite hightech misstänker kondensatorerna eller något. Vi skulle behöve schemat till stärkaren för att underlätta en massa.
Det kan vara lite vad som helst, men antagligen någon enstaka komponent som mår pyton när den är varm, eller en dålig lödning. Saker och ting utvidgar sig när temperaturen ökar nämligen, så det kan börja glappa och jäklas. Så kallade elektrolytkondensatorer har en förmåga att torka (guckan i dem alltså) om man inte använder förstärkaren, och har den stått väldigt länge så kan det vara läge att byta samtliga sådana. Det är de som ser ut som "burkar", men akta tassarna! De stora kan man få en rejäl smäll av även när man slagit av strömmen och dragit ur kontakten. Kortslut den med en skruvmejsel eller liknande innan du tar i dem med fingrarna.

Tillägg: Fast jag tror inte att det är nån kondensator som orsakar glapp. När de torkat så börjar de läcka likspänning, vilket ger andra knasigheter, och då borde det vara fel oavsett om förstärkaren är varm eller inte.
Det är alltså en Peavey Bass Combo series 260C. 70-80 tal gissar jag på.
De hemsidor som ni har skrivit här har bara rörstärkare.
Jag är tveksam till att du har någon större nytta av ett schema till en transistorförstärkare. Det brukar vara helt omöjligt att lokalisera de olika komponenterna på kretskortet eftersom det är så mycket pryttlar.
Börja med att öppna upp den och kika visuellt efter lödningar som ser kass ut, "brända" komponenter eller liknande. Man kan misstänka att felet är i krokarna av de saker som står för värmen, nämligen nätaggregatet eller effekttransistorerna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
abbe88
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 13:59

Re: Sachema till Peavey Bass Combo series 260C

Inlägg av abbe88 »

Jag antar att du har två tåtar som kommer ut från förstärkaren om det är en combo, och två "öron" på högtalarelementet? Det spelar ingen roll vilken tåt som går till vilket öra så länge du bara har ett enda högtalarelement. Är det flera så får du posta en bild.
det är tvärtom om jag förstår dig rätt, det går sladdar från högtalaren till förstärkaren, jag har glömt vart sladdarna ska sitta på sjävla kretskortet.
Det är alltså en bascombo med bara ett element. Kan fixa bild någon gång imorn om jag lyckas hitta min kamera.

Angående resten om att den glappar och så, jag har pratat med en reparationsfirma här i uppsala. De vill ha mellan 1000-2000 kr för reparation inklusive felsökningsavgift för att fixa allt. Är det en rimlig summa? de nya utbytta prylarna ingår också. Tror jag.

Annars är det så att ifall nån är interesserad av att mecka med den så kan man få köpa eller fixa åt mig billigt.
Skriv svar