Fixa en lackskada

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
rabski
Medlem
Inlägg: 333
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 22:38
Ort: Sölvesborg

Fixa en lackskada

Inlägg av rabski »

Hej.

Jag har fått en lackskada på en bas och tänkte bara höra om detta är något man kan fixa själv eller om man måste lämna iväg den. Och vart man ska lämna den isåfall.

Skadan ser ungefär ut som ett bitmärke och sitter på halsen.

Kan lägga upp en bild lite senare.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Rent spontant känns det som att, om det är tjock lack, det bara är att rugga upp lacken med sandpapper och sedan lägga på ny lack. Det kanske är fel? Jag har ingen erfarenhet själv.

Vem bet i din bas då?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
dereborn

Re: Fixa en lackskada

Inlägg av dereborn »

rabski skrev: Skadan ser ungefär ut som ett bitmärke och sitter på halsen.
...
Användarvisningsbild
rabski
Medlem
Inlägg: 333
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 22:38
Ort: Sölvesborg

Inlägg av rabski »

Foxbat skrev:Rent spontant känns det som att, om det är tjock lack, det bara är att rugga upp lacken med sandpapper och sedan lägga på ny lack. Det kanske är fel? Jag har ingen erfarenhet själv.

Vem bet i din bas då?

Killen ja köpte den av :) .


Ska försöka lösa det med honom, men han sa att det inte fanns några märken på den och så hittar jag detta, så ja får ganska mycket skylla mig själv om han nu inte svarar mig mer.

Känns som det kommer att bli ett jädra jobb att ta av all lacken då halsen är limmad på kroppen.

Det behöver inte lackas om på ett jätte proffsigt sätt, jag vill bara slippa att riva mig i handen när ja spelar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Fixa en lackskada

Inlägg av Hellish »

dereborn skrev:
rabski skrev: Skadan ser ungefär ut som ett bitmärke och sitter på halsen.
...
Basvampyr, månne?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Posta en bild vetja!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jag tycker att man borde kunna arbeta på det aktuella stället utan att lacka om hela basen. Ruggat upp en decimeter runt skadan. Lackat. Slipat till ev. skillnader i tjocklek på lacken och sen få det bra.
Det var så jag fattade att Danne gjorde på sin Grabber när huvet bröts av. Danne, hur gör man? Det blev iaf bra som nytt ser det ut som.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
rabski
Medlem
Inlägg: 333
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 22:38
Ort: Sölvesborg

Inlägg av rabski »

Ok, slänger upp en bild sen när ja laddat batteriet.

Det där lät ju inte alls för svårt foxbat, lacken verkar dock ganska tjock så får se.

Vilken sorts lack ska man använda?


Väldigt tacksam för ytterligare tips :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa en lackskada

Inlägg av Jan Hellman »

rabski skrev:Hej.

Jag har fått en lackskada på en bas och tänkte bara höra om detta är något man kan fixa själv eller om man måste lämna iväg den. Och vart man ska lämna den isåfall.

Skadan ser ungefär ut som ett bitmärke och sitter på halsen.

Kan lägga upp en bild lite senare.
Beroende lite på hur skadan sitter och framförallt vad det är för lack men ibland kan man polera bort lack skador om dom inte går ner i trä´t. När man polerar blir lacken varm och smälter ut..... Men, som sagt, lite beroende på vilken lack som ligger på. Två-komponents lacker är svårare än cellulosa.

//Jan
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns ju de som betalar ganska bra för en lackskada.
Här en sprillans Sandberg, som antagligen inte är gratis.

Bild

Tycker förresten att jag känner igen bestyckningen.... :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Om jacken går ner i träet så kan man faktiskt pröva att lägga på, om inte en hederlig losska så iaf lite kroppstempererad saliv (sitt eget eller någon annans, allt efter behag) eller lite ljummet (kroppstempererat) vatten, om man har tillgång till det.

Detta får ju träet att svälla något.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Foxbat skrev:Jag tycker att man borde kunna arbeta på det aktuella stället utan att lacka om hela basen. Ruggat upp en decimeter runt skadan. Lackat. Slipat till ev. skillnader i tjocklek på lacken och sen få det bra.
Det var så jag fattade att Danne gjorde på sin Grabber när huvet bröts av. Danne, hur gör man? Det blev iaf bra som nytt ser det ut som.
Det borde gå bra, men frågan är om det är en solid lack eller transparent? I mitt fall med Rippern var den svart vilket var ganska tacksamt. Är det en udda kulör kan det vara svårt att hitta rätt kulör att lacka över med.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Chansade på Grabber. fuck
Slogs av en tanke att färghandlare kanske har nåt käckt pigment de kan bryta lacken med för att få den till solblekt? Men gäller det bara att förhindra flisor i handen och basen kostade en mindre är det kanske smidigast att slipa ner det skadade och lappa ihop med ny lack. Det behöver väl inte överarbetas för att funka?

rabski, Om det är viktigt med kulör kanske det blir bäst att lämna iväg basen efter vad jag läst i svaren. Annars är det bara att testa!
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

slipa, maskera, lacka, slipa, klarlacka..done! :)
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Skriv svar