Förstärkarkatastrof !!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
sediment
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 03 feb 2015, 21:49

Förstärkarkatastrof !!

Inlägg av sediment »

Hej tänkte kolla om det möjligtvis finns någon som kanske vet vad det är för fel på min förstärkare?

Problemet är det, att efter jag spelat på den i så där 20 minuter så är det som kraften går ur den och det låter mer som det sitter gummiband på basen än strängar. Ett fladdrande konstigt ljud. Låter jag den stå avstängd en timme eller så låter den bättre.

Det är en Yamaha 115B. Jag vet att det inte är världens bästa förstärkare eller så och jag kan leva med att jag kanske får slänga ut den om den inte går att fixa för jag har fått den gratis. Men skulle i alla fall vilja göra ett försök först. Plus att jag tycker det är sjukt irriterande när jag inte kan fixa saker som går sönder.

Jag fick ett tips om att det skulle kunna vara kondensatorerna så de bytte jag men det hjälpte tyvärr inte så mycket.

tack på förhand
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkarkatastrof !!

Inlägg av fieldflower »

Om det alltid kommer efter 20 minuter låter det som det skulle kunna vara ett värmeproblem.
Antar att det inte sitter nån fläkt i de där..?
Medlem i PB50+
sediment
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 03 feb 2015, 21:49

Re: Förstärkarkatastrof !!

Inlägg av sediment »

Alltså jag har ju inte klockat den, men det känns ju helt klart som den börjar funka när den svalnar lite. Men varför blir den överhettat så då? Det kan ju inte alltid vart så tänker jag.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarkatastrof !!

Inlägg av Body&Soul »

Nån transistor som är kass eller får fel spänning?

Lite hjälp?
http://medias.audiofanzine.com/files/ya ... 469907.pdf
Skriv svar