MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av hitman »

Vi spelar förband till den kubanska bandet Sintesis vid några av deras gig i Sverige. Nu skulle basisten behöva justera dragstången på sin femsträngade MTD-bas.

Justeringen sitter under en lucka och jag har vid googlande inte kunnat hitta vilket verktyg man ska ha (skruvmejsel, insexnyckel?) Det är en så´n här:

http://static.musiciansfriend.com/deriv ... d_body.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har en sådan bas och vet?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av blackparkas »

Förlåt.

Men hur kan man vara så dum så att man åker över Atlanten utan verktyg till basen!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av blackparkas »

Det är väl bara att skruva upp luckan och kika?
Alternativt be snubben skruva upp luckan och kika/fota så är saken biff.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av hitman »

Angående hur man flyger utan verktyg så, ja, man borde väl åtminstone ta med rätt nyckel. Men samtidigt är Kuba ofattbart fattigt, kan var svårt att få tag i det man behöver efter 60 är av planekonomi. Basen har han köpt begagnad så vet inte om han fick med nyckel. (Basisten pratar dessutom ingen engelska, så vi har även språkbarriären här).

Av samma anledning så kan de inte ta kort och skicka. De har inga smartphones och på Kuba har man tydligen nyligen sänkt priset på Internet från 5 $ i timmen (!) till 2 $. En normal månadslön lär vara runt 200 $, så de har med andra ord inga sådana abonnemang där man kan skicka bilder :shock:

Försöker ta med mig alla tänkbara verktyg men skulle vara skönt om jag slapp åka fram och tillbaka till hotellet. Lite förvånande att det inte gick att googla fram?
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av Bottesini »

Annars kan du nog få svar här: http://www.danabgoods.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av hitman »

Tack för tipset, jag provade att maila dom och fick svar inom en timme, det kallar jag service!

Tydligen krävs inget specialverktyg utan bara en 4mm insexnyckel, perfekt!
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: MTD basar - vilket verktyg till dragstången?

Inlägg av Bottesini »

hitman skrev:Tack för tipset, jag provade att maila dom och fick svar inom en timme, det kallar jag service!

Tydligen krävs inget specialverktyg utan bara en 4mm insexnyckel, perfekt!
Toppen

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar