Fila Spår Stall

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jazz-bar
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 22:36
Ort: Lund

Fila Spår Stall

Inlägg av Jazz-bar »

Gokväll!

Är det någon som har lite erfarenhet av Allparts Omega BassBridge?
Tänker på den ofilade varianten.

Är det något speciellt jag måste tänka på med att fila spår?

Jag går lite i tankarna att installera en på min mexiko-fender, Det borde väl inte vara världens svåraste ingrepp?

Har dock aldrig gjort det innan, är det supersvårt?

Tacksam för svar.
http://www.solity.se

Fender P-bas 70-reissue
Musicman SUB med diverse mod


EBS Classic line 450 + EBS Cl 810
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av RolleHarris »

Varför vill du byta stall? Bad ass är inte så bra som de vill få dig att tro. Det skapar mer problem än det löser
Användarvisningsbild
Jazz-bar
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 22:36
Ort: Lund

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av Jazz-bar »

Okej, Jag tycker det är kul att pilla och ha mig, så det är mycket därifrån jag fick idén.

Vad är det för problem du har haft med dem? Jätteintressant att veta, det känns som att det annars är mycket positiva recensioner av stallen.
http://www.solity.se

Fender P-bas 70-reissue
Musicman SUB med diverse mod


EBS Classic line 450 + EBS Cl 810
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av RolleHarris »

Stallen är höga så det kan bli svårt att få tillräckligt låg stränghöjd ifall det är nåt du vill ha. Sen de där med att de måste filas på rätt ställe. Vill du byta så ska du byta så klart :)
Bara jag som tycker de skapar en del problem som man inte hade med originalstallet
Användarvisningsbild
Jazz-bar
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 22:36
Ort: Lund

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av Jazz-bar »

All input är bra input enligt mig.

Faktiskt lite kul att höra något negativt om Badass-stallen också, just eftersom att jag mest har hört bra tidigare.

Inget är ju hugget i sten än, så vi får se vad det blir av det hela
http://www.solity.se

Fender P-bas 70-reissue
Musicman SUB med diverse mod


EBS Classic line 450 + EBS Cl 810
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av bassace »

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av Roger Hedin »

Hahaha...
Jag ser att den gamla tråden dog efter mitt inlägg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag har använt ett Badass II på min gamla Jazzbas från 1982 till 2015; det har ALLTID funkat klockrent. Att det inte skulle gå att få bra stränghöjd med det kan jag inte alls förstå. Det gick alldeles utmärkt. Du behöver inte fila så djupa skåror i sadlarna; bara "anvisningar" stora nog för att strängarna ska ligga kvar. Skaffa ett set småfilar/juvelerarfilar på Clas Ohlson eller liknande ställe. Då kan du också fila sadlar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av hitman »

Jag har ju inte så sofistikerad hörsel, så jag hör ingen skillnad på mitt gamla Badass II och originalstall. Köpte mitt på 80-talet, när man kunde läsa i Bassplayer att det inte var någon idé att ens försöka spela på en bas utan BadAss (och helst mässingsadel också). Det gick jag på...

:oops:

Det jag framförallt har emot BadAss är att justerskruvarna på mina är någon konstig mikrodimension av insexnyckel, som är omöjlig att få tag på (har naturligtvis slarvat bort originalnyckeln för länge sedan).
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av RolleHarris »

Roger Hedin skrev:Hahaha...
Jag ser att den gamla tråden dog efter mitt inlägg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag har använt ett Badass II på min gamla Jazzbas från 1982 till 2015; det har ALLTID funkat klockrent. Att det inte skulle gå att få bra stränghöjd med det kan jag inte alls förstå. Det gick alldeles utmärkt. Du behöver inte fila så djupa skåror i sadlarna; bara "anvisningar" stora nog för att strängarna ska ligga kvar. Skaffa ett set småfilar/juvelerarfilar på Clas Ohlson eller liknande ställe. Då kan du också fila sadlar...
Jag å andra sidan har haft ett jäkla jobb med att få till önskad stränghöjd på basar med Bad Ass 2. Fick lov att hålla på med shim och annat. Beror nog på personliga preferenser helt enkelt :)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av lekamen »

RolleHarris skrev:
Roger Hedin skrev:Hahaha...
Jag ser att den gamla tråden dog efter mitt inlägg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag har använt ett Badass II på min gamla Jazzbas från 1982 till 2015; det har ALLTID funkat klockrent. Att det inte skulle gå att få bra stränghöjd med det kan jag inte alls förstå. Det gick alldeles utmärkt. Du behöver inte fila så djupa skåror i sadlarna; bara "anvisningar" stora nog för att strängarna ska ligga kvar. Skaffa ett set småfilar/juvelerarfilar på Clas Ohlson eller liknande ställe. Då kan du också fila sadlar...
Jag å andra sidan har haft ett jäkla jobb med att få till önskad stränghöjd på basar med Bad Ass 2. Fick lov att hålla på med shim och annat. Beror nog på personliga preferenser helt enkelt :)
Samma här, jag har också fått lov att shimsa halsarna på mina fenders med Badass. Och inte sjutton låter det nåt bättre än den vanliga plåtbiten heller...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fila Spår Stall

Inlägg av gthyni »

Jag shimsade aldrig min P-bas med Badass, men det var en punkbas som spelades hårt med plektrum så låg stränghöjd var inte ens önskvärt- :mrgreen:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar