Olika typer av stall

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

Hur mycke skiljer sig olika stall från varann egentligen? Är Fender-stall lägre än dom som är gjorda för Gibson-inspirerade modeller typ EB eller Thunderbird? Och - hur stor är skillnaden?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Olika typer av stall

Inlägg av hitman »

Det är stor skillnad på stall av Fendertyp och Gibsontyp. I alla fall de "typiska" :-)

Fenders är i princip en bockad plåtbit som man borrar hål i för att skruva fast dom, samt hål för att justera stränglängden. Enkelt och funktionellt, som Leo Fender ville ha det. Det finns varianter med en tjockare gjuten mässingplatta istället, påstås ge mer sustain men jag hör absolut ingen skillnad.

Gibsons är mer avancerade. Brukar väl stå på tre ben och ha fler justeringsmöjligheter.

Vilket som är bäst är nog mest en smaksak?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Olika typer av stall

Inlägg av BBQV »

Jag tycker mig märka stor skillnad mellan de bockade plåtstallen och liknande gjutna varianter. Det har troligen med massan att göra och jag föredrar de tunnare varianterna.
Gibsonvarianterna undviker jag helst eftersom de är krångligare att montera och justera.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika typer av stall

Inlägg av mrbaloo »

Och sen skall vi inte tala om de ovala ställen. Vilken otrolig ljudskillnad! :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

Ja, det var ungefär vad jag skulle ha gissa på.

Det jag mest av allt undrar över, är hur mycke måttena skiljer sig mellan dom två respektive klanerna. Jag har inte lyckats hitta nån information om det.

Jag har förstått att Fender-konceptet vanligtvis innebär större sträng-avstånd - uppåt 21. Dessutom förankras ju strängarna vanligtvis på baksidan av kroppen, vilket förutsätter att det är hål rakt igenom.

Men i övrigt? Ifall man skulle byta stall på en PB och en EB - vad skulle man behöva ändra på för att få det ena stallet att passa på det andra instrumentet och tvärtom.

Stall-sadlarna till platta Gibson-modeller - vad är det för mått på dom? Höjd, bredd, tjocklek. M3-skruv? Hur lång? Hur högt upp sitter hålet?
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

Funderar också runt det där med individuell justering av sträng-höjd. Alla varianter som jag har sett har extrem-små skruvar som går rakt genom stall-sadeln. Justeras uppifrån, vilket höjer eller sänker den från botten-plattan.

Men skulle man inte precis lika gärna kunna ha sadlar som helt ligger an mot plattan, sen att en skruv sticker upp ur varje sadel? Alltså att strängen vilar i skruv-huvets skåra (eller kryss då, ifall man använder moderna skruvar.

Översadlar med sån funktion är ju konstruerade så. Visserligen kan man inte justera höjden när strängen är på plats, men det är ju inte hela världen.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Olika typer av stall

Inlägg av gthyni »

Fenderstall har ofta inte string-thru och den enkla konstruktionen funkar bättre än 99% av tillkrånglade idéer. Leo Fender var ett geni.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

Ja. Fast jag tror hans storhet var intuition snarare än intellekt. Verkar ha vari typen som fick en uppfattning - och så stämde den i regel, dock kanske utan att han riktigt kunde förklara hur han hade kommi till rätt slutsats.

-

Hur som helst: det som intresserar mig är hur dom två respektive skiljer sig åt. Vad skulle man behöva ändra ifall man montera Fender-stall på en Gibson eller tvärtom?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Olika typer av stall

Inlägg av BBQV »

Fenderstallen är lägre eftersom skruvade halsar ligger plant med kroppen. Gibsons limmade/genomgående halsar är oftast vinklade nån grad vilket gör att stallet måste vara lite högre för att strängarna ska ligga rakt över greppbrädan.

Om du sätter ett fenderstall på en Thunderbird så ligger strängarna dikt an sista band, det omvända ger en manlig stränghöjd även i maximalt nedjusterat läge.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

Så på dom Fender-liknande behövs nån typ av distans i hals-fickan, och på dom Gibson-liknande nåt under stallet, med andra ord.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Olika typer av stall

Inlägg av gthyni »

Svento skrev:Så på dom Fender-liknande behövs nån typ av distans i hals-fickan, och på dom Gibson-liknande nåt under stallet, med andra ord.
Eller tvärtom beroende på om du syftar på stallet eller gitarren



Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av stall

Inlägg av Svento »

gthyni skrev: mån 17 dec 2018, 16:37
Svento skrev:Så på dom Fender-liknande behövs nån typ av distans i hals-fickan, och på dom Gibson-liknande nåt under stallet, med andra ord.
Eller tvärtom beroende på om du syftar på stallet eller gitarren
Nej jag vet inte... Jag tänkte nog mest på halsen.
Skriv svar