Stallkåpa på Warwick Corvette $$ - projekt avklarat!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Stallkåpa på Warwick Corvette $$ - projekt avklarat!

Inlägg av Döden »

För att gå rakt på sakt: Jag behöver få uppleva en stallkåpa på min tyskbyggda Warwick Corvette $$.

I praktiken ska jag alltså borra fast en helt feldimensionerad kåpa på ett instrument som designats för att aldrig ens komma nära en sådan - därav kommer det krävas en del handpåläggning innan aset sitter där det ska...

Fullt medveten om att jag säkert kan bli lynchad för det här projektet så vill jag ändå ställa frågan: är det någon här som befunnit sig i en liknande situation och kan bidra med lite tips om hur jag ska gå till väga under själva modifieringsprocessen?

Jag har köpt en suspekt P-bas-variant med "hyfsat acceptabla" innermått som levereras om drygt en vecka, och när jag väl kan jämföra den fysiskt med stallet/basen kan jag även börja räkna på vad som måste skalas bort...


Edit: Projektet nådde hamn några månader senare! Och precis som blackparkas skriver så är det antagligen en kåpa till 5-str P-bas jag har fått tag på, och den sitter med god marginal på vardera sida om stallet.
Senast redigerad av Döden den ons 05 jun 2019, 03:36, redigerad totalt 1 gånger.
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av mrbaloo »

Varför?

Börja med att sätta fast den provisoriskt med dubbelhäftande tejp eller högmässa så att du får känna om det verkligen blir så bra som du tror?



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

Det är alltså följande kåpa som fästas på bifogad elbas:
Bild
Bild

En del av arbetet kommer ägnas till att lacka kåpan i en svart nyans som matchar övrig hårdvara, så ni kan vara lugna på den fronten.
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

mrbaloo skrev: fre 22 feb 2019, 14:59 Varför?
Min spelteknik på just Corvetten bygger på plektrumtremolo med handen vilandes mot det rätt vassa stallet...

Jag har letat efter en "over the counter"-kåpa att skydda handloven med jag köpte basen 2006, men modeller i rätt storlek verkar inte tillverkas. Så vid det här laget är kåpan nästan något av en principfråga för mig, och jag har gått in för att handgripligen bygga om en "färdig" utifrån mina egna specar.

Och jag kommer självklart börja med att fästa den provisoriskt för en utvärderingsperiod innan några ingrepp på basen blir aktuella. Det kan ju självklart sluta med att jag degraderar kåpan till askkopp rätt snabbt ifall den inte synkar...
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av AlbinH »

Helvetes Jävlar så fint det kommer att bli! :dancy: :vinkar: :Angel: :thumbsup:
En strålande idé som bör få en oräknelig beundrar- och följarskara härstädes!

Stallkåpa är precis som en fördröjd utlösning. När det väl aktualiseras så rockar precis hela Varrlden!
Jag önskar dig Lycka Till i ditt projekt! :clappy:


Jo, det var förstås en sak...

Kåpan bör vara guldanodiserad.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av bjelkeman »

Döden skrev: fre 22 feb 2019, 15:44
mrbaloo skrev: fre 22 feb 2019, 14:59 Varför?
Min spelteknik på just Corvetten bygger på plektrumtremolo med handen vilandes mot det rätt vassa stallet...
Som ägare av inte en Corvette $$ utan två, tills jag såg denna förklaring så var jag typ

:shock: ”Men vad i helvete Döden, vad håller du på med?”

Ett bit tjockt plåster på handen kanske ser snyggare ut. :mrgreen:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

bjelkeman skrev: fre 22 feb 2019, 19:11
Döden skrev: fre 22 feb 2019, 15:44
mrbaloo skrev: fre 22 feb 2019, 14:59 Varför?
Min spelteknik på just Corvetten bygger på plektrumtremolo med handen vilandes mot det rätt vassa stallet...
Som ägare av inte en Corvette $$ utan två, tills jag såg denna förklaring så var jag typ

:shock: ”Men vad i helvete Döden, vad håller du på med?”

Ett bit tjockt plåster på handen kanske ser snyggare ut. :mrgreen:
Hah! :D Har allt för ofta åkt hem från rep förd misstänkt mycket gaffatejp runt handen...

Och för att citera min hårt prövade stackars privatlärare in musikteori (pensionerad kontra-spelare från Filharmonin) angående min högerhandsteknik "Ja, du är ju innovativ i alla fall - jag har aldrig ens hört talas om någon annan som gett sig fan på att prygla sina strängar..."
Senast redigerad av Döden den lör 23 feb 2019, 00:17, redigerad totalt 1 gånger.
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av AlbinH »

Stallkåpa is the way to heaven! No doubt about that!

Gaffatejp kan du ju ha ändå.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av blackparkas »

Nä, det där lär aldrig gå, och om du ändå får den över både stall och stränghållare så lär det sticka ut i bakkant...
Men jag tvivlar på att du ens kan få det över stallet..

Om du absolut måste sabba, hitta en halsmicks-kåpa istället som bara går som en bro över stallet istället för att sluka hela stallet.
Där kanske det går att hitta nåt som passar och som inte ser helt stört ut.
Finns många fördelar dessutom med ett sådant, t.ex. att du inte behöver skruva bort det så fort du ska byta strängar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

blackparkas skrev: lör 23 feb 2019, 11:10 Nä, det där lär aldrig gå, och om du ändå får den över både stall och stränghållare så lär det sticka ut i bakkant...
Men jag tvivlar på att du ens kan få det över stallet..

Om du absolut måste sabba, hitta en halsmicks-kåpa istället som bara går som en bro över stallet istället för att sluka hela stallet.
Där kanske det går att hitta nåt som passar och som inte ser helt stört ut.
Finns många fördelar dessutom med ett sådant, t.ex. att du inte behöver skruva bort det så fort du ska byta strängar.
Tro det eller ej, men utifrån leverantörens specar kommer den gå att kränga över hela "paketet" med marginal i både höjd och sidled. Dock kommer jag att bland annat behöva kapa den på längden, forma om "sidoflärparna" samt flytta skruvhålen - så det blir en hel del jobb.
Men... skulle jag fått fel mått eller något så var det där med halsmickkåpa ett riktigt bra förslag! Med lite tur kan jag nog tillverka en egen som garanterat passar storleksmässigt.

Oavsett vilken lösning det blir så kommer jag testköra den fasttejpad tillräckligt länge för att ta ett hyfsat genomtänkt beslut ifall den ska monteras permanent.
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

AlbinH skrev: fre 22 feb 2019, 18:23 Helvetes Jävlar så fint det kommer att bli! :dancy: :vinkar: :Angel: :thumbsup:
En strålande idé som bör få en oräknelig beundrar- och följarskara härstädes!

Stallkåpa är precis som en fördröjd utlösning. När det väl aktualiseras så rockar precis hela Varrlden!
Jag önskar dig Lycka Till i ditt projekt! :clappy:


Jo, det var förstås en sak...

Kåpan bör vara guldanodiserad.
Du är ju antingen en "djärv fritänkare som går sin egen väg genom livet" eller fullständigt gränspsykotisk.
Oavsett verkar du festlig, så jag räknar med ditt spirituella stöd hela projektet igenom!

Angående Guldanodiseringen så hänvisar jag dock till min sekreterare som tar emot inskick av skriftliga färgförslag gällande alla nyanser förutom "svart" eller "svart med något rött".
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av blackparkas »

Döden skrev: ons 27 feb 2019, 02:41
blackparkas skrev: lör 23 feb 2019, 11:10 Nä, det där lär aldrig gå, och om du ändå får den över både stall och stränghållare så lär det sticka ut i bakkant...
Men jag tvivlar på att du ens kan få det över stallet..

Om du absolut måste sabba, hitta en halsmicks-kåpa istället som bara går som en bro över stallet istället för att sluka hela stallet.
Där kanske det går att hitta nåt som passar och som inte ser helt stört ut.
Finns många fördelar dessutom med ett sådant, t.ex. att du inte behöver skruva bort det så fort du ska byta strängar.
Tro det eller ej, men utifrån leverantörens specar kommer den gå att kränga över hela "paketet" med marginal i både höjd och sidled. Dock kommer jag att bland annat behöva kapa den på längden, forma om "sidoflärparna" samt flytta skruvhålen - så det blir en hel del jobb.
Men... skulle jag fått fel mått eller något så var det där med halsmickkåpa ett riktigt bra förslag! Med lite tur kan jag nog tillverka en egen som garanterat passar storleksmässigt.

Oavsett vilken lösning det blir så kommer jag testköra den fasttejpad tillräckligt länge för att ta ett hyfsat genomtänkt beslut ifall den ska monteras permanent.
Antar att du hittat en kåpa för femsträngat isåfall, då kanske det går på bredden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av AlbinH »

Döden skrev: ons 27 feb 2019, 02:57
Du är ju antingen en "djärv fritänkare som går sin egen väg genom livet" eller fullständigt gränspsykotisk.
Oavsett verkar du festlig, så jag räknar med ditt spirituella stöd hela projektet igenom!

Angående Guldanodiseringen så hänvisar jag dock till min sekreterare som tar emot inskick av skriftliga färgförslag gällande alla nyanser förutom "svart" eller "svart med något rött".
Skriftligt hit och skriftligt dit! Det räcker väl för 17 med Bank-id! :shock: :dancy: :joy:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Modifiering av stallkåpa för oetisk montering?

Inlägg av Döden »

Nujävlar!
Efter att ha lagt några månader på att dressera mig själv till autodidakt spraymålare, designa ett lätt pubertalt motiv att "festa till det med" samt jaga estetiskt tveksamma volymrattar online så sitter kåpeländet numera (temporärt) monterat.
Jag kommer aldrig kunna ställa upp i dansbandskampen med instrumentet brösthöjd, men jäklar vilket uppsving plektrummanglet fick av kåpan!

Bild

Bild
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Stallkåpa på Warwick Corvette $$ - projekt avklarat!

Inlägg av olof42 »

Woooow skitsnyggt med kåpan! :shock: Cred för att prova nya grejer! :clappy: (rattarna kanske något, ahem, extrema :P )
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Stallkåpa på Warwick Corvette $$ - projekt avklarat!

Inlägg av Per »

Ha ha! Så traditionellt estetiskt vet jag inte, men whatever rocks your boat. Jag blev på gott humör i alla fall. Have fun!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar