Vriden hals HJÄLP!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vriden hals HJÄLP!

Inlägg av saft »

Hoppla...

Halsen på min Rickenbacker har vridit sej. Vad ska jag göra?

Jag har haft basen sen 2007 typ. Har spelat nästan alla gig, rep osv på den sen dess. Den har åkt Europa runt flera gånger, flygit till Kina och tillbaks osv. Den har fått smaka rejält med pisk, kan man nog lugnt säga.
Det är en 4003 från typ 2002 om jag inte minns galet.

Ena trussrodsen har haft en tendens att skramlat inne i halsen när jag spelat om jag inte justerat rätt, så alltid varit lite krångligt. Varje vår och höst har halsen behövt justeras.

Har kört nedstämt ett halvt tonsteg rätt många år. Senaste året har den inte blivit spelad särskilt mycket och senaste halvåret har den bara legat i sitt case. Började nyss lira med ett nytt band och har då stämt upp den normalt igen.

Har aldrig haft någon längre tid att finjustera och dona tidigare, alltid behövt ha den spelbar, men nu bestämde jag mej för att gå igenom halsrelif, intonation osv. Den gick att få spikrak på E sidan med G sidan vägrade följa med. Upptäckte till min fasa att halsen är vriden/tvistad ner mot G-strängen.

Har aldrig lagt märke till det innan, men det känns som något jag borde märkt.

Bestämde mej för att sätt ”kniven” i basen och plockade ur trussrodsen. E sidans truss är böjd som en halvmåne. G sidans var spikrak. Ska det vara så? Eller kan det bli så av sej själv? (Se bilden)


Som jag skrev innan basbiografin; Vad ska jag göra?
Sjukt tacksam för lite experthjälp eller välvilliga killgisningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur