Mina lackeringsobjekt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Mina lackeringsobjekt

Inlägg av bt »

Jag har äntligen börjat ta itu med de där projekten som legat i åratal.

De första två jobben blev en ca -93 års moddad AV 57 vars kropp blev strippad från färg runt -05/06 och sen bara väntat på bättre tider, och den andra är en 1978:a som jag irriterat mig över pga hög vikt och stelt ljud.

AV:n har återställts till original förrutom micken som hade skadad lindning och bara levererade 50% volym, jag satte dit en roadworn som lät skitbra. Ett fult jazzmick-hål har täppts till då jag strippade lacken.
Ny och snyggare elektronik installerades då originalgrejorna var helt fulla av lödtenn överallt.
-78:an har ny hals (också RW) pga att den gamla var moddad till oigenkännlighet. Kroppen hyvlade jag ner ca 2 mm på baksidan då jag upptäckte att den var tjockare än mina andra p-basar. Nytt p-skydd & elektronik.

Sen har de lackats om. Av:n blev Sherwood green och 78:an Shoreline gold. Till slut.
Det tog ca 3 månader bara att få på färg, våtslipa och polera... :) Jag slarvade med underarbetet vilket visade sig oförlåtligt när färgen sprejades på. Särskilt 78:an som har Askkropp blev asdålig och jag fick mer eller mindre börja om 2 ggr. AV:n verkade gå långt mer smidigt men där upptäcktes misstagen först i våtslipningen, så den blev till slut sämst av de två. Hursom, ingen av dom ska upp på nån vägg och jag har lärt mig mycket av alla misstag så nästa borde bli ganska bra :)

Lite bilder då.

Under själva arbetet :
Bild

Och resultaten:
Bild
Bild


/bas
Senast redigerad av bt den mån 22 jul 2019, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av BBQV »

Läckert! :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av bt »

BBQV skrev: mån 22 jul 2019, 21:02Läckert! :kär:
Tack, och stort tack för tipsen :)


/bas
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av Per »

Av avslutningsbilderna att döma tycker jag du är lite hård i dina kommentarer. :lol:
:clappy: :clappy: :clappy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av bt »

Per skrev: mån 22 jul 2019, 22:27 Av avslutningsbilderna att döma tycker jag du är lite hård i dina kommentarer. :lol:
:clappy: :clappy: :clappy:
Tackar :) Men, det är också väldigt svårt att ta ärliga foton. Kollar man på AV:n i "rätt" vinkel så uppenbarar sig både det ena och det andra :)

/bas
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av Danne »

Snyggt val av kulörer!
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Mina lackeringsobjekt

Inlägg av Rut66 »

Shoreline Gold är ju bara för snygg!!
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Skriv svar