Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Stempa »

Aldrig sett en hals göra detta tidigare så jag fiskar efter input/råd.
Patienten, en Cort action JJ. Max ett par år gammal, välskött. Budget bas men väldigt trevliga att lira på. Halsen är det som jag gillar bäst på den här, gick i höstas att justera tross och stall till superlåg action utan rassel över alla 24 banden.

Inte rört basen på ett par månader och märker nu att halsen har rört sig en aning. Utvecklat en liten "back bow". Strängarna lägger sig för lågt vid sadeln, ni kan känner nog igen detta.

Ok, fram med nyckeln och lätt truss rod justering trodde jag. Visar sig att trussen redan nåt sitt ändläge. Går inte att släppa mer. Går bara att dra åt som ger mer back bow. Gissa halsen rört sig pga torr vinterluft. Det är dessutom så lite så det räcket att stämma up D och G en ton så är rassel-problemet borta.

Vad kan man göra åt detta? Kan man gör någon permanent åtgärd av truss rod? Eller blir det till att för alltid stränga upp med något set som ger mer "string tension"?
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av saft »

Stäm upp G två toner. Den är bara där för syns skull ändå.

Har du tur så får du en härligt vriden hals efter ett tag åxå, det är extra ball. Hade det på min Rick en vända, kändes exklusivt.

Nej förlåt, jag har inget bra förslag. Däremot låter det väldigt konstigt att halsen lyckas böja bakåt med trussen helt släppt. Vad är det för konstruktion på trussen, trillar muttern av när du försöker lossa mer?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Stempa »

Jo jag vet. Brukar tejpa fast låtlistan på G strängen. Funkar även bra som cigg hållare.

Tja, har aldrig stött på en hals som kan hålla emot och dessutom båga sig ytterligare en aning bakåt fullt strängad med vad som är ett 40-110 set av okänt märker utan att trussen är inblanda. Trussen är liksom helt ut skruvad. Den nyper i gängorna och börjar jobba om jag skruvar "in" den vilket innebär att den jobbar emot strängtrycket, mer back bow, vilket jag alltså inte vill ha. Vill att den jobbar åt andra hållet, alltså "up bow" på halsen. Men om jag fattat rätt så kan inte en single truss rod jobba åt det hållet. Rick'en har väl dubbel och kan leverera motkraft åt båda hållen vid behov om jag hajar rätt.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av hitman »

En dubbelverkande dragstång hade kunnat hjälpa. Hur är hals och greppbräda konstruerade? Det kanske går att fräsa bort den gamla stången från baksidan, byta till en dubbelverkande och sedan lägga i en skunsktrimma? Mycket jobb men om du verkligen gillar halsen kan det kanske vara värt besväret?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Stempa »

hitman skrev: ons 08 jan 2020, 08:06 En dubbelverkande dragstång hade kunnat hjälpa. Hur är hals och greppbräda konstruerade? Det kanske går att fräsa bort den gamla stången från baksidan, byta till en dubbelverkande och sedan lägga i en skunsktrimma? Mycket jobb men om du verkligen gillar halsen kan det kanske vara värt besväret?
Uschiamej det låter som en massa jobb. Jo det är en trevlig känsla i den halsen men ska väl testa lite andra tricks först innan det börjar karvas i trä. Beställt ett set tyngre strängar. D'Addario EXL160, 50-105. Betydlig mer tension i det sättet än det 45-100 som sitter på nu. Det ska väl kunna övertala halsen att gå åt andra hållet hoppas jag. Gillar D'Addario, de har dragkrafts tabeller för alla olika set och individuella strängar.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av hitman »

Stempa skrev: ons 08 jan 2020, 21:44
hitman skrev: ons 08 jan 2020, 08:06 En dubbelverkande dragstång hade kunnat hjälpa. Hur är hals och greppbräda konstruerade? Det kanske går att fräsa bort den gamla stången från baksidan, byta till en dubbelverkande och sedan lägga i en skunsktrimma? Mycket jobb men om du verkligen gillar halsen kan det kanske vara värt besväret?
Uschiamej det låter som en massa jobb. Jo det är en trevlig känsla i den halsen men ska väl testa lite andra tricks först innan det börjar karvas i trä. Beställt ett set tyngre strängar. D'Addario EXL160, 50-105. Betydlig mer tension i det sättet än det 45-100 som sitter på nu. Det ska väl kunna övertala halsen att gå åt andra hållet hoppas jag. Gillar D'Addario, de har dragkrafts tabeller för alla olika set och individuella strängar.
Du skulle kanske testa värmebehandling för att få halsen mer samarbetsvillig?
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Stempa »

hitman skrev: tor 09 jan 2020, 08:28
Stempa skrev: ons 08 jan 2020, 21:44
hitman skrev: ons 08 jan 2020, 08:06 En dubbelverkande dragstång hade kunnat hjälpa. Hur är hals och greppbräda konstruerade? Det kanske går att fräsa bort den gamla stången från baksidan, byta till en dubbelverkande och sedan lägga i en skunsktrimma? Mycket jobb men om du verkligen gillar halsen kan det kanske vara värt besväret?
Uschiamej det låter som en massa jobb. Jo det är en trevlig känsla i den halsen men ska väl testa lite andra tricks först innan det börjar karvas i trä. Beställt ett set tyngre strängar. D'Addario EXL160, 50-105. Betydlig mer tension i det sättet än det 45-100 som sitter på nu. Det ska väl kunna övertala halsen att gå åt andra hållet hoppas jag. Gillar D'Addario, de har dragkrafts tabeller för alla olika set och individuella strängar.
Du skulle kanske testa värmebehandling för att få halsen mer samarbetsvillig?
Intressant. Aldrig hört om den behandlingen. Ska googla runt på det.
Misstänker också att den här halsen kommer att räta ut sig när luftfuktigheten stiger i vår. När jag justerade in guran i regniga september fanns inte problemet. Reagerar som en väder pinne kanske :D
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Lowlife »

Stäm upp hårdare så att du får en korrekt böjning och låt basen vila med den belastningen så sätter sig halsen med lite tur. Låt inte basen ligga ner med baksidan nedåt utan tvärtom om det går. Är du verkligen säker på att det inte är en dubbelverkande truss? Den absolut bästa och mest responsiva truss och jag någonsin råkat ut för var faktiskt på en Cort Arona, den de tillverkade ihop med Sandberg.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Hals back bow. Truss rod har inte mer att ge...

Inlägg av Stempa »

Lowlife skrev: lör 11 jan 2020, 21:25 Stäm upp hårdare så att du får en korrekt böjning och låt basen vila med den belastningen så sätter sig halsen med lite tur. Låt inte basen ligga ner med baksidan nedåt utan tvärtom om det går. Är du verkligen säker på att det inte är en dubbelverkande truss? Den absolut bästa och mest responsiva truss och jag någonsin råkat ut för var faktiskt på en Cort Arona, den de tillverkade ihop med Sandberg.
Får väl göra en piccola bas av eländet :D
Dubbelverkande dragstång är det inte tyvärr. Budget bas denna planka. Lagt på ett tyngre set strängar och det hjälpte men det är på marginalen. Har lagt bas på en låt med den här. Stallmicken med alla kranar öppna. Positivt överraskad. Soundet dynamiskt och med karaktär.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar