Hur ofta vapenvård?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av LarsGBG »

Jag byter bil oftare än strängar... När jag tänker på det kanske jag byter bostad oftare också. Kan inte komma ihåg när jag gjorde det senast.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av Geddan »

BBQV skrev: mån 20 jan 2020, 12:24 Sådär ja, nu låser vi tråden! :lol:
"Min bror är från Marocko!" :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av hitman »

saft skrev: mån 20 jan 2020, 10:20 Ofta, väldigt ofta. Minst 5 gånger oftare än gig och rep.
En äkta bassist putsar greppbräda och skruvar trussrodd oftare än hen spelar på basen. Den ska glänsa och klistermärken och mickkåpor ska sitta perfekt. Vi donar med våra instrument hela nätterna. Justerar våra hemmasnickrade basställ för att matcha resten av möblemanget i vardagsrummet och lägger upp skrytbilder med #bassplayer4life.
När vi mot förmodan inte sitter och justerar volym och tonrattarna till perfekt symmetri vid max, eller möblerar om våra stärkarriggar, så hänger vi på forum och suktar efter ergonomiska axelband i äkta jämtländskt oxskinn eller grubblar över vilken kulör vi ska lacka om basen i nästa gång.

Så är det, it is known.
Hatten av, ditt inlägg var ren poesi!

:tummenupp:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av saft »

hitman skrev: tis 21 jan 2020, 10:24
saft skrev: mån 20 jan 2020, 10:20 Ofta, väldigt ofta. Minst 5 gånger oftare än gig och rep.
En äkta bassist putsar greppbräda och skruvar trussrodd oftare än hen spelar på basen. Den ska glänsa och klistermärken och mickkåpor ska sitta perfekt. Vi donar med våra instrument hela nätterna. Justerar våra hemmasnickrade basställ för att matcha resten av möblemanget i vardagsrummet och lägger upp skrytbilder med #bassplayer4life.
När vi mot förmodan inte sitter och justerar volym och tonrattarna till perfekt symmetri vid max, eller möblerar om våra stärkarriggar, så hänger vi på forum och suktar efter ergonomiska axelband i äkta jämtländskt oxskinn eller grubblar över vilken kulör vi ska lacka om basen i nästa gång.

Så är det, it is known.
Hatten av, ditt inlägg var ren poesi!

:tummenupp:
Jag talar av egen erfarenhet!:)
Ingen annan än jag som okynnesbyter strängar bara för att kunna sova bättre?
"Tänk om Iron Maiden ringer imorn bitti och jag inte hinner byta innan jag ska gästspela....bäst jag går upp och tar en macka och byter"
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av eeakga »

Janne skrev: tor 16 jan 2020, 21:11 Lite intressant läsning om citronoljan tycker jag:
https://www.guitaranswerguy.com/12-lemon-oil-debate/
Själv byter jag väl strängar 2-3 ggr per år, nu har jag precis gått tillbaks till flats så det blir väl ännu något längre intervall mellan byte. Gör 15 föreställningar med en musikal i januari och varit ganska intensiv rep-period innan. Räknar kallt med att mina chromes överlever detta men har köpt ett reservset om jag skulle ha fel :) Spelar ungefär fiftyfifty plektrum och fingrar. Lackad fågellönn på huvudbasen så där använder jag bara fuktad trasa, de andra basarna använder jag en sandbergolja kanske var tredje byte. Intonerar när det behövs.
Det där var riktigt intressant läsning, och baserat på den så köpte jag faktiskt en flaska mineralbaserad olja, sån som rekommenderades I artikeln. Kommer att testa den vid nästa vapenvårdstillfälle.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Hur ofta vapenvård?

Inlägg av lowfreq »

Man ska vara försiktig med att olja in greppbrädan för ofta.
Två gånger om året kan vara lagom. Har jag lärt mig av experter på området.

Dunlop 65 använder jag ALDRIG.
Sist jag använde det för ett antal år sedan så blev rosewood'en vitaktig i porerna. Brrr!
Den gula pissfärgen är tillsatt färgämne.

Vad som är grymt bra är Fret Doctor -> https://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=893
https://beafifer.com/boredoctor.htm

Jag håller mina basar i bra skick... dock inte överdrivet nördigt.
Byter jag till en annan strängtyp blir det en setup, vilket går väldigt fort.

Dock är jag känslig vad gäller stränghöjden.. alltså action.
Jag måste ha EXAKT rätt (för mig) action för att känna mig nöjd.
Nånstans mittemellan medium och Low.

Strängar -
DR stainless steel tycker jag är fantastiskt bra strängar som håller lääääänge!
Hi-Beams, Fat-beams och Lo-riders - låter grymt bra i min värld.
Jag har heller inte handsvett.

Skulle jag tvingas hålla mig till en enda strängsort resten av livet så skulle det bli Hi-Beams.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar