Låg output

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Låg output

Inlägg av kosmos »

Hej

Jag har en äldre Aria Pro II med låg output.

Vad kan jag göra för att felsöka? Det kan vara micken så klart, men hoppas att det är något enklare fel.

Får väl lämna in den annars.

Tack,
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Låg output

Inlägg av hitman »

Om du har eller kan låna en multimeter, så börja med att mäta mickens utsignal. Mät så nära micken du kan, alltså helst inte så det sitter pottar eller annan elektronik i signalkedjan.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Låg output

Inlägg av Danne »

Resistansmät även mellan mitt- och ytterben (in/utsignalerna) på potarna när de är vridna fullt medurs dvs maxvolym. Idealiskt värde givetvis 0 ohm, men det kan nog vara 10-20 ohm. Tyvärr är de äldre Aria Pro II-mickarna ökända för att dö men tror det finns div utbytesmickar till dessa. Exempel: https://www.rautiaguitars.net/aria-pro-ii.html
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Låg output

Inlägg av kosmos »

Tack, har ingen multimeter men finns väl billiga att köpa som mäter mV eller vad det nu är jag ska mäta. Får se om jag gör det eller chansar på en ny mick. Behöver nog en grundkurs i elektronik först.

Misstänker ändå micken och funderar på att beställa en MB-1E från Rautia. Då slipper jag felsökningskostnaden och bör väl vara hyfsat enkel att skruva bort och löda en lödning?

Intressant att du skriver att de är ökända. Det har jag också läst någonstans och det talar för att beställa en utbytesmick att testa med.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Låg output

Inlägg av hitman »

En utbytesmick låter som en bra idé. Den Danne tipsat om är ju passiv, så den behöver ingen avancerad elektronik.

Den går dock att koppla serie/parallel/singlecoil, vilket ger lite olika ljudmöjligheter.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Låg output

Inlägg av kosmos »

Lämnade in den och efter justeringar av mick och stall blev den bättre så behöver inte beställa någon ersättningsmick i alla fall. Funderar på att banda om/av eller sälja för jag behöver en p-bas (igen)...
Skriv svar