Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

Tja,

Sedan ca 10-12 år sen har min Rickenbacker 4003 varit en flitig trotjänare... Köpte den här på forumet under mindre dramatiska förutsättningar då den var lackad svart på baksidan, vilket visade sig dölja en halslagning som varken säljaren eller jag visste om, halsen har alltså varit helt av.
Bestämde mig ändå för att behålla den för vilken jäkla player det är!

Först NU har jag ju fattat att denna halslagningen är felaktigt utförd... Vinkeln mot kroppen är fel i sidled vilket är anledningen till att stallet sitter snett, som jag skrev om i en annan tråd. Dessutom sitter halsen för högt mot kroppen, och G-sidan är 1mm högre än E-sidan...
Till saken hör att detta är en av de tidigaste Rickenbacker 4003 då den är tillverkad December 1980, vilket innebär att den har dragstångsjusteringen vid kroppen och inte uppe vid huvudet, och tvådelat plektrumskydd. Delvis därför jag upptäckte detta för mitt plektrumskydd är böjt runt halsmicken... har aldrig bytt det vilket jag skulle göra nu men ett helt plektrumskydd, dvs ett platt, kan aldrig passa för dragstångsmuttrarna sitter för högt, dessutom är det tydligt att det är en schim insatt mellan hals och kropp...
Jämförelse mot andra Rickenbackers från samma era med samma typ av dragstång gör detta mycket tydligt att halsen sitter fel.
Mickarna är också maxade i höjdjustering och så även stallet.

Gällande stallet bekräftade jag att det satt snett när jag plockade av det då det är tydligt att det är flyttat från originalpositionen med pluggade skruvhål etc.

SÅ: Min tanke är helt enkelt få detta åtgärdat genom att göra om lagningen, avlägsna hals från kropp igen och sätta dit den där den faktiskt ska sitta. Stallet ska flyttas tillbaka till originalposition.
I samband med detta funderar jag också på om jag möjligtvis ska lackera om basen då pluggade hål och halslagningar är sådär snyggt på en träfärgad bas... Lite osäker på detta så inte bestämt än, men det är ju knappast ett samlarexemplar.

Vad tycker ni att jag ska göra med det hela?
Kan ju också låta det vara som det är, den spelar ju bra... men känns lite tråkigt att den är sned och inte som den ska helt enkelt. Och man kan ju inte justera någonting eftersom allt måste vara på max höjd... Inte ens ett nytt plektrumskydd går ju. Hjälp!

På bilden av hela basen ser man tydligt hur plektrumskyddet är böjt.
Bild

Halslagningen... mittenbiten är alltså nämnda schim, syns mycket tydligt under plektrumskyddet. Dragstängernas ände är också böjda. Den undre rosewood-kanten ska alltså ligga flush mot kroppen...
Bild

Bild

Tydligt pluggade hål där stallet satt från början, man ser även hur man karvat lite i högra sidan av urfräsningen för att det skulle få plats på den nya positionen.
Bild

Även knopparna har varit flyttade.
Bild

Bild
Bild

Såhär ska alltså halsfickan se ut på en tidig 4003 med dragstängerna vid kroppen:
Bild

Bild

Väldigt tydligt utan fingerbrädan att den ska ligga nästan flush vid rosewood-kanten/undre fingerbrädan som jag nämnde:
Bild
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av saft »

Rätt ska va rätt och har nån gjort fel innan så måste det rättas till. Sån är jag...meeen, jag tror inte jag skulle ge mej på att såga av halsen och limma dit den igen osv... speciellt om det redan är en ”...jäkla player...”

Å andra sidan verkar du redan trixar lös greppbrädan, så du är nog händigare än mej!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

saft skrev: lör 11 apr 2020, 16:13 Rätt ska va rätt och har nån gjort fel innan så måste det rättas till. Sån är jag...meeen, jag tror inte jag skulle ge mej på att såga av halsen och limma dit den igen osv... speciellt om det redan är en ”...jäkla player...”

Å andra sidan verkar du redan trixar lös greppbrädan, så du är nog händigare än mej!
Dom nedre bilderna är från en annan bas ;)
Jag kan säkert fixa det men som du säger så är det ju en risk...
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av saft »

[quote=YZZ post_id=1397815 time=1586614861 user_id=1097
Dom nedre bilderna är från en annan bas ;)
Jag kan säkert fixa det men som du säger så är det ju en risk...
[/quote]


Ja, det ser jag ju, om jag tittar(tänker) lite:P

Då tycker jag att du ska leva med skevheterna och snea stall, halsar osv. Och modda pskyddet så att det passar och mickarna når upp istället:)

Vore ju trist om du fixa allt perfekt, och den slutade vara en player.
Det finns ju en risk att du behöver slipa banden eller tillopp med plana greppbrädan om du lyckas få dit allt rakt.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av Lowlife »

Är det där verkligen en Rickenbacker? Den typen av halsinfästning har jag aldrig sett på en Rick. Men skit samma, låter den bra så gör den, märket hörs inte.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av bassace »

Har inte Rick 4003 genomgående hals?
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

Lowlife skrev: tis 14 apr 2020, 06:04 Är det där verkligen en Rickenbacker? Den typen av halsinfästning har jag aldrig sett på en Rick. Men skit samma, låter den bra så gör den, märket hörs inte.
Ja, det är en äkta Rickenbacker... Eller vad menar du?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

bassace skrev: tis 14 apr 2020, 19:16 Har inte Rick 4003 genomgående hals?
Jo, den ska ha ;)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av saft »

bassace skrev: tis 14 apr 2020, 19:16 Har inte Rick 4003 genomgående hals?
Inte om den har gått av..:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av saft »

Lowlife skrev: tis 14 apr 2020, 06:04 Är det där verkligen en Rickenbacker? Den typen av halsinfästning har jag aldrig sett på en Rick. Men skit samma, låter den bra så gör den, märket hörs inte.
Har ens basar med genomgående hals någon ”halsinfästning”? :/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av MattH »

Vad kan det finnas för anledning till att de satt dit den där shimen så att halsen kommer högre?

Jag hade haft svårt att låta bli att såga loss halsen, men jag är inte söker på att det är ett klokt råd.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av blackparkas »

Jag gissar att man gjort rent hus när det gäller brott-yta och planat ner istället och lagt till trä istället för att försöka limma ihop träflisorna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

blackparkas skrev: ons 15 apr 2020, 15:12 Jag gissar att man gjort rent hus när det gäller brott-yta och planat ner istället och lagt till trä istället för att försöka limma ihop träflisorna.
Ja, det är min teori också. Det vore den enda logiska anledningen, och då råkade man göra shimen för tjock...
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av Danne »

Ja, eller så gjorde man shimet tjockare för att ha mer material att bita i för vad som ser ut som två pluggar. Det är ju långt ifrån konventionella limmade halsinfästningar att bara limma en träbit platt ovanpå en annan.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av YZZ »

Danne skrev: ons 15 apr 2020, 21:45 Ja, eller så gjorde man shimet tjockare för att ha mer material att bita i för vad som ser ut som två pluggar. Det är ju långt ifrån konventionella limmade halsinfästningar att bara limma en träbit platt ovanpå en annan.
Du menar för att få lite mer "hävstångs-effekt" för pluggarna?

Det är en mycket klok observation, hade jag inte tänkt på alls! Jag får nog räkna lite och fundera innan jag gör något, om det går att plocka bort den då..!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Rickenbacker 4003 halslagning... vad göra?

Inlägg av Danne »

YZZ skrev: fre 17 apr 2020, 14:16 Du menar för att få lite mer "hävstångs-effekt" för pluggarna?

Det är en mycket klok observation, hade jag inte tänkt på alls! Jag får nog räkna lite och fundera innan jag gör något, om det går att plocka bort den då..!
Ja det var nog tanken. Alternativet hade ju varit att fräsa ur spår i shimmet och motsvarande i hals/kropp för att få mer yta för limmet att bita i med bra hållfasthet som följd.. Då hade shimmet kunnat bygga mindre i höjdskillnad men ändå behållit en hyfsad tjocklek där det går i hals och kropp.
Skriv svar