Hårdvaxolja eller Danish oil?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Hårdvaxolja eller Danish oil?

Inlägg av Fibbel »

På en trären hals har jag alltid använt mig av hårdvaxolja som skydd för trät. Tankarna börjar gå till att använda Danish oil som jag använder mig av till betsade kroppar.
Har slipat med 1200-papper och sedan vaxat in halsen och det blir en sjukt lättspelad finish, frågan är, finns det någon som har använt sig av Danish oil på en trären hals, resultatet?
/Ulrik
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Hårdvaxolja eller Danish oil?

Inlägg av Lowlife »

Danish oil kan tydligen innehålla lite av varje beroende på tillverkare och vem som marknadsför. En del hävdar att den innehåller linolja, andra inte. Eftersom den sägs härda genom en oxidationsprocess så faller min misstanke på att linolja ingår. Själv använder jag alltid vanlig linolja. Det har funkat i alla år för mig och i århundraden före mig på vapen, redskap, byggnader etc. Olja in en gång om dagen första veckan, en gång i veckan följande månad, en gång i månaden följande år, en gång om året därefter. Det kommer från bössemakare sedan urtiden. Nackdelen med linolja är att eventuella trasor kan självantända, undviks genom att använda fingertopparna samt att den inte går att sälja i småflaskor med påstådda magiska egenskaper för hutlösa priser.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Hårdvaxolja eller Danish oil?

Inlägg av Fibbel »

Jag har Danish oil från gitarrdelar.se som jag har använt med väldigt gott resultat på betsade kroppar, kan nog inte skada att testa på en trären hals.
Skriv svar