"skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Magnus H
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 okt 2020, 18:53
Ort: Örebro

"skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av Magnus H »

Hej
en dum fråga kanske, men jag har fått typ "skrammel vibration" Vid spel på E strängen
Får nästan för mig att spiralfjädern som ligger mot strängen är orsaken.
Men givetvis inte säker på det.

kan inte namn på alla delar på basen :P är som lite ny på detta :)

Nån ide på vad man kan göra ?
/spelar hellre än bra :D
på min

fender Sqiuer vibe 60s p bass laurel fingerboard olympic white
Med Fender rumble 40 förstärkare.
eller lite med en Chicago bas från gear for music.. (ja nybörjar grejor)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av Danne »

Jag behöver nog mer info tror jag. Är det när du spelar löst på e-strängen eller när du spelar med greppat band eller oavsett? Spiralfjädern antar jag att du menar stallsadeln (med fjäder) på stallet (där e-strängen ligger an på kroppen)?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av saft »

Hej Mange!

Om du har en spiralfjäder som ligger mot strängen du spelar på så borde det nog skramla. Vad är det för fjäder och vad fyller den för funktion?:/

Vad är det för bas?
Låter det bara akustiskt, eller fortplantar sej skramlet i stärkaren?


Här är ett tips jag fått för att leta efter skrammel på saxofoner:
Det är oftast svårt att höra exakt vart ett skrammel kommer med enbart öronen akustiskt i ett rum. Testa att felsöka vart skramlet kommer ifrån genom att be någon filma när du spelar på skrammelsträngen. Filmaren får filma riktigt nära (5-10cm, så nära som möjligt), upp och ner långsamt längst basen. Alternativt lägg mobilen på ett bord och ställ dej nära (5-10cm, så nära som möjligt) och spela, flytta dej fram och tillbaka långsamt medans du spelar, så att olika delar av basen hamnar närmast den filmande mobilen.
Sen tittar du på filmen med hörlurar så kanske du kan höra när det skramlar som tydligast och avgöra vart skramlet kommer ifrån.



Några annars vanliga skrammelprylar:

-Strängrassel.
Strängen slår mot banden på greppbrädan om stränghöjden är för låg, halsen är för rak, banden är ojämna, eller om bassisten spelar för hårt.

-Stallskrammel.
Någon av stallets rörliga delar sitter lite löst. Det kan vara stallsadeln (som strängen ligger över), en intonationsskruv, en stränghöjdsjusteringsskruv. Testa att "dämpa"/trycka på olika delar i stallet, med exempelvis lillfingret, samtidigt som du spelar på E-strängen. Om det slutar skramla när du trycker på något speciellt ställe så ger det en fingervisning om vad som sitter för löst.

-StrapLock-skrammel.
Om du har straplocks i metal, typ Schaller så kan fästena på axelbandet skramla mot axelbandsknopparna när man exempelvis sitter ner och spelar och axelbandet inte är spänt.

-Trussrod-skrammel.
Om trussen, som spänner och rätar ut halsen, inte är spänd så kan den skramla inuti halsen. Det brukar kunna skramla mer på vissa frekvenser(strängar och toner). Testa att spela på E-strängen samtidigt som du med vänsterhanden böjer/bänder försiktigt på halsen bakåt eller framåt. Alternativt testa om trussen är spänd.

-Plektrumskydd, mickar, pottar, jack stämmskruvar osv.
Kolla så att allt som ska sitta fast sitter fast, inga skruvar sitter löst. Prova att dämpa olika saker med handen medans du spelar E-sträng. Lägg ett finger på en stämskruv i taget, på dom rörliga delarna i stämskruven osv. Pottar, inputjack och olika ställen på P-skyddet.


Lycka till! Och låt oss veta om du hittar källan till skramlet!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av engson »

Bra, Saft!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av mrbaloo »

Den där posten av Saft borde "pinnas", eller vad det heter.

Sen kan man kanske komplettera med:

Sadelskrammel

Om spåret i översadeln för strängen är något för bred kan strängen vibrera mot spårets sidor och därmed orsaka skrammel. Testa genom att hålla ett finger på strängen ovanför sadeln (dvs på samma sida som stämmekaniken) medan du spelar på lös strängen. Försvinner skramlet då är problemet identifierat.

/MrBaloo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

Inlägg av saft »

mrbaloo skrev: ons 28 okt 2020, 07:43 Den där posten av Saft borde "pinnas", eller vad det heter.

Sen kan man kanske komplettera med:

Sadelskrammel

Om spåret i översadeln för strängen är något för bred kan strängen vibrera mot spårets sidor och därmed orsaka skrammel. Testa genom att hålla ett finger på strängen ovanför sadeln (dvs på samma sida som stämmekaniken) medan du spelar på lös strängen. Försvinner skramlet då är problemet identifierat.

/MrBaloo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack!:)

Bra poäng med sadeln. Om det är felet så går det att avhjälpa me en liten bit papper i skåran!:)



Får du nå fason på skramlet Mange?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av saft »

Nu vill vi veta hur det gått med skramlet. Har du hittat den skyldige?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Zed
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 03 maj 2015, 00:17

Re: "skrammel vibration" Vid spel på E strängen

Inlägg av Zed »

Testa att hålla i stämmskruvarna, har haft mysko vibrationer från själva skruven och vredet.
Dessa är ibland nitade ihop, lätt fixat med en körnare och hammare
Skriv svar