Plugga fräsa och fylla i lack

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Plugga fräsa och fylla i lack

Inlägg av JohannesH »

Jag har blivit med en femsträngad deluxe jazzbas och jag är allergisk mot att ha flera instrument som gör samma sak.
Femman är asgrym, känns helt rätt! Irriterande då min andra jazz (och huvudinstrument) är en custom classic fyra.

Så jag funderar på att göra om min fyra till en våt drömbas..
Jag tänker att jag skulle byta halsmicken till en P-mick i rätt läge, plugga igen jacket i sidan och köra stacked knobs.
Jag har alltid varit sugen på en stacked knobs jazz och jag stör mig som fan på jacket i sidan (går ju inte att soffjamma!). Sen älskar jag p-bas soundet men jag pallar inte p-halsar. Det vore den ultimata fyran!
Dessutom är olympic med tårta grymt snyggt!

1. Hur skiljer sig mickläget på j-hals och p-bas?
2. Vad är bäst, plugga igen mickfickan helt och fräsa ut ett nytt mickhål eller att låta det gamla mickhålet vara kvar? (Antar att man kan växla mellan mickar i så fall.)
3. Ska man strippa basen på färg och lacka om den från grunden eller går det att fylla i där man pluggat det gamla jackhålet på ett snyggt sätt?
4. Spa man passa på att lacka med något annat än polyplast om man ändå ska strippa den på färg?
4. Är det här dumt i huvudet?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Plugga fräsa och fylla i lack

Inlägg av BBQV »

1. Den främre P-mikhalvan ligger väldigt nära J-miken.
2. Att plugga igen det gamla mikhålet är bara onödigt jobb.
3. Plugga igen jackhålet, matta ner lacken och lacka hela basen.
4. Om du följer mitt råd i fråga 3 så spelar det ingen roll.
4. Troligen, men vem bryr sig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Plugga fräsa och fylla i lack

Inlägg av JohannesH »

1. Tänkte att det borde bli lite överlappning.
2. Det påverkar inte stabilitet/ton? Vore ju najs att kunna växla om andan faller på.
3. Alltså slipa bort ett lager?
4. Så det är bara att slänga på vad som? Varit lite inne på nitro då jag tycker att det slits snyggare, men då borde det nog vara trärent under.
4. Jag borde inte numrera frågor när jag är i nattmössan.

Nu är ju det här en lyxbas med högt affektionsvärde så jag törs nog inte DIYa det här. Vem borde man lämna in den till?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Plugga fräsa och fylla i lack

Inlägg av BBQV »

Det finns inte en människa som kan märka vare sig ljud- eller stabilitetsskillnader i den lilla urfräsningen. Ska man köra utan plektrumskydd så är det motiverat, inte annars.
Det gäller att rugga upp ytan så den nya färgen får fäste. Nitro blir snyggt även på gammal lack. Ska den reliceras så måste underliggande färg bort, annars går det bra ändå.
Om du lämnar bort den så kommer det att kosta en hel del att få bort lacken, det är tidskrävande. Kolla med GNUlars, han är bra på sånt här.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Plugga fräsa och fylla i lack

Inlägg av JohannesH »

Jo, tanken är väl att den ska nötas snyggt över tid istället för plastchip och skrap. :)
GnuLars är köng! Han fixade en bandlös åt mig en gång, top!

Hur är det närmare våra breddgrader? Skulle vara skönt att kunna köra och lämna/hämta istället för att lämna det åt fraktbolagen. :)
Skriv svar