Surfburst?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Surfburst?

Inlägg av bt »

För några år sen uppmärksammade jag att alla mina basar var antingen svarta eller sunburst och bestämde mig för att måla om dem.
Senaste inspirationen är nåt som kallas "Surfburst". Användes tydligen i nån eller några surffilmer från 60-talet. Antagligen kustommålade av lokala talanger i Kalifornienområdet.

Här är ett exempel:
Bild

Nu till problemet.
Enligt fotografen är det metallic finish, eller nån variant. Kan ju kanske avtagit efter alla år, basen är från -61. Jag är såklart ute efter vilka två nyanser som använts. Jag gissar mig till att "Ocean turquoise metallic" skulle funka för yttre nyans, vilket ju går att få tag på, men vad skulle den ljusare färgen kunna vara?
Förslag och idéer uppskattas.


bas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Surfburst?

Inlägg av blackparkas »

Är ju lit för blå för att vara Sonic Blue men...
Den enda jag kan tänka mig isåfall är "Daphne Blue".
Kommer inte på nåt mer förutom LPB förstås, som är metallic, Daphne Blue är inte metallic...
Ice Blue är metallic, men den är det garanterat inte...
Å andra sidan så behöver ju inte basen på bilden vara lackad i några klassiska Fenderkulörer.

Googlade lite och hittade andra instrument i Surf Burst.
En del ser ju ut att vara Fam Green eller tom Surf Green i botten och sedan en metallic mörkare i bursten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Surfburst?

Inlägg av Danne »

Jag tycker exemplet på bilden ser ut som en Candy-lack, dvs silvermetallic i botten med två transparenta blåtoner ovanpå som troligtvis gulnat en del med tiden.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Surfburst?

Inlägg av bt »

blackparkas skrev: tor 22 jul 2021, 23:08 Å andra sidan så behöver ju inte basen på bilden vara lackad i några klassiska Fenderkulörer.

Googlade lite och hittade andra instrument i Surf Burst.
En del ser ju ut att vara Fam Green eller tom Surf Green i botten och sedan en metallic mörkare i bursten.
Sant, jag tror nog inte heller att det var nåt som fanns på standardlagret.
Danne skrev: fre 23 jul 2021, 11:24 Jag tycker exemplet på bilden ser ut som en Candy-lack, dvs silvermetallic i botten med två transparenta blåtoner ovanpå som troligtvis gulnat en del med tiden.
Just ja, den varianten finns ju. Då kanske man kan använda samma kulör och bara köra på tjockare lager i kanterna. Sen kanske använda nån lite gulnad klarlack. Då är det bara det där med att hitta transparent blå färg... :)


bas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Surfburst?

Inlägg av blackparkas »

Har sett flera bilder på just den där basen och tycker inte det ser candy ut, men den skulle vara lite mindre ful med candylack... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Surfburst?

Inlägg av BBQV »

Kan det vara en surf green bas som fått en mörkare nyans som burst?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Surfburst?

Inlägg av bt »

BBQV skrev: lör 24 jul 2021, 15:26 Kan det vara en surf green bas som fått en mörkare nyans som burst?
Det skulle det nog också kunna vara :) Du tänker vanlig surf green och sen en transparent blå ute i kanterna?



bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Surfburst?

Inlägg av BBQV »

Ja, nåt sånt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Surfburst?

Inlägg av hitman »

Läckert!

Ska bli spännande att se hur det går för dig, glöm inte att hålla oss underrättade.
Skriv svar