statisk missljud

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

statisk missljud

Inlägg av powerplant »

hej,
Det liksom knastrar när jag "nästan" rör basen. Är jag jordad (via stäkraren eller output jacket på basen) hörs det inte. Det tycks också variera från dag till dag och vara värre med coated strängar och på vintern. Jag bifogade ett ljudprov (ursäkta kvaliten mitt första försök med digital inspelning). I ljudprovet är det först knastret sen jordar jag (tyst) sen knaster igen och sist gnider jag tummen hårt mot strängen som ljudjämförelse.

https://www.dropbox.com/s/ovn5xkzwunjcm81/1.mp3?dl=0

Det har inte med preampen att göra (låter lika i aktivt o passivt och när jag kopplade ur preampen helt genom att ta ut batteriet)
Jag har koppartejpat om alla hålor utom borrhånen mellan hålen från pickupperna till stora hålet för potentiometrar och preamp. All koppar är kopplatt till gemensam jord (kollat med potentiometer). det hjälpte ngt men det försvann inte.
Stallet har kontakt med jord (yttre ringen på output jack) men till skillnad från alla and jordpunkter har det en hög resistans (200 ohm). Alla andra jordpunkter har nästan ingen resistans till samma punkt. Kan det tyda på en kalllödning? och skulle det kunna förklara?
Jag gillar basen annars så jag vill verkligen få bort knastret. Kan andra typer av pickuper lösa det? Nu har jag en singelcoil och en humbucker från bas culture. Jag har ändå funderat på att byta stall (har monorail stall nu stall är så jobbigt att intonera). Jag vet att det kanske hade varit billigare o bättre att bara köpa en annan men jag tycker det är lite rolig att pyssla och som den är nu så kan jag ju ändå inte sälja den.

Alla tips välkomna
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: statisk missljud

Inlägg av saft »

powerplant skrev: mån 10 jan 2022, 10:27
Kan det tyda på en kalllödning? och skulle det kunna förklara?

Hej! Låter mysko. Kalllödning borde inte spela någon roll. Oftast är stalljord inte ens lödd utan ligger bara inklämd mellan stall och kropp. Jordar fint ändå.
Men stalljorden är ju enklast att prova innan du börjar chansa mickar osv. Dra en koppartejp, ståltråd, gammal bassträng eller vad som helst som är ledande mellan stallet och metallhöljet på telejacket alternativt direkt på telepluggen.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Har du rätt i - det är ju lätt att kolla.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: statisk missljud

Inlägg av Body&Soul »

Det kan vara kapacitiv påverkan från din kropp som påverkar förstärkaren där basen fungerar som antenn. Har du en äldre rörförstärkare? Prova basen i en annan. Är det detta som är orsaken beror det på att särskilt äldre rörstärkares enklare konstruktion har förmåga att fungera som radiomottagare. Det där har många av oss ibland haft bekymmer med och fått in ofta starka ryska mellanvågssändare. Det brukar tystna när man rör strängarna. En mottagare stäms av med induktans och kapacitans och kroppen fungerar jättebra som kapacitiv påverkan. Du har säkert haft en dålig radio och lyssnat på FM där mottagningen är dålig, man närmar sig eller vidrör antennen och då blir mottagningen perfekt.
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Kollade om stalljorden hade ngn inverkan. Det var ingen skillnad alls när jag kortslöt stallet med externa sladdar till jorden på kabeln. Tack för tipset nu kan jag utesluta detta. Vad kan man göra när det gäller kapacitiv på verkan. Jag spelar nästan uteslutande med hörlurar kopplade till olika digitala effektboxar nuförtiden för att inte störa grannar eller så kör jag genom en lite combo Warwick BC150 type A Preamp. jag tror inte den har några rör (står inget om det i manualen).
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: statisk missljud

Inlägg av B-Å Åhs »

Har du kollat att strängarna är jordade

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Tack för tipset men de är jordade,
Jag testade med att direkt jorda även strängarna på samma sätt som med stallet och det påverkade inte heller spraket.
Kanske är det så att min kopparisolering av håligheterna är dålig - jag har bokat tid för att få det gjort av proffs.
Det går att spela på basen och jag tror inta alla hör det men har man väl hör det är det liksom svårt att inte reta sig på det.
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Fick basen kollad av proffs
Elektronik och skärmning är ok så då är det bara mickarna kvar som skall bytas sen är allt som inte är trä bytt ;)
Det verkar bli ngn variant av bartolinis tysta system i jazz och mm format som passar utan stora modifikationer - blir till sommaren
Ps ngn som har erfarenheter av bartolinis och var man köper dem i Europa?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: statisk missljud

Inlägg av Musikanten »

Om basen har dålig skärmning av elektroniken blir den känslig för kapacitiv koppling mellan din kropp och basens elektronik.
Om du hänger på dig basen, skruvar upp gain på förstärkaren kommer du att höra ett brum i bakgrunden.
Om detta brum försvinner när du håller på strängarna eller stallet (jordar din kropp) bevisas min teori.
Din kropp plockar upp ett svagt växelspänningsfält som finns överallt där det finns elektriska ledningar (230 Volt AC).
Var noga med att skärma all elektronik i din bas så försvinner oljudet som du demonstrerade i ljudfilen.
Jag har själv haft detta fel på min elbas så jag vet hur det funkar.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: statisk missljud

Inlägg av Musikanten »

powerplant skrev: lör 23 apr 2022, 13:35 Fick basen kollad av proffs
Elektronik och skärmning är ok
Hej igen!
Förklarade du för proffsen att man måste ha basen på kroppen för att problemet skall visa sig?
Så här funkar det:
Kroppen fungerar som en antenn som plockar upp de svaga signalerna från lokalens el-ledningar.
I sin tur kopplas de svaga signalerna kapacitivt till basens elektronik.
När du sedan rör vid jordade detaljer på basen jordas din kropp och de svaga signalerna upphör.
Därför är det viktigt att all elektronik i basen är skärmad, t.ex. med kopparfolie eller elektriskt
ledande färg som är anslutet till en jordad punkt i basen.

Du behöver inte svara på detta inlägg utan försök att förstå hur jag menar och att jag bara vill hjälpa dig
med ditt problem, så att du får glädje av basen utan att slänga ut en massa pengar i onödan.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: statisk missljud

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är bra om man stjärnjorda dvs ansluter alla jordar till samma punkt.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Proffset är BBQV som är aktiv här - jag har stort förtroende för honom så om han säger att håligheterna är skärmade och jordade så är det så. Jag litar inte på mitt eget arbete men det han har gjort för mig har blivit bra.

Kanske är själva mickarna inte skärmade (handgjorda fre BasCulture) så jag skall prova andra mickar och kolla om det påverkar. Då blir jag av med single coil bruset också är tanken.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: statisk missljud

Inlägg av B-Å Åhs »

Singel cool blir aldrig helt knäpptyst.
De suger gärna i sig störningar i omgivningen.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

jag tänker prova dels split coils i singel coil format och noiseless single coils (som egentligen är humbuckers vad jag förstår).

jag spelar endast med hörlurar så jag vill ha det tyst. Jag är ändå så dålig så jag hagar en massa missjud själv men jag vill inte ha ngt missljud utöver det so skapas av min inkompetens (som förhoppningsvis försvinner med övning)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: statisk missljud

Inlägg av B-Å Åhs »

Min Musicmaster har single coil och nu när jag har skärmat och stjärnjordat är den riktigt tyst. Men inte lika störningsfri som min p bas kopia eller min humbucker försedda les Paul kopia. Stora förbättringar kan uppnås men helt störningsfritt blir det aldrig ...

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: statisk missljud

Inlägg av powerplant »

Tror jag hittat lösningen - pinsam bekännelse
Det verkar vara beroende på mina funtionskläder av syntetmaterial. När jag bara har bommul kläder är basen tyst. Jag hade en fleece liknande skjorta på mig och basen började spraka som den inte hade gjort på ett tag - tog av mig fleecen för det blev varmt och vips - tyst

Lite pinsamt men framför allt skönt att slippa oljudet
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: statisk missljud

Inlägg av B-Å Åhs »

Ny kunskap

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: statisk missljud

Inlägg av BBQV »

Det förklarar varför jag inte upplevde det som störande, jag har bara hanterade den i t-shirt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar