Hjälp med koppling

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Hjälp med koppling

Inlägg av fieldflower »

(Smyger in en fråga om obas, men principen är ju densamma så vi får låtsas att strängarna är både grövre och längre.)

Jag har 2 elguror som jag skulle vilja få lite fler ljudmöjligheter på, men jag är helt tappad på att tänka ut hur det skulle gå till.
Skulle vara evigt tacksam om nån har förslag på komponenter och hur det skulle kopplas.

Projekt 1: Telecaster - Baja-koppling med push/pull.
Telecaster som nu har helt standard koppling - 3-läges switch och volym/ton.
På önskelistan ligger att åstadkomma Baja-möjligheterna, dvs dels fasvändning av mickarna och dels seriekoppling av mickarna.
Standard är att detta åstadkoms med 4-läges-switch för även seriekopplat och push/pull på volym (tror jag) för fasvändning, men jag vill helst inte byta 3-läges mot en 4-läges.

Jag skulle istället vilja ha seriekoppling (bara om 3-läges är i mitten) på en push/pull och fasvändning (märks förstås också bara då 3-läges är i mitten) på den andra push/pull. Spelar ingen roll vilket pot som push/pullar det ena eller andra.
Går det att göra? Hur? Vilka prylar behövs?

Projekt 2: Les Paul(-ish) - split coil, seriekoppling och fasvändning - allt på push/pull.
Bach-LP som nu är helt LP standardkopplad.

Vill dels åstadkomma split coil (köper nya splitt-bara mickar till projektet) med push/pull, individuellt per mick.
Vill dels åstadkomma seriekoppling på push/pull. Såklart bara aktiv i mittenläget på 3-läges-switchen.
Vill dels åstadkomma fasvändning på push/pull. Såklart bara aktiv i mittenläget på 3-läges-switchen.
Det skulle alltså bli push/pull på alla 4 pot:arna, och spelar ingen roll vilken pot som push/pullar vilken funktion.

Går det att göra? Hur? Vilka prylar behövs?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av bt »

Angående Les Paul:en så körde jag en s.k. "Jimmy Page mod" där man kan splitta båda mickarna separat, köra dem i serie/parallell och ur fas med varann. Allt som allt ska det gå att få 21 olika ljud ur den. Hur stor skillnad och hur användbara vissa ljud är kan man ju diskutera, men det var ett roligt projekt.

Jag kopplade enligt det här diagrammet: https://sixstringsupplies.co.uk/pages/j ... ng-diagram



bas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av fieldflower »

Haha, den var ju jätterolig - så måste jag göra.
More is fucking more! :D

Tackar!
Medlem i PB50+
Skriv svar