Ibanez/Fender Hybrid?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Tingforce
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 jun 2022, 13:46

Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av Tingforce »

Hej,
Jag fick en insikt efter en längre tid med min "resebas"..- jag föredrar shortscale.

Det är en Ibanez Talman (tmb30) som både låter och känns väldigt bra för sin prisklass.

Jag funderade på att köpa en Fender Mustang men gillar inte utseendet riktigt, kroppen närmare bestämt.

Så en idé föddes att uppgradera och modifiera min Talman så att det kunde konkurrera med min Fender American Standard P-bas.

Min tanke är att byta hals och mickar/elektroniken.

Utan större erfarenhet eller kunskap så köpte jag en begagnad Mustang hals (Jmj), men "neck pocketen" i Ibanezen är aningen bredare än hälen på Mustanghalsen. Jag tycker mig tro att jag har fått halsen hyffsat rak och den går att spela på, men det är ungefär 2mm glapp på var sida om halsen.

Är detta något som är helt idiotiskt gjort? Ska man försöka fylla tomrummet med något för att stadga upp halsen, eller är det ingen fara?

Något mer jag märkte var att E strängen inte riktigt gick rakt med halsen (när jag tyckte att halsen var rak). Efter en stund på google verkar det vara så att Bridgen på min Talman har en string spacing på 19mm och Mustanghalsen har 18mm. Så en Fender vintage Bass bridge ( Med spår så att jag förhoppningsvis kan flytta strängen rätt) införskaffades. Det var förövrigt svårt att hitta "bridges" med 18mm i string spacing.

Hur som helst så tycker jag att den ser rätt cool ut och där ska på ett par EMG Geezer Butler PJ mickar

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av TDHP »

Den blir ball!
Jag skulle nog försöka göra shims så halsen inte kan röra sig i sidled.
Tror det är svårt att få den att sitta helt fast annars.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Tingforce
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 jun 2022, 13:46

Re: Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av Tingforce »

Tackar, tror det också!

Ja det känns nog bäst, även om den sitter bra och stabilt nu så blir det ju annat så fort man ska iväg på gig osv när det slits och slängs lite hehe

Jag läste någonstans att "Wood Veneer" användes, Träfaner fick jag fram det till. Något får jag hitta på iallafall!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av mrbaloo »

3d printa distansklossar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av BBQV »

2mm glapp på varje sida låter som att glasspinnar skulle funka. De är oftast gjorda av bok, ett hårt träslag som påminner om halsträet lönn. Billigt och lättillgängligt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Tingforce
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 jun 2022, 13:46

Re: Ibanez/Fender Hybrid?

Inlägg av Tingforce »

Smarta tips!
Ska höra med några polare som kör lite 3D
Och glasspinnar lär man kunna offra sig för att skaffa✌️
Skriv svar