Byta mick (nybörjare)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
odolf
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 14 dec 2007, 13:30
Ort: kiruna

Byta mick (nybörjare)

Inlägg av odolf »

Fick inspiration från youtube så jag köpte mig själv en Squier affinity jaguar bass h. Något billigt bara för att komma igång med mod.

Min tanke är att köpa en bättre mick och byta till. Typ en Musicmanmick.

Tror ni det kan göra stor skillnad?

Vad behöver jag för prylar? Mick, lödtråd, någonting mer?

Finns det något annat jag också borde göra när jag ändå är där och gräver? Typ skärma av med folie, jordning osv

Kom med alla tips ni kan komma på!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Byta mick (nybörjare)

Inlägg av mrbaloo »

Kul idé. Jag har inte tyvärr ingen aning om hur basen låter i grunden. Men första heej att kolla är att en MM-mick passar fysiskt. Annars kan du behöva fräsa lite...

Men du behöver följande:
-mick
-lödpenna (eller lödstation)
-lödtenn
-skruvmejslar

Sen är det nog jättebra att även slänga in koppartejp i hålutrymmena, men förmodligen är det målat med skärmfärg redan. Koppla in den nya micken på samma sätt som den gamla så löser sig jordning utan att du behöver bry dig.

Lycka till.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

odolf
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 14 dec 2007, 13:30
Ort: kiruna

Re: Byta mick (nybörjare)

Inlägg av odolf »

Äntligen kom paketet med grejer!
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 874
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Byta mick (nybörjare)

Inlägg av Denada »

En fråga till odolf

Hur går det?

Är lite nyfiken på dina framsteg.
odolf
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 14 dec 2007, 13:30
Ort: kiruna

Re: Byta mick (nybörjare)

Inlägg av odolf »

Det gick fint, var enklare än jag förväntat mig. Blev jäkla krispigt och fint ljud. Enda som jag funderade på är att det blir otroligt liten skillnad på tonen när jag vrider på tonkontrollen men blev ändå aå nöjd med ljudet så de spelar som ingen roll.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Byta mick (nybörjare)

Inlägg av Kultivator »

Vore intressant att slänga in en sån Delano MM/J-mick i en sån här och experimentera med coilsplit osv... Blir inspirerad haha!

Vad valde du för mick? Att det blir väldigt liten skillnad när du vrider på tonen låter lite märkligt, men vissa potar kan ju vara utförda så att allt händer när man vrider bara litegrann, sen händer inget mer (skillnader mellan logaritmiska och linjära potar, jag minns inte vilken som funkar på vilket sätt men det har nog diskuterats här tidigare). Kan ju vara ett ämne för fortsatt moddning tänker jag! Experimentera med olika värden på pot, logaritmisk/linjär, olika kondingar osv.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Skriv svar