Thunderbacker 8.0

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Thunderbacker 8.0

Inlägg av saft »

Moddade skiten ur en Epi åskfågel för massa år sen.
Tog äntligen tag och fixade färdigt nu i höst. Ska bli sjukt spännande att prova den i repan härnäst!

Den som saknas är rickenbacker rattar, tog ett par som jag hade liggandes så länge. Tror dom är till en fenderstärkare. Sen vore det kul med en custom trusscover ( den som sitter nu är original med en klisterlappar på). Är lite sugen på en rickenbackerformad trusscover. Alternativt en gibsonvariant. Fast med nå egen logga/text såklart.
Vad är lättast, bli vän med en ägare av 3d-printer, eller beställa pskyddsämne å karva?
Gibsonisch trusscover eller rickenbacker?
Bild




Gillade inte alls ljudet eller känslan på den original. Så när klåfingrigheten kröp fram slängde jag i rickenbacker mickar jag hittade på en loppis i den istället. Sen har den blivit liggandes i caset i många långa år.

I sommras började jag fundera på att bygga om en p-bas till en åtta. Men jag lite svårt att hitta en bra hals. Men sen slog det mej att jag hade thunderbirden undangömd och att den hade basebollhalls av sällan skådat slag.

Började med att mäta och rita upp stämskruvsplacering. Sen provborra massa i träbitar och experimentera. För att få plats.
Sen pluggade jag igen stömskruvshålen och borrade nya, utifrån borrmallen jag testat mej fram till.

Stallet jag först hade tänkt använda var för brett. Strängarna trillade av greppbrädan. Som tur var hittade jag världens sista schaller 471 hos en lite spansk musikhandlare. Förpackningen såg ut att ha legat på hyllan mååånga år.

När allt var klart strängade jag upp justera den spelbar. Sen lät jag den stå i några veckor för att se att huvud och hals pallade trycket av extra strängarna.

Tyvärr visade sej att rickenbackermicken i stallläge var för smal för att få med dom yttersta strängarna. Beställde en humbucker till stallet istället.

Den blev sjukt skön att lira på. Tyvärr såg det skit ut med borrhål och pluggar på både kropp å huvud. Så jag bestämde mej för att dölja allt med lite ny färg. Så kunde den nya färgen få flagna lite och basen bli punkrelicerad med burar son titta fram under färgen.
Men blev mycket bättre resultat än jag förväntat mej. Så nu ångrar jag att jag inte spacklade och la ner lite tid på underarbete innan färgen åkte på. Aja.

Efter lite googlande så insåg jag att jag varken va först med åttasträngsbygge tbird eller rickmick på. Men jag kanske e först med båda?

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av 200071 »

GRYMT!!!!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av BB3000S »

Härlig berättelse och grymt cool bas! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av Kultivator »

Helskönt bygge! Gillar särskilt stämskruvslösningen med banjoskruvar för oktavsträngarna. Vad är det för thunderbirdmick? Billig kinagrej eller nåt mer ädelt? Vad gäller locket för dragstångsjusteringen tycker jag du ska köra vidare på Gibsonform med Rickenbacker-typsnitt, som nu. Fast fräsa till ett ordentligt i plektrumskyddsmaterial, typ.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av Håcke »

Wow!
Såå cool!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av saft »

Kultivator skrev: sön 09 okt 2022, 18:11 Helskönt bygge! Gillar särskilt stämskruvslösningen med banjoskruvar för oktavsträngarna. Vad är det för thunderbirdmick? Billig kinagrej eller nåt mer ädelt? Vad gäller locket för dragstångsjusteringen tycker jag du ska köra vidare på Gibsonform med Rickenbacker-typsnitt, som nu. Fast fräsa till ett ordentligt i plektrumskyddsmaterial, typ.


Tack!
Jag har alltid tyckt det ser lite osnyggt ut när 8strängsbyggen får stämskruvar på båda sidor headstocken lite på måfå. Så målet var att det skulle bli lite mer estetiskt och inte lika mycket spikklubba:)

Humbucker är från USA. Tror jag. Men kan lika gärna vara kina importerad å sen såld i usa.
https://www.ebay.com/itm/325131884618
Blev en chansning.

Får se i repan hur den låter:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av norton »

:tummenupp: :clappy: snyggt jobbat
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av Kultivator »

saft skrev: sön 09 okt 2022, 19:53 Tack!
Jag har alltid tyckt det ser lite osnyggt ut när 8strängsbyggen får stämskruvar på båda sidor headstocken lite på måfå. Så målet var att det skulle bli lite mer estetiskt och inte lika mycket spikklubba:)

Humbucker är från USA. Tror jag. Men kan lika gärna vara kina importerad å sen såld i usa.
https://www.ebay.com/itm/325131884618
Blev en chansning.

Får se i repan hur den låter:)
Återkom gärna med recension! Funderar lite på att ge mig på nån sorts HPD-bygge eller modprojekt, vore intressant att jämföra de här mickarna mot de i min Epi Vintage Pro Thunderbird som ju fått mycket beröm, men tyvärr inte säljs separat.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av saft »

Kultivator skrev: mån 10 okt 2022, 13:51
saft skrev: sön 09 okt 2022, 19:53 Tack!
Jag har alltid tyckt det ser lite osnyggt ut när 8strängsbyggen får stämskruvar på båda sidor headstocken lite på måfå. Så målet var att det skulle bli lite mer estetiskt och inte lika mycket spikklubba:)

Humbucker är från USA. Tror jag. Men kan lika gärna vara kina importerad å sen såld i usa.
https://www.ebay.com/itm/325131884618
Blev en chansning.

Får se i repan hur den låter:)
Återkom gärna med recension! Funderar lite på att ge mig på nån sorts HPD-bygge eller modprojekt, vore intressant att jämföra de här mickarna mot de i min Epi Vintage Pro Thunderbird som ju fått mycket beröm, men tyvärr inte säljs separat.
Självklart!
Här är ett första ljudprov. Rakt in i datorn bara. Ska prova och spela in något i repan också med rockutrustning. Du får vara uppmärksam på vilka rattar jag rattar på så kan du höra bara stallmicken separat.
https://www.facebook.com/groups/prataba ... %2CO%2CP-R

Mitt första intryck av tbirdmicken är lite varken eller. Den låter, och låter inte kass, men svårt att avgöra om "inte kass" är samma som bra. Svårt att avgöra när det är torrt rakt in i ljudkortet. Sen är det otacksamt att jämföra med en higain rickmick i halsposition också. Dels för att den låter väldigt bra (tycker jag) och även att den har hög output som lurar örat. Men främst så låter den som jag är van att "det ska låta".
Sen är väl stora eldprovet egentligen om humbuckern är mikrofonisk eller nå sånt skit när jag höjer volymen i replokalen, vore typisk billig mick-symptom.Återkommer när jag hunnit prova mer!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av saft »

Och här kommer genom rockrigg:

https://drive.google.com/file/d/1CEhPT8 ... p=drivesdk

Börjar med full patte på allt.
Därefter enbart hals.
Enbart stall.
Båda mickar ton av.
Å sen lite olika kombinationer som jag inte minns längre.

Är lite osäker på Thunderbirdmicken. Om den låter bra eller inte. Blir lite distraherad av alla extra strängar också. Så svårt att vara objektiv.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av eeakga »

Galet cool!
Rick-micken passade ju in jättebra på den. 👌🏻
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av Kultivator »

saft skrev: mån 10 okt 2022, 19:35 Och här kommer genom rockrigg:

https://drive.google.com/file/d/1CEhPT8 ... p=drivesdk

Börjar med full patte på allt.
Därefter enbart hals.
Enbart stall.
Båda mickar ton av.
Å sen lite olika kombinationer som jag inte minns längre.

Är lite osäker på Thunderbirdmicken. Om den låter bra eller inte. Blir lite distraherad av alla extra strängar också. Så svårt att vara objektiv.
Kul att höra, låter ju riktigt ballt! Tydlig Rickenbacker-karaktär med allt på fullt eller bara halsmick, inte särskilt förvånande. Stallmicken solo låter ju lite nasalt, men det är ju ganska karaktäristiskt för en solad stallmick. Åttasträngs-tonen gör det lite småmarigt att jämföra rakt av mot min Epi Vintage Pro, men stallmicken verkar ha i stort sett liknande karaktär, åtminstone i den positionen. Venne om den tillför så mycket till ljudet överlag faktiskt, halsmick solo tycker jag låter bäst. Många Thunderbird-ister tycks även föredra solad halsmick, eller stallmicken något avrullad, på en vanlig Thunderbird.

Det första ljudklippet i facebook-länken lyckas jag dock inte komma åt, baserar min bedömning på rockrigg-klippet.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Thunderbacker 8.0

Inlägg av saft »

Kultivator skrev: tis 11 okt 2022, 18:43
saft skrev: mån 10 okt 2022, 19:35 Och här kommer genom rockrigg:

https://drive.google.com/file/d/1CEhPT8 ... p=drivesdk

Börjar med full patte på allt.
Därefter enbart hals.
Enbart stall.
Båda mickar ton av.
Å sen lite olika kombinationer som jag inte minns längre.

Är lite osäker på Thunderbirdmicken. Om den låter bra eller inte. Blir lite distraherad av alla extra strängar också. Så svårt att vara objektiv.
Kul att höra, låter ju riktigt ballt! Tydlig Rickenbacker-karaktär med allt på fullt eller bara halsmick, inte särskilt förvånande. Stallmicken solo låter ju lite nasalt, men det är ju ganska karaktäristiskt för en solad stallmick. Åttasträngs-tonen gör det lite småmarigt att jämföra rakt av mot min Epi Vintage Pro, men stallmicken verkar ha i stort sett liknande karaktär, åtminstone i den positionen. Venne om den tillför så mycket till ljudet överlag faktiskt, halsmick solo tycker jag låter bäst. Många Thunderbird-ister tycks även föredra solad halsmick, eller stallmicken något avrullad, på en vanlig Thunderbird.

Det första ljudklippet i facebook-länken lyckas jag dock inte komma åt, baserar min bedömning på rockrigg-klippet.

Tack för feedback!
Jag håller med om att stallmicken är lite klen ensam. Speciellt med oktavsträngarna blir det väldigt plonkigt. Men jag tror inte jag tycker den låter dåligt, utan snarare som du skriver att stallmickar låter så.
Från början hade jag en humbucker Rick-Mick även i stall. Den var dock inte tillräckligt bred, E och G strängarna hamnade utanför och kom inte med. Vill minnas att jag tyckte den lät väldigt bra, innan jag byggde om till (åttasträngat). Får fundera ut något nytt användningsområde för den.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar