Fråga till er rutinerade ifrån en nybörjare

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Lelle B
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 13 maj 2018, 16:57
Ort: Stockholm

Fråga till er rutinerade ifrån en nybörjare

Inlägg av Lelle B »

Ok.
Här finns ju oändlig och mångårig kunskap när det handlar om att bygga basar. Vissa som finns här bygger ju helt gudomliga instrument och det gör de för att de lärt sig av både misstag, framgångar och att de provat sig fram.
Nu tänkte jag försöka undvika några av de misstagen och därmed fråga hur ni ser på följande val av träslag.
Ni som hävdar att träslag osv inte spelar någon roll behöver faktiskt inte svara. För är helt ointresserad av att höra att just du inte tror att mtrlval spelar någon roll.
Anledningen till just dessa mtrlval är att jag idag upptäckte att en av snubbarna i hojklubben jag är med i har dessa träslag och kan sälja ett gäng plankor.

Hur ser ni på Alm i kroppen? Vad jag kunnat googla mig fram till skall det påminna om mahogny i ton.
Björkhals ev laminerad med lite ek?
Eller skall man köra Alm till halsen med?
Ek som greppbräda?

Eller är det helt fel tänkt o jag helt ute o cyklar eller skulle man göra på annat vis?

Har för avsikt att göra mina första ”byggarmisstag” på furuplankor och inte på dessa fina plankor.

Tacksam för seriösa och ärliga svar och glöm inte att vi alla någon gång byggt sin första bas.
Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird, Moddad Squier P/J, Mesa M9, Mesa 6x10,
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Fråga till er rutinerade ifrån en nybörjare

Inlägg av 200071 »

EA här på forumet är en väldigt duktig byggare som jobbat en del med inhemska träslag, typ päron och sjödränkt ek. Försök få kontakt med honom. Han är inte så aktiv på forumet nu för tiden.
Supertrevlig och heter Edin
Skriv svar