P-bashalsen på vend (lönn)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Busta B »

Hej,

Någon här som säljer?

Vad är det för mått på en sådan här? Halsbredd/tjocklek vid sadel resp 12 band?

Är det 12", typ D-profil?



Mvh Johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av BBQV »

50's-halsarna är breda och platta, 44,45mm vid sadeln, 63,5mm vid 20:e band (borde bli c:a 57-58mm vid 12:e).
Tjocklek typ 20mm tjocka vid första band och kanske 22mm vid 12:e.
Radien ska vara 7,25" om den är vintage correct, men kan vara 9,5" också. Absolut inte 12"!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Danne »

Det där lär vara en roasted Vintera-hals.BBQV:s info väldigt rätt. Exakta specifikationer här: https://www.fender.com/en-SE/parts/neck ... 12920.html

Finns även en roasted Player-hals som inte har 50's specifikationer men kollar man priset så stämmer det med Vinteran.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av BBQV »

Det här är anledningen till att jag inte minns varför jag gått in i ett rum eller vad jag ska köpa i affären; min hjärna är full av basfakta!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Danne »

Ja det gäller att ha en hjärna som lärt sig prioritera rätt. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Busta B »

Tack för input!

En dum fråga - när man talar om radie, är det alltid greppbrädans radie? Hur nämner man baksida av halsen? Är det C eller D-profil??

Jag gillar feta halsar, så 44 mm är rätt

Vågar man köpa halsen osedd på vend, dvs om den är ny?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av BBQV »

Radien är alltid greppbrädan, ju lägre siffra desto rundare.

Baksidan refereras till som V, C, D och U vilket är bokstäver som liknar profilen.
För att krångla till det en smula har Fender kallat sadelbredderna för A, B och C (c:a 38, 42 och 44,5mm) vilket gör att en C-hals kan ha U-profil och en annan vara både A och C samtidigt.
Det får inte bli för enkelt…

Nya halsar från kända tillverkare är nästan alltid safe. Problemet är att man aldrig säger vet innan man strängar upp dem…
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Busta B »

Tack mäster!

En fundering - jag upplever att känslan av halsen påverkas mer av tjocklek och profil av hals än radien på greppbrädan (som är det som mer vanligtvis anges(?) med info om halsen). Kanske bara jag?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av Denada »

Busta B skrev: tor 21 dec 2023, 09:07 Tack mäster!

En fundering - jag upplever att känslan av halsen påverkas mer av tjocklek och profil av hals än radien på greppbrädan (som är det som mer vanligtvis anges(?) med info om halsen). Kanske bara jag?
Jo jag föredrar en tunnare hals och är den lagom tunn så spelar inte profilen så stor roll.
Är den tjockare så spelar profilen större roll.

Hade mina misstankar om att det bara var jag som inte fattade grejen, men då vet jag att det är en till :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av BBQV »

Måtten på halsar är alltid ofullständiga tycker jag. Det är vanligare att bredd vid 12:e band anges i specarna än tjocklek vid första. Fullständigt ointressant information!
Det intressanta är ju om man trivs med forman på halsen, bredd och tjocklek samt radie och profil. Har man väl testat en hals som funkar så är det bara att leta efter halsar med samma mått, lite som med kläder. Då vore det ju praktiskt om tillverkarna dels kunde vara överens om terminologin, dels ange de intressanta måtten.
Det är då själva fan att man ska behöva göra allting själv för att det ska bli rätt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: P-bashalsen på vend (lönn)

Inlägg av BBQV »

En Jazzhals från 70-talet känns ofta tjockare än en P-hals från 62, trots att de är ganska lika, eftersom Jazzhalsen är smalare.
En hals med liten radie känns ofta tjockare än en med plattare greppbräda eftersom ovansidan är rundare.
Breda halsar är oftast mer svårspelade än tjocka eftersom avståndet mellan fingrarna ökar.
Jag spelar oftast hårdare på en tjock hals eftersom avståndet mellan tumme och övriga fingrar ökar.

Har man testat ett antal olika basar så brukar man hitta en favorit. Mät halsen på den, kolla bredd vid sadel, tjocklek vid första och 12:e band så har du bra koll. Bredden vid sista band är i de flesta fall fenderstandard, 63mm, men undantag finns t.ex. Aria och Rickenbacker.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar