Vissa basar går inte att få perfekta?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Mackan 67
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 feb 2024, 21:49

Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Mackan 67 »

Har en bandlös Squier jazz bas från 2011.
Man bör kunna ställa ner stränghöjden till 2,3mm 17:e med då jag lite rassel från 7:e på A och E.
Har en refiel på 0.3mm vid 7:e
Halsen och greppbrädan ser fin ut.
Funderar på var oljudet kommer ifrån, finns ju inga band, bara greppbräda och ett stall.
Några tips?
Eller är det bara att inse att vissa basar går inte att få perfekta och det är bara att höja stränghöjden?
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Denada »

Har du kollat så band 7 inte sticker upp lite?

Jag kollade över en bas som bråkade på 8:e.
Hur jag än gjorde så blev det inte bra.
Kollade och ja band 8 var lite högre i mitten än de andra...
Men kolla det.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av fieldflower »

Denada skrev: mån 19 feb 2024, 10:17 Har du kollat så band 7 inte sticker upp lite?

Jag kollade över en bas som bråkade på 8:e.
Hur jag än gjorde så blev det inte bra.
Kollade och ja band 8 var lite högre i mitten än de andra...
Men kolla det.
Om det sticker upp ett band på 7:an på en bandlös bas så är det definitivt det som är problemet. ;)
Medlem i PB50+
Mackan 67
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 feb 2024, 21:49

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Mackan 67 »

fieldflower skrev: mån 19 feb 2024, 12:11
Denada skrev: mån 19 feb 2024, 10:17 Har du kollat så band 7 inte sticker upp lite?

Jag kollade över en bas som bråkade på 8:e.
Hur jag än gjorde så blev det inte bra.
Kollade och ja band 8 var lite högre i mitten än de andra...
Men kolla det.
Om det sticker upp ett band på 7:an på en bandlös bas så är det definitivt det som är problemet. ;)
Borde ha skrivit bandmarkering istället. :)
Trodde ett tag att de var stallet, men är svårt att höra om det rasslar mot greppbrädan eller om det är vibrationer från stallet?
Är det vanligt att stallet ger oljud?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Hånken »

Håller med fieldflower, om det sticker upp ett band - eller bandmarkering - så är det det som är problemet. Det kan rassla ifrån varsomhelst på en bandad eller bandlös bas.

Du säger inte vilken modell det är? Bara en bandlös Squier från 2011. Säger oss inte mycket.

Det finns 2 skolor i bandlöst:

1. De som vill få bort vartenda uns av "growl" och "mwah" och då måste man höja strängarna och relief. Och spela med halvgamla flats på.

2. De som vill få fram så mycket "mwah" och "growl" som möjligt, och då får man se till att ha relief så liten som möjligt, och att inga linjemarkeringar känns överhuvudtaget längs greppbrädan, eller slipa bort dom. Sedan spela med roundwounds, eller åtminstone half rounds. Alltså, dvs att man skall ha lite fretboard buzz ifrån träet hela tiden. Tyder nästan på att man måste rentav PLEKA sin bandlösa bas för tusendels millimeters precision... men då blir du av med bandmarkeringarna också. Man måste spela på ett visst sätt också.

Squier släppte ju en 60s vibe jazz bas bandlös utan plektrumskydd för att "Jaco-fiera" så mycket som möjligt, dvs de belade greppbrädan med något lack/material/ytbehandling som skulle tåla roundwounds, och få Jaco-knorr på skrället. Borta var allt "growl" och "mwah". Oavsett vad man gjorde eller hur man spelade. Men billiga var dom. Jag känner en kompis som köpte en sådan och satte på half wound strings, och efter ett halvår hade strängarna ätit sig ner genom ytbhehandlingen, och eroderat upp tillräckligt för att den skulle börja "bandskorra" på riktigt som om den vore beskaffad med bandstavar. Omöjligt att få fason på utan att slipa ner igen, och ytbehandla på nytt.

Han bytte till flats, och brydde sig varken om "mwah", "growl" eller "Jaco-knorr" längre efter det.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Hånken »

Mackan 67 skrev: sön 18 feb 2024, 22:22 Några tips?
Eller är det bara att inse att vissa basar går inte att få perfekta och det är bara att höja stränghöjden?
Ja, det kan vara så, men också att om du skall ha relief så skall eller BÖR - det de facto - vara olika för de olika strängarna, och det kan endast göras med PLEK, och då tvingas du bestämma dig för en viss tjocklek, t o m märke och modell på strängarna. Och att alltid köra med dom. Dvs det skall inte vara samma relief under tjocka E-strängen som hos tunna G-strängen. För att E-strängen vibrerar i större rörelser än G-strängen.

Har du radius som är liten, dvs väldigt rund, får man inte glömma bort att strängen, när den vibrerar, rör vid och "buzzar" i träet intill den och inte bara i 90 graders vinkel rakt under som de flesta relief och action ställs under*. Den vibrerar ju i en rund eller elliptisk rörelse så det är inte bara träet rakt under som den skall gå fri ifrån buzz, det är till vänster och höger också. Möjligen strängarna i mitten på toppen av radius, lider inte av detta men de yttre strängarna gör.

Desto mindre radius, dvs "rakare", oftast över tvåsiffrigt, 14" - !6" och 20" radius, desto mindre risk för "buzz" oavsett om den kommer ifrån träet eller riktiga bandstavar. Eftersom man ibland - om man tillhör den skolan - eftersträvar detta "mwah" och "growl" så skall man ha så lite relief som möjligt, och så lågt strängläge som möjligt kan det mycket väl te sig så att det blir omöjligt att få perfekt.

- - - - - - - - - -

* jfr, vissa elgitarrer med vintage stuk, gamla Telecaster med 7.5 radius, när du böjer tunna e-strängen det minsta uppåt för en bend så tar de emot i bandstaven eftersom strängen går upp på en kulle (radius) så att säga och frettar ut. För att förhindra det måste man ställa e-strängen betydligt högre i action (inte mer relief) så att den blir nästan omöjlig att spela på. Alltså mycket mer högre än vad som egentligen krävs. Flera millimeter (!?) ner till bandstaven. :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Hånken »

Anledningen ovan är också en del av att jag skulle vilja se några bandlösa basar på marknaden med s.k. compound radius. Vet inte om det finns annat än på boutique basar. Skräddarsydda möbelbasar.

För ju längre ner mot sadeln man spelar och de första "banden" så vibrerar strängarna mer och behöver mer plats till höger och vänster, också, att svänga, (låga E och G strängen bara höger resp vänster) men om man spelar högre upp är oscillationen (amplituden) mindre och behöver inte röra vid något "i sidorna" så att säga.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev: ons 06 mar 2024, 15:48 Anledningen ovan är också en del av att jag skulle vilja se några bandlösa basar på marknaden med s.k. compound radius. Vet inte om det finns annat än på boutique basar. Skräddarsydda möbelbasar.

För ju längre ner mot sadeln man spelar och de första "banden" så vibrerar strängarna mer och behöver mer plats till höger och vänster, också, att svänga, (låga E och G strängen bara höger resp vänster) men om man spelar högre upp är oscillationen (amplituden) mindre och behöver inte röra vid något "i sidorna" så att säga.
Är ganska lätta att slipa till konisk radie på bandlösa halsar. Jag har gjort det på min, 9" vid sadeln och 10" vid sista bandet. Ingen stor mätbar skillnad, men skillnad i känsla. Anledningen till att det inte blev en plattare radie vid sista, är för att det tar en stund att slipa och kände att jag ville göra andra saker med mitt liv. Om greppbrädan är tillräckligt tjock och man vet vad man gör, så kan man använda en hyvel istället, med risk för katastrof om man klantar sig. Är det jag gillar med sandpapper, tar tid men går också långsamt att göra misstag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Hånken »

basmartin skrev: tor 07 mar 2024, 01:59 ... Ingen stor mätbar skillnad, men skillnad i känsla. Anledningen till att det inte blev en plattare radie vid sista, är för att det tar en stund att slipa och kände att jag ville göra andra saker med mitt liv. Om greppbrädan är tillräckligt tjock och man vet vad man gör, så kan man använda en hyvel istället, med risk för katastrof om man klantar sig. Är det jag gillar med sandpapper, tar tid men går också långsamt att göra misstag.
Ja, jomen visst. Därför har de med Plekmaskin fått upp behovet av att fixa till bandlösa också. Man måste se till att greppbrädan har tillräckligt att "ta av ". Skillanden mellan compound och konisk, är att compound har allra sista "bandet" (på ett bandat instrument) helt flat rakt, alltså långt över 16" som på en klassisk gitarr. Men bara det bandet. Konisk har sista bandet alltid ändå ett visst mått av radius om än aldrig så lite. Akademiskt hårklyveri men ändå.

Jag själv har lite svårt för compound och koniskt överhuvudtaget, när det gäller de yttre strängarna och den relief som sätts med trussroden. Det måste bli "mer" relief någonstans på halsen och mindre ju mer den planar ut och bli rak. Dvs det blir inte samma relief takt över TVÄRS över halsen, inte LÄNGS med halsen. Jag själv har inte något emot helt raka halsar/greppbrädor alls speciellt inte på bas. Då blir reliefen likadant överallt. Man tar aldrig eller sällan hela barréackord på bas ändå, vilket man gör på guror, och då kommer radius väl till pass. Esoterisk diskussion men ändå...
Mackan 67
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 feb 2024, 21:49

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Mackan 67 »

Det här med PLEK och radie låter svårt.
Känns som jag gjort det jag kan, relief, stränghöjd, justering sadel, intonering.mickhöjd, okulär check hals.
Just nu är stränghöjden på ca 3.0 mm låter lite från ca 8e till sista bandet mot stallet, men det fungerar rätt okej.
Men det blir lite skönare att spela om får ner stränghöjden till 2.3 mm (enligt youtube källor).
Har Squier Vintage Modified Jazz Bass.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vissa basar går inte att få perfekta?

Inlägg av Hånken »

En sån här va?
Bild
Samma som min kompis har/hade, men eftersom greppbrädan var/är epoxerad, med epoxy, så har den Jacofierats. Dvs man kan spela med rundspunna strängar på den, men det kan man inte alls, det slits upp likt förbannat, tar bara lite längre tid. Inte ens halvrunda strängar gick.
Skriv svar