PLEKNING - nu efter något decennie...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

PLEKNING - nu efter något decennie...

Inlägg av Hånken »

Hejsan alla!

Jag vet att det redan finns trådar om Plekning. Men hörrni, jag undrar om ngn av er har provat ALLA 3 Plek-stationer och service som numera finns i Sverige, och om det är någon nämnvärd skillnad mellan dom?

Det finns ju 3 st numera vilket jag själv tycker är overkill för ett litet land som Sverige:

1. Guitar Labs Scandinavia (först i Sverige, började 2006 tror jag) (Stockholm, typ).
2. Sweden Guitar Works https://swedenguitarworks.com/ för "norra Sverige" i Umeå. Fanns sedan 1995 men började med Plek någon gång 2015 typ.
3. Guitar Tech Sweden - i Nöbbele, ute på vischan mellan Tingsryd och Växjö i Småland, för att förse "södra" Sverige med Plek.

Jag kan säga att när jag tog av strängarna på min huvudlösa bas som blev plekad 2007, som jag köpt beg av en annan kompis, som plekkade den först (inte jag som lät den bli plekkad), så ser jag INGA hack eller märken i någon bandstav nu 2024. De är vanliga nickel band och inte rostfritt stål. Det är den bas jag spelat mest på, och alla andra basar som är icke-plekkade visar små spår av nötning ifrån strängarna. Trots att jag spelat avsevärt mindre på dom, förvisso inte huvudlösa.

Man kan undra om det är
a) för att basen är huvudlös och inte har samma tryck neråt på de första bandstavarna ELLER
b) för att den är plekkad? Eller kanske rentav
c) både och ? :-)

Jag trodde att det var dags - nämligen - för en "touch up" och scanning igen hos Plek, men såg att det behövdes verkligen inte. Inte ens nollbandet har sjunkit in/ner...

17 år utan det minsta sträng-nötningsmärke på en endaste bandstav av nickel tyder på mycket bra livslängd.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2791
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PLEKNING - nu efter något decennie...

Inlägg av saft »

Ball. Har aldrig provat PLEK. Men lite sugen att se hur "bra/bättre" mina basar är när dom är inställda optimalt (eller hur man säger).
Som det är nu har jag bara lämnat bort en bas två gånger. Ena gången för lätt bandslip och set-up (som det ändå slutade med att jag gjorde om för att bli nöjd). Och andra gången för att halsen var vriden. Även då fick jag pilla set-upen själv för att bli nöjd.
Är väl mest det som tar emot att lämna bort, PLEK eller ej, att jag är sjukt kräsen med vad jag gillar och inte, och om jag ändå kommer behöva göra om något så känns det som pengar i sjön.
Speciellt när jag skruvar och donar många gånger under säsongerna när väder å luftfuktighet ändras. Men om banden är optimalt slipade skulle det ju å andra sidan hjälpa..... Kanske ska prova.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKNING - nu efter något decennie...

Inlägg av Hånken »

saft skrev: ons 10 apr 2024, 10:17 Ball. Har aldrig provat PLEK. Men lite sugen att se hur "bra/bättre" mina basar är när dom är inställda optimalt (eller hur man säger).
Som det är nu har jag bara lämnat bort en bas två gånger. Ena gången för lätt bandslip och set-up (som det ändå slutade med att jag gjorde om för att bli nöjd). Och andra gången för att halsen var vriden. Även då fick jag pilla set-upen själv för att bli nöjd.
Är väl mest det som tar emot att lämna bort, PLEK eller ej, att jag är sjukt kräsen med vad jag gillar och inte, och om jag ändå kommer behöva göra om något så känns det som pengar i sjön.
Speciellt när jag skruvar och donar många gånger under säsongerna när väder å luftfuktighet ändras. Men om banden är optimalt slipade skulle det ju å andra sidan hjälpa..... Kanske ska prova.
Ja det trista med PLEK är du kan inte lämna tillbaks på garanti, möjigen pruta ner priset. Jag kände en som lämnade in sin MM bas för ombandning, PLUS PLEK, men de hade ingen aning om på stället hur Music Man fäster sina bandstavar. De drog dem rakt upp, och fick med sig ett par extra millimeter av greppbrädan på ömse sidor om bandstaven. Man skall dra ut dom sidledes istället för att undivka att riva upp halva greppbrädan. Han fick dock rabatt för uppstädningsjobbet blev fult men höll bra, och plekingen blev bra.

VIKTIGT:

1. Det går att manuellt slipa ner banden med lika noggran precision som en PLEK maskin. Men det tar en jävla tid. Maskinen gör det på 20 minuter.

2. Det är är bara lönt om du har t ex a) rostfria bandstavar (ett h-e att göra manuellt) b) använder exakt samma strängar hela tiden. Tjocklek, variant (dvs rundspunna hexcore etc). Och en bas som är din hjärtevän och inte kommer att sälja i första taget.

Jag förstår din invändning mot att behöva lämna in, skicka iväg. Men du kan "komma in" med basen om ni bokar en tid. Nu får du ju ändå åka några timmar till något av ställena Jag kände en kompis från Malmö, som var där med sin huvudlösa Klein* (i Bromma Scandinavian Guitar Labs) och tittade på medan det gjordes. Max 45 minuter tog det, med efterpolering. Han vågade INTE skicka den no matter what.

* dyrt boutique handbygge
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKNING - nu efter något decennie...

Inlägg av Hånken »

saft skrev: ons 10 apr 2024, 10:17 Ball. Har aldrig provat PLEK. Men lite sugen att se hur "bra/bättre" mina basar är när dom är inställda optimalt (eller hur man säger).
Som det är nu har jag bara lämnat bort en bas två gånger...
Vad folk glömmer idag, är att de stora tillverkarna, samt dyrare boutique basar har ändå kört sina basar genom en Plek-maskin. Och så tror man att det skall bli bättre av att lämna in dom. MEN! De talar aldrig om detta. Det finns fler och fler som köper Plekmaskiner, men det är bara de största tillverkarna som har råd, de kostar hundratusentals kronor, bara för den enklaste instegsmodellen...

Den som heter Plek Pro kostar över en mille sist jag kollade, och det var före Covid, inflation och fan vet allt. Ingen av de tre i Sverige äger en Plek Pro maskin. Bara en Plek Station.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKNING - nu efter något decennie...

Inlägg av Hånken »

Alltså undrar jag om det finns någon annan som plekkat sin gura i början av 10-talet eller tidigare (oavsett bas, gura, huvudlöst) som idag upptäckt något bandstavs-slitage när ni byter strängar? Rostfria bandstavar exluderat...

och kanske jämför med ngn gura som inte har blivit plekkad?
Skriv svar