ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ok, Leif, då hajjar jag! Lät lätt märkligt bara!
Välkommen hursomhelst! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

leif hedstroem skrev:Ps: Jag svarar inte på uppkäftiga inlägg bara så ni vet!!!!!!!
Jag ber om ursäkt för mitt tanklösa påstående :oops: Välkommen hit!
En stilla undran bara?
En bandlös bas är väl en bas utan band oavsett om den har fretlines eller ej! Sen ska man väl trycka så nära bandet som möjligt oavsett om den är bandan eller ej! Har jag fel?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

peppe skrev:
leif hedstroem skrev:Ps: Jag svarar inte på uppkäftiga inlägg bara så ni vet!!!!!!!
Jag ber om ursäkt för mitt tanklösa påstående :oops: Välkommen hit!
En stilla undran bara?
En bandlös bas är väl en bas utan band oavsett om den har fretlines eller ej! Sen ska man väl trycka så nära bandet som möjligt oavsett om den är bandan eller ej! Har jag fel?
:oops: Samma här.. Fast jag förstod faktiskt inte vad du menade. Kan du förklara närmare..?


Välkommen hit. Många behöver tips när det gäller bygge/renoveringar/modd/. Inte minst jag..
Senast redigerad av funkys**t den fre 02 nov 2007, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Nu har jag också bandat av min gamla billiga.

Jag har dock stött på ett litet problem. Jag har sänkt stränghöjden nere vid stallet, för att jag tyckte det behövdes.
Problemet är det att strängarna verkar sitta för högt upp i sadeln.
Kan jag bara fila ner sadelgroparna så att strängarna hamnar lite lägre? Eller hur gör jag?
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Håhåhå! Jag håller på att banda av min Academy. Alla banden loss! Nu ska jag iväg och köpa sandpapper.

Att det skulle bli en bandlös trodde jag väl aldrig när jag bara skulle justera stränghöjd och intonera. :D

Är det tvång på att lacka halsen? :?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Silverfisk skrev:Håhåhå! Jag håller på att banda av min Academy. Alla banden loss! Nu ska jag iväg och köpa sandpapper.

Att det skulle bli en bandlös trodde jag väl aldrig när jag bara skulle justera stränghöjd och intonera. :D

Är det tvång på att lacka halsen? :?
Jag spelar i stort sätt varje dag på en avbandad och olackad rosewoodbräda sedan ett par månader. Har inte sett några tendenser till nötning än, trots rounds.

Vad är det för bräda på Academyn?
Senast redigerad av Cuba den tis 05 aug 2008, 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Scuba skrev:
Silverfisk skrev:Håhåhå! Jag håller på att banda av min Academy. Alla banden loss! Nu ska jag iväg och köpa sandpapper.

Att det skulle bli en bandlös trodde jag väl aldrig när jag bara skulle justera stränghöjd och intonera. :D

Är det tvång på att lacka halsen? :?
Jag spelar i stort sätt varje dag på en avbandad och olackad rosewoodbräda sedan ett par månader. Har inte sett några tendenser till nörning än, trots rounds.

Vad är det för bräda på Academyn?
Det är med störst sannolikhet rosewood på den. Så det bådar ju gott! Men om detta blir bra kanske jag ger den nya strängar, då kan jag ju satsa på flats, half eller sånna svarta med gummi.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kan inte nån göra en tråd om hur man bandar PÅ en hals? Men små tips och tricks så där? :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellish skrev:Kan inte nån göra en tråd om hur man bandar PÅ en hals? Men små tips och tricks så där? :D
Voilá!

http://www.barbequevillage.com/bandning.htm
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Hepp! Avbandad! Jättekul!

Work in progress:
Bild

Klar!
Bild

Nu ska vi se om jag kan få bukt med stränghöjden... Halsen och hela greppbrädan måste längre upp för det går inte att sänka strängarna mer. Får lägga i lite papper mellan hals och kropp.

Nya strängar, nya potar och ett tortoise p-skydd med fingerkloss får bli nästa steg. Denna basen ska bli så fin och så bra! :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Silverfisk skrev:Hepp! Avbandad! Jättekul!

Work in progress:
Bild

Klar!
Bild

Nu ska vi se om jag kan få bukt med stränghöjden... Halsen och hela greppbrädan måste längre upp för det går inte att sänka strängarna mer. Får lägga i lite papper mellan hals och kropp.

Nya strängar, nya potar och ett tortoise p-skydd med fingerkloss får bli nästa steg. Denna basen ska bli så fin och så bra! :D
Har du filat ner sadelspåren? Om inte så kan det vara därför stränghöjden är hög.

Och shimsa inte med papper. Papper är för mjukt och dämpande. Shimsa med fanér eller liknande.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

basmartin skrev:Har du filat ner sadelspåren? Om inte så kan det vara därför stränghöjden är hög.

Och shimsa inte med papper. Papper är för mjukt och dämpande. Shimsa med fanér eller liknande.
Är det kanske så att man måste fila ner sadelspåren när man gjort om en bandad till bandlös? Hur långt bör det vara mellan greppbäda och botten på sadelspåret?

Pappret tog jag bort och bestämde mig för att justera dragstången lite lätt istället. Men har ändå svårt att se om halsen är rak eller inte. Usch, sånt här är meckigt. Jag behöver nog en referens... Nån som tycker sig ha bra (låg) stränghöjd på sin bandlösa, hur nära greppbrädan är undersidan av E-strängen vid 5:e och 12:e bandet?

I alla fall! Den är jätterolig att spela på och jag trivs väldigt bra med bandlöst. :) Och sen tänker jag nog ändå lacka greppbrädan. Tror ni spraylack från clas ohlson funkar? Behöver man sandpappra sån lack?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Silverfisk skrev:
Är det kanske så att man måste fila ner sadelspåren när man gjort om en bandad till bandlös? Hur långt bör det vara mellan greppbäda och botten på sadelspåret?
Ska vara nästan 0mm. Strängen bör ha pyttelite spelrum, men inte mer än papperstjockt. Sadelns enda funktion på en bandlös är att hålla strängarna på plats, typ.
Pappret tog jag bort och bestämde mig för att justera dragstången lite lätt istället. Men har ändå svårt att se om halsen är rak eller inte. Usch, sånt här är meckigt. Jag behöver nog en referens... Nån som tycker sig ha bra (låg) stränghöjd på sin bandlösa, hur nära greppbrädan är undersidan av E-strängen vid 5:e och 12:e bandet?
Lägg något som är rakt, typ en lång linjal eller liknade så ser du hur mycket relief halsen har. Men du märker också hur den är genom att spela utefter halsen. Är det mer skrammel vid de första "banden" än vad det är längre upp på halsen, då ska du släppa på dragstången och vice versa. Man måste justera instrumentet efter hur man spelar på det.
I alla fall! Den är jätterolig att spela på och jag trivs väldigt bra med bandlöst. :) Och sen tänker jag nog ändå lacka greppbrädan. Tror ni spraylack från clas ohlson funkar? Behöver man sandpappra sån lack?
Kul! Bandlöst är skoj.

Om brädan blir sliten snabbt så kanske du bör lacka. Men det låter ju träigare om strängen vibrerar mot träet och lack tar bort lite av det ljudet. Vad man ska ha för lack vet jag inte, men det vet säkert många andra här.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Kul att denna tråden kommit till liv igen.
Jag har också några dilemma med huruvida man ska lacka halsen eller ej, hur halsen ska vara böjd och hur mycket man måste fila ner sadeln.
Tack för nya tips!
Mitt bandlös-projekt har stått still lite nu, men nu jävlar ska jag sätta igång igen. Behöver lite omväxling under sommarlovet.

En liten fråga bara. Hur många millimeter stor insexnyckel behöver man för ett standard dragstångshål? Har lite svårt att se själv och vill gärna veta, så jag kan köpa den jag behöver hellre än en hel uppsättning.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Silverfisk skrev:
basmartin skrev:Har du filat ner sadelspåren? Om inte så kan det vara därför stränghöjden är hög.

Och shimsa inte med papper. Papper är för mjukt och dämpande. Shimsa med fanér eller liknande.
Och sen tänker jag nog ändå lacka greppbrädan. Tror ni spraylack från clas ohlson funkar? Behöver man sandpappra sån lack?
Kör med epoxy. Fast då försvinner väl all bandlöskaraktär...

Bild
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

BarbequeVillage skrev:
Hellish skrev:Kan inte nån göra en tråd om hur man bandar PÅ en hals? Men små tips och tricks så där? :D
Voilá!

http://www.barbequevillage.com/bandning.htm
Hehe! You're the man!
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Scuba skrev:
Silverfisk skrev:
basmartin skrev:Har du filat ner sadelspåren? Om inte så kan det vara därför stränghöjden är hög.

Och shimsa inte med papper. Papper är för mjukt och dämpande. Shimsa med fanér eller liknande.
Och sen tänker jag nog ändå lacka greppbrädan. Tror ni spraylack från clas ohlson funkar? Behöver man sandpappra sån lack?
Kör med epoxy. Fast då försvinner väl all bandlöskaraktär...

Bild
Epoxy? Klister? Eller finns epoxy som ickelim också? Kanske dum fråga, men...
Men lite spraylack måste väl funka? Jag vill ju bara ha tunt tunt så att träet inte slits. Det är lite svaga märken efter strängarna redan.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Dramo skrev:Kul att denna tråden kommit till liv igen.
Jag har också några dilemma med huruvida man ska lacka halsen eller ej, hur halsen ska vara böjd och hur mycket man måste fila ner sadeln.
Tack för nya tips!
Mitt bandlös-projekt har stått still lite nu, men nu jävlar ska jag sätta igång igen. Behöver lite omväxling under sommarlovet.
Bandlöst är makalöst skoj! Nu sätter vi oss och filar ner i sadeln så det blir ännu roligare. :D
Dramo skrev:En liten fråga bara. Hur många millimeter stor insexnyckel behöver man för ett standard dragstångshål? Har lite svårt att se själv och vill gärna veta, så jag kan köpa den jag behöver hellre än en hel uppsättning.
Tror det är 5mm. Men jag är inte säker. Jag hade en som passade, det kan ha varit en från ikea. :o
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Silverfisk skrev:Epoxy? Klister? Eller finns epoxy som ickelim också? Kanske dum fråga, men...
Men lite spraylack måste väl funka? Jag vill ju bara ha tunt tunt så att träet inte slits. Det är lite svaga märken efter strängarna redan.
Epoxy finns som lack också. Vanlig spraylack är inte hård nog, strängarna nöter bort den ganska kvickt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Scuba skrev:

Kör med epoxy. Fast då försvinner väl all bandlöskaraktär...

Bild
Det var en väldigt blank hals :shock:
Halkar man inte på den?
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 18:21
Ort: Stora Levene

Inlägg av minilurk »

Detta var mig en gammal tråd.

Men detta var just vad jag behövde. Tänkte banda av min gamla J&D P-baskopia.

Dock orkar jag inte slipa/lacka. Det ska se rått och slitet ut! (vissa fliser och andra ojämneheter ska självklart försvinna)
Tack för en bra guide!
Send the children to the fire, sons and daughters stack the pyre
Stoke the flame of the empire, live to lie another day
Face of hypocrisy, raping democracy
Apocalyptic, we count the days
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Det är väl folk här som använt båtlack också? Ju hårdare desto bättre är väl regeln.
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 18:21
Ort: Stora Levene

Inlägg av minilurk »

wää, äntligen har jag fått av banden och slipat undan massa fula märken och emblemer och allt vad det nu är.

Nu till en nybörjarfråga, som jag är. Måste man lacka halsen om man inte spacklar för "bandhålen"?
Send the children to the fire, sons and daughters stack the pyre
Stoke the flame of the empire, live to lie another day
Face of hypocrisy, raping democracy
Apocalyptic, we count the days
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Hellish skrev:Det är väl folk här som använt båtlack också? Ju hårdare desto bättre är väl regeln.
Jag lackade min hals med polyuretanlack som jag polerade upp, 15 lager blev det visst. Resultatet blev en hård spegelblank yta som nog inte är så långt ifrån den som bilden ovan visar.

Jag vill bara påpeka att trots att jag nu spelar på ett "plastlager" är ljudet absolut inte syntetiskt. Det är snarare så att karaktären på basen har förstärkts, med en något pianoliknande klang och ett fantastiskt mwah.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

minilurk skrev:wää, äntligen har jag fått av banden och slipat undan massa fula märken och emblemer och allt vad det nu är.

Nu till en nybörjarfråga, som jag är. Måste man lacka halsen om man inte spacklar för "bandhålen"?
Om du inte spacklar bandhålen så blir det ju som att ha kvar banden nästan????
Skriv svar