Det här med Frilans Finans...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Det här med Frilans Finans...

Inlägg av fieldflower » mån 11 feb 2019, 07:47

blackparkas skrev:
mån 11 feb 2019, 03:46
fieldflower skrev:
lör 09 feb 2019, 14:52
blackparkas skrev:
lör 09 feb 2019, 14:01
Fast om man har ett coverband för att tjäna lite extra pengar så vill man ju inte köpa upp pengarna.
De få gigpengar jag får in går definitivt till musikprylar.
Så det är lite olika för olika personer.
Jao.
Jag tror dock majoriteten tycker det är smidigast att nån annan sköter allt dock.
Kör du enskild firma eller dylikt så blir det ju andra krav vid deklaration, redovisningstjänster, bokslut... osv...
Före detta kompanjonen som körde enskild på sin studio fick böta några loppor per bokslut till exempel..
Det är ju inget direkt jobb att tala om dock...
- Skicka fakturor är inte jobbigt. Tvärt om.
- Bokföra då man kör blygsam hobbyverksamhet är absolut inte jobbigt.
- Hålla ordning på musik-kvitton och -fakturor i en speciell pärm är inte jobbigt.
- Iom att det är momsfritt blir det ingen momsredovisning.
- Iom att jag ser till att gå ungefär noll blir det ingen preliminärbeskattning.
- Inget krav på revisor för enskild firma på den här nivån.
- Självdeklarationen tar 8 minuter längre per år då man måste fylla i NE, men bara totalt in och totalt ut och nolla allt annat.

Verkligen inte jobbigt, då man kör det på hobby-nivå.
Och skillnaden är att få 50% eller 100% av gagen att leka med.

Din f.d. kompanjon körde inte momsfritt gissar jag eftersom det var studio(?)
Och gissar att det var mer pengar än man gör av med på musikprylar per år, så det blir pengar över och preliminärskatt och grejer.
Helt annat läge.

Lite lustigt att det är mer värt med egen firma för de allra blygsammaste casen...:lol:
Medlem i PB40+
Bandet: http://www.davesdeli.se

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas » mån 11 feb 2019, 15:03

Jo, men för vissa är det här med "hobbynivå" inte detsamma som att man vill lägga alla pengar på nya prylar.

Vet inte hur mycket du giggar eller hur mycket du drar in per år på spelandet.
Hade jag inte haft butik hade jag kanske tänkt annorlunda och 20-30-40 papp per år är väl inte direkt svårt att bränna på musikprylar.

Men det gör inte jag.
När man väl har byggt upp ett "kapital" i prylar så blir det ju mest byten, eller att man säljer något för att köpa nåt annat.
Det blir liksom ett nollsummespel.
Strängar måste man ju alltid ha. 3-4 papp per år känns lite olönt att dra av..

Den cirkulation på prylar jag har idag är ju egentligen ganska blygsam mot hur det varit även om det kanske rent generellt är lite dyrare prylar idag än förr.

De flesta som funderar i banorna kring Frilans Finans är ju de som vill ha ut PENGAR och inte prylar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick ProM4/Warwick Dolphin SNCS/Musicman SR5 Stealth/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Sound City 120/Fender Dual Showman
Mesa PH412/Mesa PH215

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan » mån 11 feb 2019, 15:15

fieldflower skrev:
mån 11 feb 2019, 07:47
Det är ju inget direkt jobb att tala om dock...
- Skicka fakturor är inte jobbigt. Tvärt om.
- Bokföra då man kör blygsam hobbyverksamhet är absolut inte jobbigt.
- Hålla ordning på musik-kvitton och -fakturor i en speciell pärm är inte jobbigt.
- Iom att det är momsfritt blir det ingen momsredovisning.
- Iom att jag ser till att gå ungefär noll blir det ingen preliminärbeskattning.
- Inget krav på revisor för enskild firma på den här nivån.
- Självdeklarationen tar 8 minuter längre per år då man måste fylla i NE, men bara totalt in och totalt ut och nolla allt annat.
Vissa tycker inte att det är jobbigt att dränera om huset heller.
Eller att dra om elen i en Volvo 240.

Jag skulle aldrig sätta utsätta mig för att göra allt det där.
Och många med mig.
Med det lilla jag känner dig, förstår jag att du inte tycker att det är krångligt alls.
Kanske t.o.m. lite roligt.
Alla är vi olika! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower » mån 11 feb 2019, 15:46

Nu var ju den där listan 4 saker man gör och 3 saker man inte gör...;)
Och de 4 sakerna man gör är absolut inte betungande.

För mig är det kanske 1-2 timmar jobb per år på att helt få förfoga över mina minimala hobbypengar, om det är ett normalt år med en handfull gig/pengar.
Men det är med väldigt blygsam nivå (dåliga år ingen nivå alls), och de pengarna går ändå aldrig till hushållet.
Ett gigfritt år är det kanske 10 minuters jobb, det mesta i att skriva noll i alla rutor i bilaga NE i självdeklarationen.

Som jag sade - vi är alla olika, i olika läge och med lite olika behov. Helt ok. :tummenupp:
Om jag spelade betydligt mer och/eller behövde plocka ut pengarna som inkomst skulle jag säkert överväga andra lösningar för då blir det både större arbetsinsats och mindre att vinna på att ha egen firma...
Medlem i PB40+
Bandet: http://www.davesdeli.se

Skriv svar