Antagningsprov till gymnasium

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Okbass
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2021, 13:38

Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av Okbass »

Tjena, jag har frågat till er som sökt rytmus eller någon annan estetisk gymnasie skola med inrikting på bass. Jag undrar vad man kommer att behöva vissa under intagningsprovet? Det jag vet är att man ska spela en egen vald låt. Men vad mer ska visas upp?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av funkys**t »

Vad står det i instruktionen? All info brukar finnas med där.
Gå in på resp hemsida.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av GandhiMK2 »

Först och främst, lycka till med provet. :-)
Vad har du tänkt spela för låt?
Vad gillar du att spela för musik?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av blackparkas »

Det är väl olika på olika skolor, all information lär finnas tillgänglig från respektive skola vad intagningsproven innehåller.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Okbass
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2021, 13:38

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av Okbass »

Den låten jag tänkt att spela är Sir duke. Läste även nu att det är någon typ av gehörs övningar men vet någon lite mer exakt vad man ska göra?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok, är Sir Duke en låt du är grym på, som tillhör din ”vanliga repertoir” eller är det ngt du tror dom vill höra?
Är det ett elev-band som kompar dej?
Anledningen till att jag frågar är att det är en svår låt på många sätt, de flesta är inte bra på 1-3-bas(därmed inte sagt att du inte är det) och om det är ett elevband som består av folk som kanske inte heller är supervana vid att spela en sån låt så kan du få o-hjälp därifrån.
THAT SAID, känner du att det är låten som säljer dej bäst så ska du givetvis köra den. :-)
Ett par pointers:
Ta INTE ett för snabbt tempo. On du inte går på morfin så kommer du nog att vara lite nervös i situationen, ta de extra sekunderna att känna efter vad som verkligen är ett ok tempo.
Du vill få det att kännas avslappnat och som att det där unisona melodipartiet är superenkelt för dej och , viktigast, det ska svänga och du ska helst se avslappnad ut. :-)
Allt det där stavas : Ö V A.... till metronom, långsamt, till Stevies platta, timme ut och timme in. Det syns aldrig att man förberett sej 1000 timmar men det syns när man förberett sej för lite.
När är proven, inte imorgon, hoppas jag? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av funkys**t »

GandhiMK2 skrev:Ok, är Sir Duke en låt du är grym på, som tillhör din ”vanliga repertoir” eller är det ngt du tror dom vill höra?
Är det ett elev-band som kompar dej?
Anledningen till att jag frågar är att det är en svår låt på många sätt, de flesta är inte bra på 1-3-bas(därmed inte sagt att du inte är det) och om det är ett elevband som består av folk som kanske inte heller är supervana vid att spela en sån låt så kan du få o-hjälp därifrån.
THAT SAID, känner du att det är låten som säljer dej bäst så ska du givetvis köra den. :-)
Ett par pointers:
Ta INTE ett för snabbt tempo. On du inte går på morfin så kommer du nog att vara lite nervös i situationen, ta de extra sekunderna att känna efter vad som verkligen är ett ok tempo.
Du vill få det att kännas avslappnat och som att det där unisona melodipartiet är superenkelt för dej och , viktigast, det ska svänga och du ska helst se avslappnad ut. :-)
Allt det där stavas : Ö V A.... till metronom, långsamt, till Stevies platta, timme ut och timme in. Det syns aldrig att man förberett sej 1000 timmar men det syns när man förberett sej för lite.
När är proven, inte imorgon, hoppas jag? ;-)
What he said! Bild
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Okbass
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2021, 13:38

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av Okbass »

Du kanske har rätt sir Duke kanske är något svår. Har du tips på någon annan bra låt att söka på?
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av Håcke »

Kör på Sir Duke, det är ett bra val.
Men sätt igång att öva.
Proven är väl säkert i april-maj.
Det är massor med tid att öva.

Tänk på att dom som sitter i juryn är dina kommande lärare. Alltså har dom oftast gått på musikhögskolan och då gillar man jazz. (Inga fördomar här inte... ;) )
Så vad du än väljer se till att det är nåt åt jazz-hållet.
Och det är ett stort plus om du gillar det själv också.
Vad jag menar är, kom inte med nåt spår från Megadeaths senaste platta.

Men du kommer också att få göra sångprov. Så öva på det också.

Kan du spela ett andra instrument så är det ett jättestort plus att visa det också. Så ÖVA (!) på det också. Eller om du kanske är duktig på att dansa eller spela teater.
Men det kanske är en sån skola där man bara gör en sak och försöker bli kung på det.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Okbass
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2021, 13:38

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av Okbass »

Provet är i mitten av mars så jag har tid att öva. Men sir Duke är en svår låt och jag har knappt spelat i ett år.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av GandhiMK2 »

Generellt så är det nog bättre att spela ngt lättare jättebra än att spela ngt jättesvårt halv-ok.
Men vaffan, nu har vi skrämt dej så att du kommer att öva sir duke’s melodiparti i 4 h per dygn så nu går det vägen! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av GandhiMK2 »

Just ja, har du en bra fingersättning på det svåraste partiet?
Kan vara smart att tänka ut så att det blir så lättspelat och flytande det bara går.
Fråga, om du undrar vaffan jag snackar om. ;-)

Förresten, var bor du? Bor du i tex gbg så vore det säkert värt att ta en lektion av Basmartin nu och en närmare inpå. Det vore en masterplan! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Antagningsprov till gymnasium

Inlägg av GandhiMK2 »

Okbass skrev: fre 15 jan 2021, 09:14 Provet är i mitten av mars så jag har tid att öva. Men sir Duke är en svår låt och jag har knappt spelat i ett år.
Hur gick det för dej? Spelade du Sir Duke? =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar