Jo, varför jag spelar elbas? Ja, mest för att alla andra i olika band var så kassa, regionalt. Speciellt coverband som spelade andras låtar. GItarristerna och sångarna kanske fixade "låten" men det var alldeles för ofta jag tänkte "men...men...så går inte basgången" så istället för att mottaga en massa "gör det bättre själv..." kommentarer ifrån de undermåliga basisterna, så tänkte jag ta tjuren vid hornen, och gjorde det bättre själv. Utan att säga till varken den ene eller andre. Har inte fått någon kommentar alls. Bandet (banden) tycker det är lättare/roligare att spela med mig men kan inte förklara varför. Trummisarna likaså.
När det gällde jazz och blues var det likgitligt. Där spelar det inte så stor roll, om det är exakt som originalet. För originalen är oerhört svåra att spåra, vem som spelade in vad först av alla, och vem som är egentlig upphovsman. Fritt fram för konstnärliga tolkningar...
gillar jag också att spela...
Jag spelar gitarr också, men huvudsakligen bas. Gitarristerna i nya band, som inte känner mig än, blir sura när jag skall visa dem på lånad gitarr hur ett egentligt lick,riff skall spelas till en viss låt. Och så får man höra "men så har jag alltid spelat den..." men sedan idag, när man tar fram Spotify via mobilen så hör dom...men först då. De är för lata att ta reda på något själv...och öva in den korrekta versionen. Speciellt Stevie Ray Vaughans låtar, Sweet Home Alabama (typiskt) . Jag talar om för dom när det blir för mycket "dansband" över deras gitarrlicks. De vågar aldrig "ta i" riktigt. Som krävs ibland.
Men såklart, är det helt eget material som spelas, då är jag inte alls främmande för att någon sätter sig ner med mig och visar hur DERAS basgång skall gå. Om det nu är sån musik som kräver kontrapunkt, basen går ner medan något annat går upp, klyddig folkmusik, eller prog-rock, symfonrock etc. Men det var längesedan jag var med i ett sånt band, om jag ens har varit det någon gång. 70-tals fusion ja, men inte prog.