Rakstämning

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Rakstämmer du?

Ja
35
19%
Nej
113
62%
Ibland, beroende på typ av gig
33
18%
 
Antal röster: 181

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Danne skrev:Upptäckte igår ett fasligt problem. Skall gigga imorgon Juldagen med min RD Artist. Det visade sig vid soundcheck att E-strängens klövervred fått sig en smäll och lutar nu antingen framåt eller bakåt när jag rakstämmer. Jag tror att jag behöver dricka mig plakatfull för att klara den åsynen och hoppas att publiken är för överförfriskade för att upptäcka det. Alltid tråkigt när det blir halvfullt helt plötsligt bara för att basen blivit snedstämd.
Men STÄM den jäveln som smällde till vredet!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Danne skrev:
prunier skrev: Hade samma skada på min 78 Fender P-bas. Var inte snyggt. Jag hade tur och fick byt bort den (tack Marcbass fast du inte fick veta att det var problem med rakstämningen som var orsaken). Stämmer inte rakstämningen är det inget som stämmer, stämmer inte det?
Nu blev jag ännu mera nedstämd. Jag måste alltså byta bort den till någon sämre vetande person som inte begriper hur illa det är ställt med stämvredet? Kanske kan hitta ett 70-tals originalvred med ungefär samma slitning. Ett nytt skulle se alldeles för blankt ut och hela rakstämningen skulle gå åt he***te.
Ber om ursäkt. Var inte min mening att stämma ner dig, men några gångar är bara livet så.
Jag var iofs så frustrerad när det hände mig att jag byte till en huvudlös bas för att på det sättet undvika problemet!
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
Smäller inte en och annan sträng av lite då och då vid den stämningen?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

ferm skrev:
basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
Smäller inte en och annan sträng av lite då och då vid den stämningen?
BAGDAD-stämning är normalt lite smällig!
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

ferm skrev:
basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
Smäller inte en och annan sträng av lite då och då vid den stämningen?
Bara man undviker bombastiska töjningar så ska det gå bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

kan ju medela att jag införskaffat en stämningshöjjare! ricktigt bra kap
Bild
blir jävligt bra stämmning när man använder den
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tycker det är skitsvårt att stämma när jag är rak.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D
Bästa hittills.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
Hahaaaaaaaaaaaaa!!!

Hjälp.
Nu måste jag bajsa sen ska jag sova.
Ooops!

Ska borsta tänderna också...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
:lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Boom skrev:
basmartin skrev:Lite OT, jag brukar ibland irakstämma min gitarr, från högsta till lägsta strängen: B A G D A D

Är det någon annan som har provat den stämningen?
:lol:
Låter gitarren bombad? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

En liten fråga ang. rakstämning. Är det bara skruvarna som måste var lika? Eller måste man även justera så att hålen man sätter strängen i blir samma vinkel med?

Bild

Här är en som har slarvat...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
gäst

Inlägg av gäst »

Noelredding skrev:En liten fråga ang. rakstämning. Är det bara skruvarna som måste var lika? Eller måste man även justera så att hålen man sätter strängen i blir samma vinkel med?

Bild

Här är en som har slarvat...
Vad säger panelen?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Noelredding skrev:En liten fråga ang. rakstämning. Är det bara skruvarna som måste var lika? Eller måste man även justera så att hålen man sätter strängen i blir samma vinkel med?

Bild

Här är en som har slarvat...

Det är inte rakstämning utan parallellstämning!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Idealet är väl att få både spåren och skruvarna i linje. Men vi vet ju alla att det är snart sagt omöjligt, kr'ver ju uträkning av vinklar och sånt när man strängar. Gjorde ett tappert försök i tonåren, men let's face it - vad vet man då egentligen?

Jag prioriterar skruvarna jag. Publiken ser ju sällan skårorna så tydligt ändå.

En annan grej: jag har ju försökt rakstämma kontrabasen också (såklart) och i natt knakade det oroväckande i den...någon som varit med om det? Svensson?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev: En annan grej: jag har ju försökt rakstämma kontrabasen också (såklart) och i natt knakade det oroväckande i den...någon som varit med om det? Svensson?
Jo, man har ju givetvis testat det också vilket medförde en hel del limmande så efter det så är det ju säkrast att släppa strängspänningen istället. Så kallad "Drop straight".
Senast redigerad av Svensson den ons 26 dec 2007, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev: En annan grej: jag har ju försökt rakstämma kontrabasen också (såklart) och i natt knakade det oroväckande i den...någon som varit med om det? Svensson?
Prova att stämma neråt så kankse det inte knakr lika mycket. Föresten.... Stämma kontran? Det har jag aldrig gjort. trodde de var fabriksstämda de oxå. :roll:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En som verkligen borde prova rakstämning är ju den här mannen

Bild

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Matte skrev:
Prova att stämma neråt så kankse det inte knakr lika mycket. Föresten.... Stämma kontran? Det har jag aldrig gjort. trodde de var fabriksstämda de oxå. :roll:
Ett sanningens ord. Nä, har aldrig stämt den sådär tråkigt och "traditioneeeeellt", vafan - den har ju inte ens band! Bara att glida runt lite om man nu skulle vara så petig att bry sig om vilken ton som låter...

Rakstämningen passar skitbra med den där nya sprickan jag fick från f-hålet och nedåt i natt!!!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

mikkejohansson skrev: Rakstämningen passar skitbra med den där nya sprickan jag fick från f-hålet och nedåt i natt!!!
Du fick.......?
Inte hustrun? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Klopper skrev:
mikkejohansson skrev: Rakstämningen passar skitbra med den där nya sprickan jag fick från f-hålet och nedåt i natt!!!
Du fick.......?
Inte hustrun? :wink:
dirty klopper..:P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:
Matte skrev:
Prova att stämma neråt så kankse det inte knakr lika mycket. Föresten.... Stämma kontran? Det har jag aldrig gjort. trodde de var fabriksstämda de oxå. :roll:
Ett sanningens ord. Nä, har aldrig stämt den sådär tråkigt och "traditioneeeeellt", vafan - den har ju inte ens band! Bara att glida runt lite om man nu skulle vara så petig att bry sig om vilken ton som låter...

Rakstämningen passar skitbra med den där nya sprickan jag fick från f-hålet och nedåt i natt!!!
Har inte stämt min än, Skruvade lite just för att rakstämma och för att få lagom slappa strängar att spela på. Drar man av all diskant och mellanregister på stärkarn är det ändå ingen som hör vilka toner man spelar.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Matte skrev:
mikkejohansson skrev:
Matte skrev:
Prova att stämma neråt så kankse det inte knakr lika mycket. Föresten.... Stämma kontran? Det har jag aldrig gjort. trodde de var fabriksstämda de oxå. :roll:
Ett sanningens ord. Nä, har aldrig stämt den sådär tråkigt och "traditioneeeeellt", vafan - den har ju inte ens band! Bara att glida runt lite om man nu skulle vara så petig att bry sig om vilken ton som låter...

Rakstämningen passar skitbra med den där nya sprickan jag fick från f-hålet och nedåt i natt!!!
Har inte stämt min än, Skruvade lite just för att rakstämma och för att få lagom slappa strängar att spela på. Drar man av all diskant och mellanregister på stärkarn är det ändå ingen som hör vilka toner man spelar.
Funkar rakstämning när man slappar? :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju gott om historier om basister som fått sparken när de började elförstärka banden...för då hördeas att de inte prickade en enda ton rätt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar