hur låter ni?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Sunken skrev:Några låtar med senaste bandet går att finna här:
http://www.myspace.com/librahmusic

Bara mickad bas, ingen line. :)

Fender P -> Fulltone Bassdrive -> Mesa 400+ -> Ampeg SVT410HLF -> Mic -> Korg porta.

Allt utom sången är inspelat i replokalen med en Korg 8-kanalsporta. sången lades direkt in i datorn i trummisens studentlägenhet. :D
Spelade ni in allt var för sig eller körde ni en liveinspelning? Hur mickade ni trummorna?

Mitt band är lite i samma sits; Jag har ett sjysst ljudkort, så om vi skaffar ett dugligt mixerbord (bara två ingångar på ljudkortet) och lånar/köper sjyssta trummickar så kan vi spela in hur mycket som helst :lol:

För övrigt låter det riktigt sjysst! Basen hörs inte så bra här i flickvännens högtalare så jag får lyssna igen när jag kommer hem för att verkligen höra basen :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

FreCKo skrev:
Spelade ni in allt var för sig eller körde ni en liveinspelning? Hur mickade ni trummorna?

Mitt band är lite i samma sits; Jag har ett sjysst ljudkort, så om vi skaffar ett dugligt mixerbord (bara två ingångar på ljudkortet) och lånar/köper sjyssta trummickar så kan vi spela in hur mycket som helst :lol:

För övrigt låter det riktigt sjysst! Basen hörs inte så bra här i flickvännens högtalare så jag får lyssna igen när jag kommer hem för att verkligen höra basen :wink:
Det är inspelat var för sig.

Portan vi använde kan bara ta in 6 kanaler samtidigt, så trummorna fick bli 6 kanaler. Hur han mickade upp dem vet jag inte, jag passade på att inte vara närvarande då. Ju fler kockar..., du vet. :D

Och tackar! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

http://www.myspace.com/badgemusicsweden

Inspelat i UAE, min kontra mickad, ingen piezo/line.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om ett träd faller i skogen...

Kan man få en jävla recensionsjävel för i jävla helvetes jävlar?!?!? :evil:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hahahahahaha.. värsta reaktionen...
får lyssna när jag kommer till jobbet...
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Åfan! Tomas var hemma hos mig och fyllde ner sig i julas och då berättade han att du spelade med Matti & Fredrik. Min första tanke var förstås att kolla upp det där så fort jag var i nog nyktert skick för att kunna starta datorn, men med guldfiskminne är livet inte lätt ibland!

Hursom... Var nu inne och lyssnade igenom era tre låtar som ligger på myspace. Fan det är ju kung. Ett jävla sväng och röj!!!

Jag tror det där blir riktigt stort!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Pjotr!
Se om vi kan komma ut och lira lite hyggligt snart.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:http://www.myspace.com/badgemusicsweden

Inspelat i UAE, min kontra mickad, ingen piezo/line.
Coolt! En lite udda kombination av stilar, men det svänger och är intressant. Me like! :D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Kan man få en jävla recensionsjävel för i jävla helvetes jävlar?!?!?
Det första jag hört här som jag fått lust att köpa
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det här blev ganska kul tycker jag, lajv i mitt garage härom dagen/natten. Kolla särskilt in trumologen, Björn Gideonsson (Boogie-Björn) en av mina absoluta favorittrummisar!

http://www.yoursound.se/LightninRickTTT

Vita -64 fendern (flatwounds) genom MESA Walkabout:en, line out rätt in i Mackie Onyx o in i PC:n. Nästan rak EQ, ingen kompressor (det sköter förstegsrören om!), ingen dist annat än förstegsdisten.

Trummorna (yamaha) mikade med TSM o shure

Gitarren genom en Fender Twin o en 70-tals Marshall med 4x12 (30w celestion greenbacks), mikat med 2 st SM57.

Alla effekter är pluggar i Mackies "Tracktion"-mjukvara.

Ruggigt snabb o oambitiös "mix", inga gatear eller silence-trim etc, allt ringer o slaskar o läcker in i allt...

Kan bli riktigt bra om man lägger ner lite tid, eller vad tycker ni?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dereborn: Sjysst ljudkvalité utan att ens ha gjort något i efterhand om jag förstått allt rätt :lol: Behövs nog inte mycket efterarbete för att få det att låta bra...

Vem sjunger förresten?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Mats och Ferm! (hehe, det GÅR att köpa! På http://www.badge.st )

Dereborn: Lät bra, gillade andra låten bäst, särskilt det lite aviga introt.
Gillade också att ni presenterade er från Hälsingland, Värmland OCH Sverige... ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack! Kul att ni gillar.
Introt till "Come On" är copyright Jimi Hendrix.
Vem sjunger förresten?
Erik Brodén: Guitar/Vocals. En hjälte o god vän från Delsbo, Hälsingland. Han har 2500 grisar hemma på gården, går upp vid fyra varje morron o jobbar med farmen, spelar o sjunger kanon i vilken genre som helst, skriver fina egna låtar etc.

Hans firma heter:

Gigs & Pigs

...vad annars?!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Tack! Kul att ni gillar.
Introt till "Come On" är copyright Jimi Hendrix.
Vem sjunger förresten?
Erik Brodén: Guitar/Vocals. En hjälte o god vän från Delsbo, Hälsingland. Han har 2500 grisar hemma på gården, går upp vid fyra varje morron o jobbar med farmen, spelar o sjunger kanon i vilken genre som helst, skriver fina egna låtar etc.

Hans firma heter:

Gigs & Pigs

...vad annars?!
Nu börjar vi snacka garagerock med kvalitet! Du nämnde nån gång för länge sedan nån från Delsbo som du brukar köra SRV låtar med, antar att det är han?

Gigs & Pigs.. antar att det är han som har uppfunnit The "Gigpig"
:lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack!
Japp, de e Erik, det!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Inte ofta man hör blues som är rolig att lyssna på, men det här var riktigt bra! Come on är en hit!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:
Vem sjunger förresten?
Erik Brodén: Guitar/Vocals.
Men argh, hur kunde jag missa det? det stod väl på er "hemsida"?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Cool Dereborn! Spelar du med plecktrum på Come on?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Så grymt schysst spel, Dereborn!
Från samtliga inblandade.
Det där skulle man vilja uppleva lajv! NU!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Deeborn. Det lät riktigt gôtt som vi säger i värmland...... :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack för glada tillrop! Kul!

Japp, plektrum på Come On, men det distar ju lite, och tonkontrollen är lite avrullad, så det inte blir för spretigt o plonkigt...

Ett tillägg apropå en annan gammal tråd; ...det var faktiskt lite alkohol inblandat i den här inspelningen... Vi började med att soundchecka lite, sen lagade vi en GOD middag, med tillhörande bra rött vin, kaffe o sak. Sen gick vi ut o började banda. Satte 11 låtar på 5 timmar, och en o annan öl slank ner under gång. Ingen fylla, men trivsel o avslappning.

Kanske ointressant, men ämnet har ju varit på tapeten, så...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Tack för glada tillrop! Kul!

Japp, plektrum på Come On, men det distar ju lite, och tonkontrollen är lite avrullad, så det inte blir för spretigt o plonkigt...

Ett tillägg apropå en annan gammal tråd; ...det var faktiskt lite alkohol inblandat i den här inspelningen... Vi började med att soundchecka lite, sen lagade vi en GOD middag, med tillhörande bra rött vin, kaffe o sak. Sen gick vi ut o började banda. Satte 11 låtar på 5 timmar, och en o annan öl slank ner under gång. Ingen fylla, men trivsel o avslappning.

Kanske ointressant, men ämnet har ju varit på tapeten, så...
Bara trevligt när man kan kombinera flera intressen, dessutom i goda vänners lag ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Just min åsikt!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Leve garagerock! skönt att höra tre snubbar som funkar så bra i hop, och liksom Herr Grillby tycker jag att det är kul att höra blues som känns fräsch trots att det är standardnummer (om nu Stevie Ray´s låtar räknas dit).
Lite skumma effekter på sången kanske men sitter med lurar inkopplade i laptopen....
Vill höra mer!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Leslie och delay på sången är för att dölja den gamla "stödsången" som blev alldeles för stark o läckte in i trum-overhead-mickarna... Som en sann bluesman sjunger han ju inte likadant flera gånger, så ibland kändes det otroligt psykedeliskt...

- och samtidigt vill man ju gasa på overhead-mikarna, det är ju där live-röjet ligger!

Alltså, flumma till sångljudet ordentligt så märks läcket mindre!

mvh

/Fix- trix- och nödlösningsavdelningen
Skriv svar