Credits, ett känsligt ämne...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Dr_Blues skrev:Jag har druckit en mängd alkoholhaltiga drycker med Totta Näslund, Billy Bremner och ätit korv med Clarence "Gatemouth" Brown.

Sedan finns det en mängd andra historier som jag inte förtäljer här...

Det är något som jag kan ta in real life så att säga...
Billy Bremner är en trevlig man och sjujävla guranist! Är på turné med honom och Linda Gail Lewis nu faktiskt.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Backlund skrev:Rock-Ragge har sagt Tjena till mig.
Jag har kompat honom på en skolavslutning. Han hade sin klassiska guldkavaj. Vi spelade Rock around the clock. Men det räknas ju inte som en credit. Inte som att hans minns mig. Men det var en cool upplevelse. Men inte lika coolt som att jag har tänt en cigarett åt Rock-Olga!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Nick skrev:
Backlund skrev:Rock-Ragge har sagt Tjena till mig.
Jag har kompat honom på en skolavslutning. Han hade sin klassiska guldkavaj. Vi spelade Rock around the clock. Men det räknas ju inte som en credit. Inte som att hans minns mig. Men det var en cool upplevelse. Men inte lika coolt som att jag har tänt en cigarett åt Rock-Olga!
Var mest på skoj, inte en cred direkt :P Men han är cool Ragge! Den kavajen är nog väl insvettad :D
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Backlund skrev:
Nick skrev:
Backlund skrev:Rock-Ragge har sagt Tjena till mig.
Jag har kompat honom på en skolavslutning. Han hade sin klassiska guldkavaj. Vi spelade Rock around the clock. Men det räknas ju inte som en credit. Inte som att hans minns mig. Men det var en cool upplevelse. Men inte lika coolt som att jag har tänt en cigarett åt Rock-Olga!
Var mest på skoj, inte en cred direkt :P Men han är cool Ragge! Den kavajen är nog väl insvettad :D
Ja, det är lite kul att han har hälsat på dig, och inte tvärtom :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Backlund skrev:
Dr_Blues skrev:Jag har druckit en mängd alkoholhaltiga drycker med Totta Näslund, Billy Bremner och ätit korv med Clarence "Gatemouth" Brown.

Sedan finns det en mängd andra historier som jag inte förtäljer här...

Det är något som jag kan ta in real life så att säga...
Billy Bremner är en trevlig man och sjujävla guranist! Är på turné med honom och Linda Gail Lewis nu faktiskt.
Mycket speciell man och riktigt duktig på gitarren... :tummenupp:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har stått på scen och spelat bas med 3/4 av Friends In Need. Förvisso på en privatfest men ändå... FRIENDS IN NEED! Tyvärr körde de inte Alla vi.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag har spelat bas med Jessica Andersson, Sara Lövgren, Stefan Gunnarsson och Arja Sajonmaa på ett after work-jam.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Gamba skrev:för att få CV:t att se lite mer ut kan man använda sig
av ett sk "Charlie Parker index"
systemet går att applicera på valfri artist

går i korthet ut på följande
Charile Parker = index 0

har du spelat med C P =index 1

har du spelat med någon som har spelat med C P = index 2

har du spelat med någon som har spelat med någon som har spelat med C P =index 3
osv i all oändlighet

på det viset kan man få med rätt många musiker i sitt CV
när man kommer till ca index 10-15 brukar det bli en del

(orkade inte läsa hela tråden förslaget kanske redan finns)

hoppas ni förstår att detta var en slags "ironi"
men jag har faktiskt träffat folk som på fullt allvar
använder sig av "C-P index"
He he. Lysande. Då ska jag göra visitkort där det står att jag har Charlie Parkerindex 3. Min gamle saxofonist har tagit lektioner och spelat med med någon som spelade med CP ibland.
Det måste ju göra mig väldigt meriterad också. Eller?

:bigeyesskog:
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
dereborn

Inlägg av dereborn »

uppdaterat. Inget världsupprörande, men uppdaterat listan.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Jag har fixat Werner Theunissens bromsar samtidigt som han målade mig i nian med svart sprejfärg. Jag har dessutom lånat ut min xfrus parkering till Pugh!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:Jag har stått på scen och spelat bas med 3/4 av Friends In Need. Förvisso på en privatfest men ändå... FRIENDS IN NEED! Tyvärr körde de inte Alla vi.
Exakt VAD körde ni istället?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Jag har stått på scen och spelat bas med 3/4 av Friends In Need. Förvisso på en privatfest men ändå... FRIENDS IN NEED! Tyvärr körde de inte Alla vi.
Exakt VAD körde ni istället?
Sing halleluja?

Själv har jag klått upp Petter (ja, rapparen) på en släktträff för oändligt många år sedan, han var 7 och odräglig, jag var 13 och tonårsdum....
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Jag har stått på scen och spelat bas med 3/4 av Friends In Need. Förvisso på en privatfest men ändå... FRIENDS IN NEED! Tyvärr körde de inte Alla vi.
Exakt VAD körde ni istället?
Vi tänkte köra Soldier Of Fortune med Deep Purple men Alban ville inte...

(Helt seriöst så minns jag inte.)
Användarvisningsbild
boris@collinis.com
VIP medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 11:48
Ort: Bollnäs

Inlägg av boris@collinis.com »

Ja det är svår matte hur lång alt kort listan skall bli, jag pratar bara med andra om de artister som jag skapat en relation med, kanske säger det en del om hur få studiojobb jag får, och det skvallrar om att jag inte är så bra att spela bas, men funkar live. Vad vet jag.

I botten vet jag vem jag är och står för det jag gör, en trygghet att vila sig mot i mina ögon.

Sandelin suger i 4ans stor statsning, men han gör en egen grej av låtarna och resultatet är bra. Hur mäter man kvallite???

Jag är mycket bättre att spela idag, då jag har ett så kallat "vanligt arbete" bredvid min musikaliska karriär. Än om man skall jämföra med den tid jag gjorde som proffs. Vad nu det har med saken att göra. Upplevelsen är i grund och botten min..
__________________________________________

Fender Jazzbas-76 marschall 7400+7412/Genz-Bens 12/EBS ProLine 410
Fender Precision Bass Sting Signature 53
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Credits, ett känsligt ämne...

Inlägg av John Sane »

Min pappa släppte en frilansmusikerbomb förra veckan och avslöjade att han kompat Evert Taube på Gröna Lund 1967. Vad har jag att kontra med? Pernilla Wahlgren? Inte riktigt samma dignitet.
Evert hade tydligen inte varit helt nykter, han glömde texten på "Min älskling, du är som en ros" och mörkade det genom att med flit stlita av en av strängarna på sin luta för att vinna lite tid och hitta tillbaka till texten igen.
Känner ni historiens vingslag?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Credits, ett känsligt ämne...

Inlägg av Eagle Hazze »

Gäst skrev:Var tycker ni gränsen går för när man kan lista en artist till sina meriter?

Själv slås jag ideligen av att vissa okända musiker har sådana creditlistor att man bara baxnar. Arenaartist efter arenaartist men man finner aldrig deras namn på några plattor eller ser dem live. Och när man skrapar lite på ytan visar det sig att det rör sig om "nåt jam på en hotellbar -87" eller "tamburinpålägg på en remix som aldrig kom med på platta"... En del tycker det är pinsamt, andra inte.

Själv brottas jag med den här avvägningen varje gång jag ska skriva CV och det blir olika hela tiden (förutom Thore Skogman som jag alltid nämner trots att jag bara spelat med honom EN gång!).
På tal om Tore Skogman en trevlig man. gjorde ett U-rampgig, åkte alltså Uramp (skateboard) 1977 och i jämte gigade Tore Skogman, det var dealen. Tyvärr så drog jag omkull i rampen och min bräda, en Newsport Trigger landade jämte Tore. Brädan var tre centimeter från att klippa han i huvudet. Tore fann sig fort i situationen, han drog till med något skämt som jag inte minns. Efteråt så fick jag Hans autograf på brädans undersida.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar