Rakstämning

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Rakstämmer du?

Ja
35
19%
Nej
113
62%
Ibland, beroende på typ av gig
33
18%
 
Antal röster: 181

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev:
prunier skrev:En fråga till dig Johannes. Har du provat reversed rakstämning, sk tvärstämning att du vrider alla 90 grader i stället för i linje med huvudet och stämmar du i så fall upp eller ned.
Inte provat, jag känner att jag inte är riktigt redo ännu.
Vi kanske skulle köra en clinic, byta erfarenheter och lära varandra då!
Julstämnings clinic kanske! :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Hellish skrev:Verkar vara rätt stor utseendefixering på detta forum. Är basister verkligen så ytliga? =)
Jo, och det får mig att bli nedstämd :dancy:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

En Fender måste rakstämmas, en Warwick däremot ser bäst ut tvärstämd
och basisten gör sig bäst nerstämd
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Av alla snurriga trådar.....

På en av basarna har jag inga problem att få till detta. Någonsin....

Bild

Men vanligtvis ser det ut så här.....

Bild

Det här är nog den snurrigaste tråden jag varit med om någonsin...... :twisted:

//Jan
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Behöver inte fundera så mycket på det där, jag kör fabriks stämt
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svensson skrev:Behöver inte fundera så mycket på det där, jag kör fabriks stämt
Har man be stämt att det är så så
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Hellish skrev:Verkar vara rätt stor utseendefixering på detta forum. Är basister verkligen så ytliga? =)
Denna kommentar måste bero på ett missförstånd.
Rakstämning är inte en ytlig utseendemässig sak.
Detta handlar om fundamentala instinkter och drifter i människonaturen. Många som vill rakstämma förstår inte detta fullt ut men känner ändå att det finns ett behov för att göra detta.

Det är ju så att basgitarrens kropp symboliserar pungen och halsen blir därmed själva ”skaftet”
Det är ju också därför det är viktig att kroppen är ”senterad” (diskuterades i ”hur högt har du basen” tråden), och halsen ”står” i rätt vinkel ca. 45 grader uppåt.
ehm… tillbaka till rakstämning.
När man rakstämmar ökar man den synliga ytan på själva ”huvudet” och tillsammans med symboliken i det blänkande kromet har det en utomordentlig effekt på den feminina delen av publiken.
Det har ju i andra trådar nämnts att basisterna får flest tjejer. Har ingen av är tänkt på varför det är så? (bashalsen längd jämförd med en gitarrhals).
Detta fenomen är också orsaken till att så många inte tycker om huvudlösa basar, utan att dom förstår att det är därför dom tycker så.
Senast redigerad av prunier den lör 22 dec 2007, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jösses amalia...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Wow, ärligt talat är det nog det dummaste jag nånsin hört. :lol: Varför liksom? Blir basen mer stämd? Tänker någon i publiken verkligen "Nej fyfan basisten har ju inte rakstämt sin bas, vi sticker!". :P
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev: Bild

Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Noelredding skrev:Wow, ärligt talat är det nog det dummaste jag nånsin hört. :lol: Varför liksom? Blir basen mer stämd? Tänker någon i publiken verkligen "Nej fyfan basisten har ju inte rakstämt sin bas, vi sticker!". :P
Har faktiskt lämnat konserter där man pröjsat massor och så har basisten inte rakstämt! Lemmy brukar rakstämma guskelov!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Noelredding skrev:Wow, ärligt talat är det nog det dummaste jag nånsin hört. :lol: Varför liksom? Blir basen mer stämd? Tänker någon i publiken verkligen "Nej fyfan basisten har ju inte rakstämt sin bas, vi sticker!". :P

Jag tror man förstår skämt bättre när man rakstämmer.
Officiell stormästare i EB-orden
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson: Fabriksstämt är också bra men känner du inte att du vill utveckla dig?

Prunier: Väl talat, du sammanfattade verkligen hela grejen med rakstämning på ett tydligt och informativt sätt.

Anli: Så sent som för några veckor sedan så reste jag mig och gick efter halva Ryan Adams konsert på Chinateatern av just det skälet.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt... :shock:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt... :shock:
Självklart så förväntar man sig att proffsmusiker skall ha respekt för sin publik. Nån måtta får det vara.
Johannes: Men visst kändes det skönt att demonstrativt säga ifrån när det fuskas med rakstämmning!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

HAHAHAHAHAHAAA!!! Guld! :lol: :lol: :lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju "nördar" i alla skrån; läste på internätet att det var en kille som räknat ut exakt hur mycket av varje sträng han skulle linda runt stämskruven för att få det rakstämt OCH sådär pensionärsaktigt trist konformativt stämt (ni vet; E, A....blä). Fatta nörden. Jag menar - det krävs ju ingen doktorsgrad för att fatta prioritering där emellan...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Denna måste bli nominerad i årets tråd!
: )
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Rakstämning

Inlägg av broder blues »

Nu tänker du för mycket igen...


Johannes skrev:Vilka av er använder sig av sk rakstämning, dvs när man stämmer basen så att alla stämskruvar ligger rakt? Den enda jag sett använda detta är Basjonas. Jag provade att rakstämma min Telecaster men som ni ser på bilden så är det svårt att få till en perfekt rakstämning, det är nästan alltid minst en stämskruv som inte ligger exakt i linje med de andra. Det är väl en övningssak gissar jag.


Bild
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Var till en börja skeptiskt till rakstämning.
Testade först med den traditionella metoden dvs hyvel, borste och raktvål men fick problem med att strängarna började rosta och att greppbrädan lätt blev naggad i kanten, kör numera med maskin (Braun) funkar skitbra!
Kombinerar ofta att rakstämma samtidigt som jag övar till Magnus Uggla eller Robert Wells. Braunen tillför dessas ljudbild ett angenämt bröl som lyfter den musikaliska kvalitén till oanade höjder. Åsså slipper man problemet med rostiga strängar.
Googlade en stund och fann att även en del kvinnliga musiker "rakstämmer", bl.a. Dolly Parton och Eva Dahlgren.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det finns väl bara en stämning som är bättre och det är den så kallade kiss-stämningen.

En kille som hade en gura och en affisch på sina idoler på väggen och som den nybörjare han var så tänkte han att kiss-gitarristens gura måste ju vara stämd rätt, så han ställde stämskruvarna i samma position som på affischen :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Diesel skrev:Det finns väl bara en stämning som är bättre och det är den så kallade kiss-stämningen.

En kille som hade en gura och en affisch på sina idoler på väggen och som den nybörjare han var så tänkte han att kiss-gitarristens gura måste ju vara stämd rätt, så han ställde stämskruvarna i samma position som på affischen :P
Like we haven't all been down THAT road before...! Jag satt o kollade "November Rain"-videon för att se hur Slash (det var i min förvirrade ungdomstid med gitarr...huga) hade ställt sina skruvar så han kunde spela det där snygga solot.
Klopper skrev: Googlade en stund och fann att även en del kvinnliga musiker "rakstämmer", bl.a. Dolly Parton och Eva Dahlgren.
Din lilla snuskhummer :).



Sen undrar jag en sak Johannes - tycker du det är svårare eller enklare att rakstämma med runda fender-skruvar än de vanliga klöverformade? Jag tycker de är svårare att få helt raka än t ex Warwicks skruvar (inte för att det gör att jag vill ha en igen...).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Anli: Så sent som för några veckor sedan så reste jag mig och gick efter halva Ryan Adams konsert på Chinateatern av just det skälet.
SÅ viktigt tycker jag inte det är med rakstämning. Jag menar känslan kommer först, sen rakstämningen. Philthy Taylor i Motörhead hade ju inte rakstämda pukor och det hörs ju men nog fan svänger det!

Det är nästan så jag rankar rakinställning av förstärkarkontroller högre, fast det är ju bara min åsikt.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag rakstämmer bara när jag har skinnkavaj!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25819
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Anli: Så sent som för några veckor sedan så reste jag mig och gick efter halva Ryan Adams konsert på Chinateatern av just det skälet.
SÅ viktigt tycker jag inte det är med rakstämning. Jag menar känslan kommer först, sen rakstämningen. Philthy Taylor i Motörhead hade ju inte rakstämda pukor och det hörs ju men nog fan svänger det!

Det är nästan så jag rankar rakinställning av förstärkarkontroller högre, fast det är ju bara min åsikt.
Yup - alla på 11...
Medlem i PB50+
Skriv svar