Ny Dirty Loops video - bassolo

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4034
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Jag tycker det är kanonbra!

and... just nu 152 893 nerladdningar på ett dygn! Snacka om intresse!

Japp, håller med på att det skall bli högst intressant om/när de kommer med eget material.

Och visst Phan är jag ap-avis på basistens teknik. Tänk när (om...) den dagen randas då jag kan lira lika självklart :)
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Janne

Inlägg av Janne »

macahan skrev:Men alltså.. När blir det bra? Nu har jag lyssnat igen och jag måste ju missa nåt?
Ska vi kunna hjälpa dig med det så måste du väldigt tydligt formulera ditt "bra". Enligt mitt bra är det kul att lyssna och titta på, kul att dom faktiskt fixar grejerna så bra att det låter avslappnat, sången undantagen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Och vilken slutsats kan vi dra av detta? Jo, smaken är som baken: vissa har mer än andra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Rut66 »

Ytterligare en kille i keps...
http://youtu.be/cN764AFg3gQ

Kanske inte lika trendigt som "Dirty Loops", men jag tycker att killen har en aura av otvättat omkring sig.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

macahan skrev:Men alltså.. När blir det bra? Nu har jag lyssnat igen och jag måste ju missa nåt?
jag tycker du är jävligt arrogant och attention whore:ig här macahan. Om du inte tycker det låter bra så kan du väl hålla käften? vem som helst förstår ju att du inte är ute efter något svar.

Jag tycker att de är fantastiskt duktiga musiker och jag upplever det som att alla är jävligt införstådda i det som händer hela tiden, harmoniskt och rytmiskt. Basistens solo är på jävligt hög nivå tycker jag. Visst tekniskt, men sjukt avancerade tension - releaseprylar som i min mening låter sjukt bra! Skrivet eller inte.
grejor
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

Herregud, ni pratar om "musikermusik" och "tråkigt" osv... Om ni la en fjärdedel av all tid ni sitter här och diskuterar "det perfekta soundet" på att öva lite bas så kanske ni åtminstone skulle kunna ha självförtroende nog att bara jubla och hurra för att det finns så fantastiskt begåvade och drivna unga basister HÄR i vårt lilla land!! Eller förresten fortsätt att diskutera huruvida en Rick från '76 låter bättre än nån töntig Lakland eller vad det nu är ni håller på med....... Åh.....
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Hope skrev:Herregud, ni pratar om "musikermusik" och "tråkigt" osv... Om ni la en fjärdedel av all tid ni sitter här och diskuterar "det perfekta soundet" på att öva lite bas så kanske ni åtminstone skulle kunna ha självförtroende nog att bara jubla och hurra för att det finns så fantastiskt begåvade och drivna unga basister HÄR i vårt lilla land!! Eller förresten fortsätt att diskutera huruvida en Rick från '76 låter bättre än nån töntig Lakland eller vad det nu är ni håller på med....... Åh.....

kan inte annat än hålla med.
Klippet kanske inte faller alla i smaken, men det finns det inga yt-klipp/basister som gör.

Att inte se deras skicklighet känns naivt.
Jantelagen :(
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Hope skrev:Herregud, ni pratar om "musikermusik" och "tråkigt" osv... Om ni la en fjärdedel av all tid ni sitter här och diskuterar "det perfekta soundet" på att öva lite bas så kanske ni åtminstone skulle kunna ha självförtroende nog att bara jubla och hurra för att det finns så fantastiskt begåvade och drivna unga basister HÄR i vårt lilla land!! Eller förresten fortsätt att diskutera huruvida en Rick från '76 låter bättre än nån töntig Lakland eller vad det nu är ni håller på med....... Åh.....
+1000000
grejor
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Skitbra lir! Hoppas de släpper en fet fusionplatta med originalmaterial snart så de blåser bort all "fuzak" i genren.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Har alltid tyckt att den där förhållningssättet att teknisk skicklighet = inget sväng, är fruktansvärt löjligt. Det är jag tydligen inte ensam om. Det skulle vara fantastiskt roligt att vara ens i närheten av Linders kapacitet. Pumpa åttondelar kan jag redan (om jag får sticka ut hakan lite). Heder åt Dirty Loops i alla fall! Jag kan lyssna på detta och deras andra klipp, hur många gånger som helst.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

edvin skrev:
macahan skrev:Men alltså.. När blir det bra? Nu har jag lyssnat igen och jag måste ju missa nåt?
jag tycker du är jävligt arrogant och attention whore:ig här macahan. Om du inte tycker det låter bra så kan du väl hålla käften? vem som helst förstår ju att du inte är ute efter något svar.
Eller så är det du som är en arrogant röv och istället för att bara försöka förklara vad det är som är grymt bra i klippet skriver såna här bajskommentarer. Tack för den.

Att du sedan förklarar vad du tycker är bra är lixom som bortblåst tack vare idiot-attityden ovan.
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+
Inlägg: 715
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 13:08

Inlägg av mojo »

Fränt!

Skitnödiga kommentarer om dåligt/osväng kan väl ha lite stöd i högfrekvent synkopanvändande, men dåligt/osvängigt är det inte.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

När ska ni inse att ni inte har koll på vad som är rätt, fel, bra och dåligt??
Det kommer ni aldrig mer ha.
Det är angelica 9-14 år med sin mobiltelefon och snälla föräldrar som har patent på det numera.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man FÅR tycka vad man vill. :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Man FÅR tycka vad man vill. :wink:
Verkar råda delade meningar om det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddan skrev:
TDHP skrev:Man FÅR tycka vad man vill. :wink:
Verkar råda delade meningar om det.
Det är därför jag tjatar om det! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag börjar fundera på om det inte är just detta de är ute efter. En jävla diskussion bland andra musiker. Provocerade gubbrockare och avundsjuka ungdomar.

Hur som helst håller jag med Grafen om att det vore skitkul att få höra en skiva med eget material. Kapaciteten att framföra musiken finns ju definitivt där.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

bootsy skrev:Jag börjar fundera på om det inte är just detta de är ute efter. En jävla diskussion bland andra musiker. Provocerade gubbrockare och avundsjuka ungdomar.

Hur som helst håller jag med Grafen om att det vore skitkul att få höra en skiva med eget material. Kapaciteten att framföra musiken finns ju definitivt där.
Ryktet gör gällande att dom håller på med en skiva, hoppas det stämmer!!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

Handlar inte så mycket om vad man tycker om musiken tycker jag utan mest att det är fascinerande att folk inte blir tokimponerade av att det faktiskt finns en ung tekniskt och harmoniskt driven basist, på en nivå som de flesta av oss (undertecknad inkluderad) bara kan drömma om, här i Sverige utan istället direkt tar till sina gamla standardförsvar om att det inte svänger (vilket jag iofs tycker att det gör) osv. Klart man måste få diskutera huruvida musiken är bra eller inte men jag tycker det är lite sekundärt här.
Senast redigerad av Hope den tor 22 dec 2011, 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hope skrev:Handlar inte så mycket om vad man tycker om musiken tycker jag utan mest att det är fascinerande att folk inte blir tokimponerade av att det faktiskt finns en ung tekniskt och harmoniskt driven basist, på en nivå som de flesta av oss (undertecknad inkluderad) bara kan drömma om, här i Sverige utan istället direkt tar till sina gamla standardförsvar om att det inte svänger (vilket jag iofs tycker att det gör) osv. Klart man måste få diskutera huruvida musiken är bra eller inte men jag tycker det är lite sekundärt här. Men det är en klar och tydlig påminnelse om att många här bara bryr sig om gear och annat som tar tid ifrån det som verkligen spelar nån roll, musicerandet. Tack och hej.


Här säger du emot dig själv, det ser du va?

Att MUSICERANDET i sig är det centrala är väl bara en sanning för musikerna? För mig är MUSIKEN i centrum och det är just den biten jag saknar i de klipp jag sett med DL (tror inte alls att de saknar den biten dock, hoppas mycket på deras eget material).

Jag blir, precis som du efterlyser, grymt IMPONERAD - men det betyder ju inte att jag tycker det är bra, eller hur?

Jag blir skitimpad av att folk kan springa 100m jättefort men köper inga biljetter till sommar-OS för det.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

http://www.dirty-loops.com
Hade missat att dom nu har en hemsida, men där bekräftas att dom håller på att spela in en skiva med eget material. Yeah!! :tummenupp: :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

mikkejohansson skrev:
Hope skrev:Handlar inte så mycket om vad man tycker om musiken tycker jag utan mest att det är fascinerande att folk inte blir tokimponerade av att det faktiskt finns en ung tekniskt och harmoniskt driven basist, på en nivå som de flesta av oss (undertecknad inkluderad) bara kan drömma om, här i Sverige utan istället direkt tar till sina gamla standardförsvar om att det inte svänger (vilket jag iofs tycker att det gör) osv. Klart man måste få diskutera huruvida musiken är bra eller inte men jag tycker det är lite sekundärt här. Men det är en klar och tydlig påminnelse om att många här bara bryr sig om gear och annat som tar tid ifrån det som verkligen spelar nån roll, musicerandet. Tack och hej.


Här säger du emot dig själv, det ser du va?

Att MUSICERANDET i sig är det centrala är väl bara en sanning för musikerna? För mig är MUSIKEN i centrum och det är just den biten jag saknar i de klipp jag sett med DL (tror inte alls att de saknar den biten dock, hoppas mycket på deras eget material).

Jag blir, precis som du efterlyser, grymt IMPONERAD - men det betyder ju inte att jag tycker det är bra, eller hur?

Jag blir skitimpad av att folk kan springa 100m jättefort men köper inga biljetter till sommar-OS för det.
Du hann före lite där, hann ta bort sista meningen. Men absolut, jag håller med dig om det, gå in på min hemsida och lyssna på mina egna grejer så så ska du få höra på avsaknad av snabba licks och smattrande synkoper, jag kände bara att jag blev trött på den ständiga teknofobin (om man kan säga så om basteknikfobi) som verkar vara det allmänt accepterade förhållningssättet här på forumet. Har som sagt inga större synpunkter på musiken som jag f ö tycker är rätt skojig men kanske inget som spelas i stereon hemma.
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

mikkejohansson skrev:


Här säger du emot dig själv, det ser du va?

Att MUSICERANDET i sig är det centrala är väl bara en sanning för musikerna? För mig är MUSIKEN i centrum och det är just den biten jag saknar i de klipp jag sett med DL (tror inte alls att de saknar den biten dock, hoppas mycket på deras eget material).

Jag blir, precis som du efterlyser, grymt IMPONERAD - men det betyder ju inte att jag tycker det är bra, eller hur?

Jag blir skitimpad av att folk kan springa 100m jättefort men köper inga biljetter till sommar-OS för det.
Man får väl ändå förutsätta att de flesta på ett basforum ser sig själva som musiker och föra en diskussion utifrån det?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Att det pratas mycket utrustning på ett forum som heter pratabas är väl inte så konstigt?? Det är väl en väldigt stor del av tanken med forumet. Tror heller inte att det är sådär jättemånga av nästan 5000 medlemmar som ser sig som musiker..
Är nog ganska många heltidsarbetande småföräldrar, studenter, pensionärer som har sitt basande som intresse, hobby.
On topic så är det ett ruggigt imponerande klipp.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BB3000S skrev:www.dirty-loops.com
Hade missat att dom nu har en hemsida, men där bekräftas att dom håller på att spela in en skiva med eget material. Yeah!! :tummenupp: :D
Och där kan man läsa att det är Andreas Carlsson som representerar dem.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Låst