Sida 2 av 2

Postat: mån 26 feb 2007, 15:02
av mikkejohansson
och 3dB är väl ganska mycket? En dubblering av ljudstyrkan alltså.

Postat: mån 26 feb 2007, 15:21
av anli
Saxat från en Electrolux-rapport på nätet:
"Upplevelsen av ljudnivåsänkningen är en helt annan. Man brukar säga att en
sänkning av ljudnivån på 1 dB är den minsta uppfattbara. En sänkning på 3 dB är
klart uppfattbar och en sänkning på 8 – 10 dB uppfattas som en halvering av ljudet"

Hur som helst, 3 dB är en hel del ;)

Postat: mån 26 feb 2007, 15:25
av Sustain
Ohms lag är inte alls relevant i det här fallet, eftersom man inte har en fast spänning från utgångstrafon.

Som jag skrivit tidigare, så minskar uteffekten både om man ökar eller sänker högtalarimpedansen från den ideala.

3dB motsvarar en fördubbling/halvering av effekten. Ljudnivåmässigt är det märkbart men inte mycket mer. Det upplevda ljudtrycket halveras/fördubblas vid 10dB skillnad.

Utifrån egna erfarenheter/mätningar, så blir inte effektsänkningen så mycket som en halvering vid ett stegs missmatchning, alltså typ 4 i stället för 8 ohm o.s.v. Ljudtrycksskillnaden blir alltså mindre än 3dB.
Men det kan även hända andra saker med ljudet, särskilt när slutrören börjar klippa (dista).

Postat: mån 26 feb 2007, 19:41
av calif de funk
mikkejohansson skrev:och 3dB är väl ganska mycket? En dubblering av ljudstyrkan alltså.
Eksakt så är det. Därför är det viktigt med högtalarnas känslighet. Minst 100 dB enligt min mening.

Postat: tis 27 feb 2007, 07:02
av Wall
Sustain skrev: 3dB motsvarar en fördubbling/halvering av effekten. Ljudnivåmässigt är det märkbart men inte mycket mer. Det upplevda ljudtrycket halveras/fördubblas vid 10dB skillnad.
Allt är relativt.
Dom senaste åren har jag arbetat mycket med bearbetning av ljud och inte så mycket med scenljud.

Å visst 3dB är knappt märkbar i sammanhang där nivån ligger kring 102-110dB. Då tar örats limiter över, dvs. alla nyanser i ljudet försvinner, dynamiken minskas radikalt.

Lyssnar man kring 80dB så kan 0.5dB kännas som en ofantlig förändring av ljudbilden.

Hade kanske inte så mycket om Ohm att göra men jag kunde inte hålla käft.

Jag har själv spelat starkt fom faAan i mina dar, nu vet jag bättre.

Man kan laga hål i tänderna men det är svårt att laga hål i öronen.

Postat: tis 27 feb 2007, 08:39
av Geddan
Wall skrev: Man kan laga hål i tänderna men det är svårt att laga hål i öronen.
Fasen! Du är nog mogen nog att prata pensionssparande!! :P :P :P

Postat: tis 27 feb 2007, 22:07
av Wall
Geddy_Lee skrev:
Wall skrev: Man kan laga hål i tänderna men det är svårt att laga hål i öronen.
Fasen! Du är nog mogen nog att prata pensionssparande!! :P :P :P
Jag vet :shock:
Va fan är det som händer :?:
Slutade röka, började snacka om tillökning i hemmet och har fått en fast tjänst på jobbet.

Ska dessutom ut på min första långfilm nu i April.
3 veckor i Sverige, 6 i Jordanien...
Men det har inget med vare sig basspel eller Ohm att göra :roll:

Postat: fre 15 jun 2007, 02:23
av gäst
macahan skrev:du kanske ska kolla in en marshall vba då? 400w marshall-ljud och 2-ohm, låter bäst till basar med humbucker... och inte särskilt komplicerad heller..
Hur låter den tillsammans med en Precision?