Bassist sökes till seriöst projekt

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Det var nog dumt av mig att ta med det där om "klicket". Men nu står det där. Oh well... :roll:

Jag skrev det inte för att varna eller skrämma iväg folk även om det kan uppfattas så. Killarna är jävligt tighta helt enkelt...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är ju lite komiskt att dom gjorde det och det är väl inget fel med det egentligen, men jag menar.. man hör om en musiker är tajt utan att titta på ljudvågorna..
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Scuba skrev:
Jeppeee skrev:
Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Tjena Jeppeee! Kul att se dig här! Patrik här, den lönnfete basisten med den sexssträngade basen. Jag var och provspelade med er för någon vecka sedan.

Kan bara understryka det Jeppeee skriver här. Dom här killarna är jävligt tighta och har rätt attityd. Dom kommer att gå långt. Så hugg på det här om du vill bli rockstjärna imorgon!!!

Dom spelade in mitt komp till "klick" och analyserade det i cubase. Typ mätte avståndet mellan amplituderna i mitt lir. Så seriösa är dom!!! :wink:

Ja herregud :roll:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev:ok.. jag tror jag ska gå på audition för dreamtheater istället.. dom har inte lika höga krav...
:lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

macahan skrev:Det är ju lite komiskt att dom gjorde det och det är väl inget fel med det egentligen, men jag menar.. man hör om en musiker är tajt utan att titta på ljudvågorna..
Eller hur. Det viktiga för just musiker brukar/borde ju vara hur det låter när man spelar. Inte hur det man spelar ser ut. Fast sen kanske jag har missförstått något på vägen. :roll:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Pyssling skrev:
macahan skrev:Det är ju lite komiskt att dom gjorde det och det är väl inget fel med det egentligen, men jag menar.. man hör om en musiker är tajt utan att titta på ljudvågorna..
Eller hur. Det viktiga för just musiker brukar/borde ju vara hur det låter när man spelar. Inte hur det man spelar ser ut. Fast sen kanske jag har missförstått något på vägen. :roll:
Jepp. Du har missförstått alltihop. Musik är en tävling förstår du. 1988 vann jag och det band som jag var med i Rock-SM på Scandinavium i Göteborg. Då slog vi Martin Sandberg´s (Max Martin) band "It´s alive" vilket ju måste innebära att jag är en bättre och mer framgångsrik musiker än vad han är. Eller...??? :shock:

MVH//Jan Hellman :twisted:
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Pyssling skrev:
macahan skrev:Det är ju lite komiskt att dom gjorde det och det är väl inget fel med det egentligen, men jag menar.. man hör om en musiker är tajt utan att titta på ljudvågorna..
Eller hur. Det viktiga för just musiker brukar/borde ju vara hur det låter när man spelar. Inte hur det man spelar ser ut. Fast sen kanske jag har missförstått något på vägen. :roll:
Jepp. Du har missförstått alltihop. Musik är en tävling förstår du. 1988 vann jag och det band som jag var med i Rock-SM på Scandinavium i Göteborg. Då slog vi Martin Sandberg´s (Max Martin) band "It´s alive" vilket ju måste innebära att jag är en bättre och mer framgångsrik musiker än vad han är. Eller...??? :shock:

MVH//Jan Hellman :twisted:
Naturligtvis :D
Senast redigerad av Backlund den ons 16 apr 2008, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Humor! :D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Billy skrev:Humor! :D
Vadå humor? :? :roll:
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Trådrubriken är ju ingen överdrift iallafall. :wink:
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Hellboy skrev:
Pyssling skrev:
macahan skrev:Det är ju lite komiskt att dom gjorde det och det är väl inget fel med det egentligen, men jag menar.. man hör om en musiker är tajt utan att titta på ljudvågorna..
Eller hur. Det viktiga för just musiker brukar/borde ju vara hur det låter när man spelar. Inte hur det man spelar ser ut. Fast sen kanske jag har missförstått något på vägen. :roll:
Jepp. Du har missförstått alltihop. Musik är en tävling förstår du. 1988 vann jag och det band som jag var med i Rock-SM på Scandinavium i Göteborg. Då slog vi Martin Sandberg´s (Max Martin) band "It´s alive" vilket ju måste innebära att jag är en bättre och mer framgångsrik musiker än vad han är. Eller...??? :shock:

MVH//Jan Hellman :twisted:
Jag förstår inte varför det inte finns fler musikmästerskap! Man räknar ut hur melodiskt, harmoniskt och rytmiskt intressant varje stycke är och så utses en vinnare. Rent vetenskapligt alltså.
Jeppeee
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 21:43

Inlägg av Jeppeee »

Scuba skrev:
Jeppeee skrev:
Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Tjena Jeppeee! Kul att se dig här! Patrik här, den lönnfete basisten med den sexssträngade basen. Jag var och provspelade med er för någon vecka sedan.

Kan bara understryka det Jeppeee skriver här. Dom här killarna är jävligt tighta och har rätt attityd. Dom kommer att gå långt. Så hugg på det här om du vill bli rockstjärna imorgon!!!

Dom spelade in mitt komp till "klick" och analyserade det i cubase. Typ mätte avståndet mellan amplituderna i mitt lir. Så seriösa är dom!!! :wink:
Hej patrik.
Det var kul att träffa dig du var duktig och verkar ha en professionel syn på musiken.
Hoppas du hittar ett band som passar din stil och dina mål.

Anledningen till att vi kör seriösa klicktester är för att snabbare kunna avgjöra om bassisten har taktsinne samt studiovana.

Jag kan även tillägga att Patrik (Scuba) klarade testet utan problem.

Mvh Jesper
Janne

Inlägg av Janne »

En liten fråga Jesper, kollar ni om basisten kan spela statiskt till ett klick eller svänga till ett klick?
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Jeppeee skrev:
Scuba skrev:
Jeppeee skrev:
Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Tjena Jeppeee! Kul att se dig här! Patrik här, den lönnfete basisten med den sexssträngade basen. Jag var och provspelade med er för någon vecka sedan.

Kan bara understryka det Jeppeee skriver här. Dom här killarna är jävligt tighta och har rätt attityd. Dom kommer att gå långt. Så hugg på det här om du vill bli rockstjärna imorgon!!!

Dom spelade in mitt komp till "klick" och analyserade det i cubase. Typ mätte avståndet mellan amplituderna i mitt lir. Så seriösa är dom!!! :wink:
Hej patrik.
Det var kul att träffa dig du var duktig och verkar ha en professionel syn på musiken.
Hoppas du hittar ett band som passar din stil och dina mål.

Anledningen till att vi kör seriösa klicktester är för att snabbare kunna avgjöra om bassisten har taktsinne samt studiovana.

Jag kan även tillägga att Patrik (Scuba) klarade testet utan problem.

Mvh Jesper
Har man öron på sidan av huvudet brukar man kunna avgöra om en basist har taktkänsla. Klicket är nog mer missvisande... Det är, som sagt, oviktigt om man matchar ett klick exakt, så länge det låter bra med bandet.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Pyssling skrev:
Jeppeee skrev:
Scuba skrev:
Jeppeee skrev:
Vi söker nån basist som inte lirar i något annat band eftersom det oftast blir problem när folk har många projekt på gång. Detta är ett seriöst band som kräver mycket tid p.g.a att vi repar 3ggr i veckan samt planerar skivsläpp,spelningar,promotion och annat viktigt som rör bandet.
Tjena Jeppeee! Kul att se dig här! Patrik här, den lönnfete basisten med den sexssträngade basen. Jag var och provspelade med er för någon vecka sedan.

Kan bara understryka det Jeppeee skriver här. Dom här killarna är jävligt tighta och har rätt attityd. Dom kommer att gå långt. Så hugg på det här om du vill bli rockstjärna imorgon!!!

Dom spelade in mitt komp till "klick" och analyserade det i cubase. Typ mätte avståndet mellan amplituderna i mitt lir. Så seriösa är dom!!! :wink:
Hej patrik.
Det var kul att träffa dig du var duktig och verkar ha en professionel syn på musiken.
Hoppas du hittar ett band som passar din stil och dina mål.

Anledningen till att vi kör seriösa klicktester är för att snabbare kunna avgjöra om bassisten har taktsinne samt studiovana.

Jag kan även tillägga att Patrik (Scuba) klarade testet utan problem.

Mvh Jesper
Har man öron på sidan av huvudet brukar man kunna avgöra om en basist har taktkänsla. Klicket är nog mer missvisande... Det är, som sagt, oviktigt om man matchar ett klick exakt, så länge det låter bra med bandet.
Det är ju viktigare att man kan spela bra ihop med trummisen. Det kvittar ju har tajt man spelar till klick, om inte trummisen gör det :roll:
/Linus
Jeppeee
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 21:43

Inlägg av Jeppeee »

Jan Brodin skrev:En liten fråga Jesper, kollar ni om basisten kan spela statiskt till ett klick eller svänga till ett klick?
Vi kollar mer om basisten i fråga kan spela mot klick utan att "trilla av". Visst kollade vi noggrannt i cubase osv men på det stora hela kollade vi mest om basisten/basisterna hade taktkänsla och inte skrämdes av att spela mot klick.
Vissa musiker blir obekväma när de ska spela mot klick och det kan ställa till problem vid studioinspelningar. Vi kollade även om basisterna kunde lira mot en trumloop vilket ju är ett bra alternativ till klick. De flesta är bekvämare med loop.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Inget fel i det, är man ute efter ett perfekt resultat så är det väl ett bra sätt. Risken finns väl att det inte kommer att svänga nåt vidare, men det är kanske inte det man är ute efter.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jaa.. i'm speachless for sure..
Janne

Inlägg av Janne »

Ok, jo, det är nog idé att kolla om en basist kan hålla takten för att slippa problem med bandet. Lät lite mysko med att titta på waveformerna i cubase iofs.
Med risk för att slå in öppna dörrar, ett enkelt men bra tips när man övar till klick; Sätt klicket på bara 2:an och 4:an i takten. Otroligt mycket lättare att få det att svänga men ganska lurigt faktiskt, man har nog mer tysk marschmusik i sig än man vill erkänna.
Jeppeee
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 21:43

Inlägg av Jeppeee »

TDHP skrev:Inget fel i det, är man ute efter ett perfekt resultat så är det väl ett bra sätt. Risken finns väl att det inte kommer att svänga nåt vidare, men det är kanske inte det man är ute efter.
Precis.Live ska det ju va bra sväng och musiken ska leva.
Nu vill jag ju inte att ni ska tro att vi är lika petiga som Steely Dan eller nåt som mäter amplituder för jämnan och analyserar som idioter.
Vi vill ha en basist som är snabblärd,tight och lätt å ha å göra med. Svårare än så är det inte. Det är viktigt att kunna spela mot klick men ibland kan ett klick förstöra groovet om det går till överdrift. Vi kör aldrig med klick live.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Förtydligande

Inlägg av Joey_LMVB »

Hej

Jag är sångare i LMVB och skulle börja med att tacka alla som läst i tråden för ert engagemang. Det är alltid bra med KONSTRUKTIV kritik.

Jag tror det har blivit ett litet missförsånd så jag ska formulera det så enkelt som möjligt:

När vi testar någon mot klick eller trumloopar så går vi inte in och mäter av någon matematisk korrekthet på något sätt utan är bara intresserade att veta snabbt om personen i fråga kan spela "tajt". Tajt innebär för oss att man kan följa en trummis eller spela in mot klick om det behövs.

Anledningen är att vi har erfarenhet av personer som kommit på audition och inte ens kunnat spela sitt instrument. "Klicktest" är ett snabbt sätt att spara tid då man snabbare hör hur någon spelar. Det finns ju mycket att ta hänsyn till här eftersom man kanske är nervös när man är på audition och därmed kanske spelar lite "halvtaskigt" men man hör ganska snabbt när någon spelar mot klick om de kan spela eller inte.

De saker som vi ser som viktigt vid en audition är följande; personkemi, intresse för musiken, seriositet, tajthet och gehör.

Vi letar inte efter en robot utan en person som tillför något till bandet men en viktig beståndsdel är att musikern i fråga kan spela tajt mot trummisen och vid inspelning spela tajt mot trummor, trumpålägg eller klick. (Beroende på inspelningssättet)

Så nu hoppas jag alla blev lite klokare och att ni har en fortsatt trevlig dag/kväll.

:wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

:tummenupp: :tummenupp:

Mitt fel att det blev rabalder om klicket. Sorry. Happy hunting!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Varför så kinkiga med bassisten i detta projekt ? Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten... :roll:

Hoppas jag har missuppfattat hela tråden och det hela är ett skämt. :oops:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

whatawaste skrev:...Det är ju inte direkt några Steve Vai el. Neil Peart på de andra instrumenten...
Precis min tanke..
Skriv svar